دسته‌بندی نشده

ساده زیستی حضرت فاطمه سلام الله علیها

بسم الله الرحمن الرحیم

ساده زیستی حضرت فاطمه سلام الله علیها:

دنیا در نگاه فاطمه سلام الله علیها ،دست و پنجه افکندن با سختی و دشواری و رنج و گرسنگی و خستگی توان فرسا است. اما همه اینها آمیخته با شیرینی صبر و بردباری و بخشش و ایثار است. حضرت زهرا سلام الله علیها در ازای این سختی ها به نعمت های بی پان خداوند دست می یابد، در روزی که صبر پیشگان پاداش خود را بی حساب دریافت می کنند.

با کاوش در زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها به روشنی در می یابیم که زندگی وی حتی پس از دستیابی به دارایی فراوان به ویژه پس از پیروزی بر یهودیان بنی نضیر و خیبر و مالکیت فدک،تغییری نکرد،با اینکه درآمد فراوان فدک به روایتی افزون بر بیست و چهار هزار دینارو به نقلی سالانه هفتاد هزار دینار بوده است.(۱)

در حدیثی بلند از فاطمه زهرا سلام الله علیها نقل شده که به پدر بزرگوار خویش گفت:«پدر!سلمان از وضعیت لباس من شگفت زده شد.سوگند به آن کس که تو را مبعوث گرداند! پنج سال است فرش و زیرانداز من و علی، پوست گوسفندی است که روزها برای شترمان روی آن علف میریزیم و شب ها روی آن می خوابیم.بالش های ما از پوست تهیه شده و داخل آن با لیف خرما پر شده است.»پیامبر گرامی صلی الله علیه و اله پس از شنیدن این سخنان، به سلمان فرمود:«سلمان!دخترم زهرا از دیگر زنان پیشی گرفته است.»

زهرا سلام الله علیها، نه خانه اش را مرمت کرد و نه کاخی بنا نهاد و نه لباس حریر و دیبا پوشید ونه در پی دستیابی به چیزهای گران بها برای خود برآمد، بلکه همه آنچه داشت میان فقیران و مستمندان و در راه دعوت مردم به پرستش خدا و گسترش دین اسلام هزینه کرد.همسرش علی علیه السلام نیز چنین بود. وی چند حلقه قنات درینبُع حفر کرد و به آب رساند سپس همه آنها را وقف حاجیان نمود. زکات اموال آن بزرگوار سالانه به چهل هزار دینار می رسید و تنها همین مقدار برای تا مین زندگی همه خاندان بنی هاشم کافی بود، اگر نگوییم جمعیت انبوهی از دیگر مردم را بسنده بود.(۲)

پی نوشت:

۱-عباس قمی . سفینه البحار.ج.۷٫ص.۴۵

۲-سید منذر حکیم. زندگی و سیره حضرت زهرا سلام الله علیها

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *