خواهران مبلغ, دانشنامه اخلاق اسلامی, مباحث اسلامی

حضور زن در اجتماع

آیا اسلام با حضور زن در اجتماع مخالف است؟images (4)

یکی از دغدغه های ذهنی دختران دانشجو و یا دبیرستانی این است که چرا اسلام با حضور زن در اجتماع مخالف است؟ مگر زن ها چه گناهی مرتکب شده اند؟ جوابی که می توان به این گونه سوالات داد، به این شرح است:

اول این که در کجای اسلام و دین ما آمده که اسلام زده شده است. اسلام با حضور زن در جامعه مخالف است؟ این تهمتی است که به دین اسلام زده شده است. اسلام با حضور زن در اسلام مخالف نیست، بلکه با فساد در جامعه مخالف است و می فرماید: زن ها باید در اجتماع حضور داشته باشند ولی با سه شرط، این سه شرط عیارتند از:

  1. زن در اجتماع باشد، اما مغرور باشد.
  2. زن در اجتماع باشد، اما ترسو باشد.
  3. زن در اجتماع باشد،اما بخیل باشد.(نهج البلاغه، ص 59، ترجمه شرح- ابن میثم، ج 5، ص 610)

آیا نظرشمادر اجتماع امروز ، ما اگر دختران و زنان ما در برخورد با نامحرم خوش رو و خوش برخورد باشند بهتر نمی توان به فعالیت اجتماعی بپردازند؟ ضمن اینکه فرصت شغلی نیز برای آنان بهتر و بیشتر ایجاد خواهد شد، با این وجود آیا این که اسلام گفته خانم باید متکبر باشد، اشتباه نیست؟ آیا این شرط مربوط به 1400 سال پیش نمی باشد؟

نکته اول: دختر در بوتیک

گاهی بعضی از مغازه داران می گویند: وقتی دختر یا خانم جوانی وارد مغازه می شود، هنوز وارد مغازه نشده شروع به صحبت خودمانی کرده، به گونه ای که خواهان توجه و نگاه دیگران است. با این تصور که با مغازه دار راحت باشد، بهتر میتواند تخفیف بگیرد؛ غافل از اینکه فروشنده با شوخی و خنده، قصد سوء استفاده از او را هم نداشته باشد، گاهی با حالت خودمانی کلاه بر سر او هم می گذارد، یا سود حسابی از او می گیرد. گاهی دختر جوان با پدر و مادر و یا خانم جوانی با همسر و یا خانم جوانی تنها به مغازه می آید و در نهایت کمال و وقار، بدون کوچک ترین لبخندی و بدوون این که نگاهی به چشمان فروشنده نماید، خریدکرده، بیشترین تخفیف را نیز می گیرد. در ظاهر، دختر اولی تحویل گرفته شده، اما معمولاً و در واقع نفع و سود مادی، معنوی و عفتی واقعی را دختر یا خانم دوم برده است.

نکته دوم: استخدام منشی دختر

گاهی در نیازمندی ها این گونه می نویسند: به دختر مجرد، با ظاهر آراسته برای منشی گری در یک شرکت معتبر نیازمندیم. چند سوال مطرح است:

سوال اول: شرکت معتبر، دختر مجرد را برای چه می خواهد؟ در صورتی که باید توانایی دختر را مد نظر داشته باشد، نه متأهل یا مجرد بودن دختر.

سوال دوم: وقتی شرکت معتبری هزینه ای صرف تبلیغ در نیازمندی ها می کند، مسلماً خواهان این است که در زیر آگهی نام شرکت آورده شود.

چرا خیلی از این شرکت های معتبر از آوردن نام شرکت در آگهی تبلیغی خود داری می کنند> مگر چه کار هست که می خواهد صورت بگیرد که می ترسند نام شرکت خود را فاش کنند؟

سوال سوم: ظاهر آراسته به چه معنا است؟دلیلی که برای ظاهر آراسته می آورند این است که می گویند مشتری های شرکت ما کلاس بالایی دارند، کسی را می خواهیم که با چادر و مقنعه و حجاب نباشد، بلکه کسی را می خواهیم که با آرایش و روسری آنچنایی و مانتویی که بیشتر به لباس شباهت دارد، به محل کار خود بیاید تا مشتری های شرکت از وجود و دیدن این خانم ها لذت ببرند. در واقع این شرکت می خواهد مشتری ها به منشی نگاه آلوده کنند و به صاحب شرکت پول دهند؛ یعنی این که از منشی مانند دسمال کاغذی استفاده کرده، بعد آن را مچاله نموده و به سطل زباله می اندازد، زنی که این همه ارزش دارد، چرا باید معلبه دست دیگران قرار گیرد.

نکته سوم: خواستگاری

پسری وقتی که می خواهد به خواستگاری برود، به پدر و مادر خود می گوید: من دختر با وقار و با متانت می خواهم که به عبارت عامیانه سنگین باشد. کنایه از این که دختر مغرور می خواهم که فقط متعلق به خودم باشد.

نکته چهارم: تماشای الماس

آیا تا به حال از نزدیک الماس واقعی را دیده اید؟ آهن را چطور؟ با یک نگاه به اطراف خود، به راحتی می توانید آهن را ببینید. هر چیزی هر چه دست نیافتنی تر و مخفی تر باشد، زیباتر خواهد بود.

نکته پنجم: مشاور خارجی

این بحث تنها مربوط به سخنان اسلام و دین و روحانیت نیست. حتی اگر از مشاوری در خارج از کشور سوال نمایید که من خانمی هستم در محیط دانشگاه و زندگی خود، توانایی ارتباط با دیگران را ندارم، باید چه کاری انجام دهم، آن مشاور خواهد گفت که شما به دلیل این که یک هستید، باید متکبر باشید. هرچه تکبر بیشتر باشد، قیمت نیز بیشتر خواهد بود.

مطالب مرتبط

دیدگاهی در مورد “حضور زن در اجتماع

  1. سلام جای انتقاد نیست…جالب بود..

  2. گم شده بقیع گفت:

    سلام… متشکرم..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *