حیات طیبه علماء, خواهران مبلغ, زندگی نامه علماء, مردان آسمانی, نیاکان پاک

زندگینامه عالم ربانی محمد تقی آملی

محمدتقی

عالم ربانی محمد تقی آملی :

 این عالم عامل ،به تعلیم و تعلم علاقه بسیار داشت . در همان جوانی پدرش رحلت کرد و با اینکه خود دارای چند فرزند بود براذران و خواهرانش نیز تحت تکفلش قرار گرفتندبا این احوال به جدیت به تحصیل پرداخت. برای رسیدن به مجلس درس راههای طولانی را می پیمودو بعدها در تدریس به شهرت رسید. ایشان در دفتر خاطرات  خویش وقایعی مرقوم داشته اند که نشان از مقام والای معنوی ایشان دارد. یکبار در روز عاشورادر صحن مطهر حضرت معصومه (س) روضه ای برقرار بود .او پس از گریستن بسیار به ق برستان شیخان رفت و به زیارت اهل قبور مشغول شد در این هنگام دید که تمام ارواح روی قبر هایشان نشسته اند و به او سلام میکنندوفرمود((شنیدم زمزمه ای داشتند مثل اینکه در باره امام حسین (ع) و عاشورا بود)) یاد وذکر محبوب زبان او را از سخن گفتن با دیگران باز میداشت.استاد سید محمد حسین قاضی می نویسد ((به خاطر دقت زیادی که در کم صحبت کردن داشت ، تصور می شد ایشان لکنت زبان داردو قادر نیست مطالب خود را ارائه کند)) ماجرای تشرف به آن بزرگ به محضر حضرت ولی عصر (عج)شنیدنی است :

((روزی نزد آیت الله قاضی آمد و اظهار داشت که اجازه مخصوص از حضرت ولی عصر (عج ) برای برای استخاره می خواهد .آقای قاضی اذکار و برنامه هایی به او تعلیم دادکه ایشان برای انجام آن ها به مسجد سهله می رفت ، شبی احساس کرد کسی دستش را روی شانه هایش گذاشت و گفت : ((برای تشرف آماده باش  )) آیت الله آملی می گوید که  با شنیدن این جمله ترس ولرز تمام وجودم را فراگرفت.فردا فورا پیش ایت الله قاضی رفتم ایشان پیش از آنکه چیزی بپرسم  فرمود :

((اگر آمادگی تشرف را نداری ،چرا این همه بر آن اصرار میکنی ))

                           ولادت:1304هجری شمسی محل ولادت :تهران وفات:1391هجری قمری محل دفن:آستان قدس رضوی محل تحصیل : قم ،نجف اساتید:حضرات آقا ضیا الدین عراقی ،سید ابوالحسن اصفهانی ،میرزا محمد حسین  نائینی و …. استااد عرفان :آقا سید علی قاضی طباطبایی شاگردان :حسن حسن زاده آملی  ،عبد الله جوادی آملی و… تالیفات:شرح بر کلمه شریفه لااله الا الله،حاشیه ای برشرح شمسیه،حاشیه بر اسفار….

    نویسنده:یاس کبود

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *