خواهران مبلغ, علوم قرآنی

پرسش های قرآنی،پاسخ های مطهری-2

تصاویر-قرآنی-40به نام الله جل جلاله

«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلِیِکَ الفَرَجِ»

پرسش2،پاسخ2:

   اهمیت و آداب قرائت قرآن چیست؟

یکی ازسنت های متروک در میان ما_خصوصا وقتی که نظام جدید تحصیل آمده است_تلا وت فرآن مجید است. ما در گذشته با سواد کمتر داشتیم؛ درعین حال که با سواد کمتر داشتیم، ولی قرآن خوان از امروز بیشر داشتیم، چون با سواد های ما صدی نود وپنج _اگر نگوییم صدی نود و نه تایشان _ با این که با سواد اند و بسا هست یکی دو زبان خارجی را هم میدانند و یک کتاب انگلیسی را اگر به او بدهی، مثل بلبل می خواند، ولی قرآن خواندن بلد نیست؛ در صورتی که خود قرآن خواندن از مستحبات و از عبادات بسیار اکید و اصیل مؤثر در نفس انسان است. نه تنها خواندن،بلکه خواندنی که در حدی توأم با دانستن باشد. درآیات اول«یَاأَیُّهَا المُزَّمِّلُ» هر دو تا بود؛یعنی وقتی که فرمود:«قُمِ اللَّیلَ إِلَّا قَلِیلاً،نِصفَهُ أَوِانقُص مِنهُ قَلِیلاً،أَوزِدعَلَیهِ…»بعد فرمود:«وَرَتِّلِ القُرآنَ تَرتِیلاً»؛قرآن را بخوان،به شکل ترتیل هم بخوان؛ به بیان واضح، نه خیلی تند و سریع و نه خیلی کند و کلمات از هم گسسته؛ در حالتی قرآن را بخوان که گویی داری خودت به خودت تلقین می کنی.

اقبال لاهوری می گوید:پدرم یک جمله به من گفت که این جمله روح من را دگر گون کرد. روزی من در اتاقم داشتم قرآن می خواندم،پدرم آمد از جلو اتاق رد بشود،به من گفت:محمد! قرآن را آن چنان بخوان که گویی بر تو نازل شده است. می گوید:این جمله خیلی در من اثر گذاشت.

مجتهدین،غیر از مسأله ی نماز شب،یکی از کارهایشان قرآن خواندن درسحراست… این که مسلمانان،روز بگذرد و یک حزب،یعنی یک چهارم یک جز نخواند،انصافاً یک ظلم به قرآن است.در حدیث است حداقل روزی پنجاه آیه از قرآن بخوانید.

author-avatar

درباره یاسین مدرس

سلام بر شما کاربران گرامی//من یاسین مدرس طلبه پایه پنج حوزه علمیه کاربر سایت چهارده خورشیددر زمینه های مختلف ازجمله کار های فرهنگی فعالیت می کنم،از شما عزیزان درخواست داریم درزمینه معرفی سایت وانجام کار هاوفعالیت های فرهنگی با ما مشارکت کنید/فی امان الله.

مطالب مرتبط

1 نظر در “پرسش های قرآنی،پاسخ های مطهری-2

  1. سلام آل طه درود….فقط مطالب را شماره گزاری کنید …مثلاً پرسش های قرانی 1
    ویا پرسش های قرآنی 2………………..چون از پرسش های قرآنی دوتا منتشر کردید..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *