خواهران مبلغ

ویژگی های زن خوب

thJND4J6EMجابربن عبدالله مى گويد: با جمعى در خدمت پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله بوديم آن حضرت فرمود: بهترين زنان شماداراى اين ويژگيهاست :فرزند آور، بسيار مهربان ، پاكدامن ، عزيز در ميان فاميل، متواضع و فروتن با همسر، زينتگر براى همسر، خود نگهدار در برابر نامحرم ، حرفشنوايى از شوهر، فرمانبردار از همسر، كاملا در اختيار شوهر به هنگام تنهايى با شوهر.

فرزندآور

در فرهنگ روايات ، دختر تا زمانى كه در خانه پدر به سر مى برد(حسنه)است اين امانت الهى هرگاه پا به خانه شوهر گذاشت به مقامهمسرى دست مى يابد و البته پاسدارى از اين مقام شرايط خاصى دارد كه تحصيل آنها مايهكمال و فضيلت زن است . سومين دوره اى كه زن بعد از دوران دخترى و همسرى به آن منتقلمى شود، دوران پر افتخار و مسؤ وليت ساز مادرى است . مقام مادر از آن كسى است كهمحيط مقدس خانه را، با به دنيا آوردن و پرورش دادن فرزندان ، كه پاره هاى تن و جان او هستند، صفا و رونق بخشد. و روشن است كه هرچه تلاش زن در اين دوره مادر بودن ،افزون باشد، پاداش اخروى او نيز بيشتر و تقربش به پروردگار افزونتر است و اين سرگفتار رسول خدا صلى الله عليه و آله است كه فرزند آورى از صفات خوب زن برمى شمرد. چرا كه اين ويژگى ، زن را به مقام مادر شدن ارتقا ميدهد و تا آنجايش رهنمون مى سازدكه خود آن حضرت در گفتار ديگرى مى فرمايد: (بهشت در زير گامهاى مادران است. آرامش حقيقى ومعنوى زندگى با وجود فرزند صالح تقويت مى گردد و هيچگاه خانه بدون فرزند – با امكانآوردن آن – روى آرامش نخواهد ديد. براى توجه به ارزشمندى زنى كه فرزند آور است بهاين دو روايت بنگريد: رسول خدا صلى الله عليه و آله مى فرمايد: با دوشيزه فرزندآور ازدواج كنيد، ولى با زيبا چهره نازا ازدواج نكنيد، زيرا من به شما امت روزقيامت افتخار مى كنم.در روايت ديگر امام عليه السلام مى فرمايد: بدانيد كه زن سياه چهره هاى كه فرزند آور باشد براى من دوست داشتنى تر است از زيباى نازا.

بسيارمهربان

محبت و دوستى و مهربانى ، شاه كليد نفوذ در دلهاست . هيچ چيزى به قدر مهربانى كارآيى ندارد. درهاى بسته و چهره هاى گرفته با اين ابزار گشوده و بازمى شوند. در فرهنگ دوستى محبت ، همه چيز با معنى و پيام دار است گاه با يك اشارهو با يك كلمه و يا جمله مى توان صحنه را عوض كرد و به آسانى ، در دل ديگران راهيافت . رسول اكرم صلى الله عليه و آله مى فرمايد: بهترين زن ، آن است كه بسيارمهربان و صميمى باشد. طبيعى است كه منظور، به كار گرفتن اين سرمايه در خدمت جذب شوهر است محبت شوهر به همسر خود از طبيعى ترين انواع دوستيهاست و اگر با دوستى ومهربانى سرشار از طرف زن همراه باشد، هيچ كينه و بى مهرى اى برجا نمى ماند. ثمره اين اظهار دوستى و صميميت ، لبريز شدن كانون دل و فضاى خانه از آرامش و سكون است ودر چنين دل و خانه اى اضطراب و بى قرارى راهى براى نفوذ ندارد. در روايت ديگرى ،پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله يكى از صفات بدترين زنان را كينه و حقد معرفى مى فرمايد: زنى كه پيوسته چشم انتظار گرفتن عيب و نقطه ضعفاست ، تا به وسيله آن همسرش را سركوب و توبيخ و سرزنش كند، داراى يك صفت منفى ومخرب است و طبيعى است كه با چنين برخوردهايى جز ناآرامى و اضطراب ، بذر ديگرى درزمينه زندگانى مشترك كاشته نمى شود. شايد يكى از عوامل شكست و افسردگى و پيرىزودرس مردان ، همين بى مهرى ها و لجاجتهاى آگاهانه و ناآگاهانه زنان در برخورد باهمسرانشان باشد. از امام صادق عليه السلام روايت است كه مى فرمايد: از دعاهاىرسولخدا صلى الله عليه و آله اين بود كه مى گفت : خدايا! به تو پناه مى برم از زنىكه مرا پير كند، قبل از اينكه دوران پيرى من فرا رسدروشن است كه پناه بردن انسان به خدا در جايى است كه احساس خطر و ناامنى و گمراهى وجود دارد، شايد در وجود زنى كه براى شوهرشپيرى زودرس مى آورد ريشه هاى ناامنى ، خطر و گمراهى نفوذ كرده باشد. طبيعى است كه چنين زنى موفق به آرام سازى محيط خانه و آرامش بخشى به شوهر نخواهد بود.

author-avatar

درباره بسیجی

حب الحسین رشته تحصیل ماست. دانشجوی کارشناسی ارشد شیعه شناسی-کلام... طلبه سطح سه حوزه http://karbala-2.kowsarblog.ir/

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *