آموزش اکسل Excel

طریقه تعیین تعداد اعداد دارای رقم یکان مشابه در اکسل

برای اینکه بتوانید در نرم‌افزار اکسل تعداد اعداد موجود در یک ستون که به یک عدد خاص ختم می‌شوند یعنی رقم یکان مشابهی دارند را تعیین کنید، چند روش وجود دارد. در ادامه مطلب با ۱۴خورشید همراه باشید تا با این روش‌ها آشنا شوید.

فرض کنید در ستون A از سلول A1 تا A10 تعداد ۱۰ عدد وجود داشته باشد، برای تعیین تعداد اعدادی که دارای رقم یکان مشابه مثلا عدد ۵ می‌باشند می‌توان از روش‌های زیر استفاده کرد:

روش ۱) با استفاده از توابع Right و Countif:

با استفاده از توابع Right و Countif که به ترتیب در اینجا و اینجا معرفی شده‌اند می‌توان اینکار را انجام داد. در سلول B1 فرمول زیر را نوشته و برای سایر سلول‌های ستون B اعمال کنید (B2 تا B10).

=RIGHT(A1,1)

و سپس در یک سلول خالی فرمول زیر را بنویسید:

=COUNTIF(B1:B10,"=5")

روش ۲) فرمول نویسی آرایه‌ای:

بجای استفاده از فرمول نویسی معمولی می‌توان از فرمول نویسی آرایه‌ای استفاده کرد. نحوه استفاده از فرمول نویسی آرایه‌ای در اینجا آموزش داده شده است. در یک سلول خالی فرمول زیر را بنویسید و کلیدهای Ctrl + Shift + Enter را همزمان فشار دهید.

=SUM((RIGHT(A1:A10,1)="5")*1)

روش ۳) با استفاده از توابع SUMPRODUCT و ISNUMBER

  • تابع Isnumber: این تابع بررسی می‌کند که ورودی آن عدد هست یا خیر. در صورتی که عدد باشد خروجی آن TRUE و در غیر این صورت خروجی آن FALSE می‌باشد.
  • تابع SUMPRODUCT: با استفاده از این تابع می‌توان دو یا چند مجموعه از اعداد را در هم ضرب کرده و نتیجه را با هم جمع نمود. تابع Sumproduct در این مطلب معرفی شده است. البته برای آشنایی بیشتر می‌توانید به این سایت و این سایت مراجعه کنید.

چنانچه اعداد درون سلول‌ها دارای تعداد ارقام یکسانی مثلا ۶ رقمی باشند می‌توان از فرمول زیر استفاده کرد.

=SUMPRODUCT(--(ISNUMBER(FIND("5",A1:A10,6))))

در فرمول بالا اعداد با تعداد رقم بیشتر از ۶ نیز در نظر گرفته می‌شود. در واقع چنانچه در اعداد ستون A از رقم ششم به بعد (از سمت راست) عدد ۵ وجود داشته باشد آن عدد شمارش می‌شود.

author-avatar

درباره فرزاد الماسی نیا

فرزادالماسی:طلبه پایه 5 حوزه علمیه یاسوج هستم با افتخار از این وظیفه.من در این قسمت از سایت مبلغان سایبری چهارده خورشیدمسئول بخش نرم افزار ها هستم.امیدوارم شمانیز از این بخش کمال استفاده را برده باشید. شما نیز می توانید.مطالب خود را برای ما ارسال فرمایید.ویا نرم افزار های مذهبی خود را..در این صورت با نام شما در سایت قرار داده می شود.از قسمت ارسال مطلب استفاده نمایید.ایمیل جهت ارسال نرم افزار. farzadalmasi85@gmail.com

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *