آموزش

۱۰ پیغام خطای رایج HTTP و علت بروز هر یک از آنها (بخش دوم)»»»

10 پیغام خطای رایج HTTP و علت بروز هر یک از آنها (بخش دوم)

 

به غیر از پیغام خطای معروف ۴۰۴ چند پیغام خطای دیگر صفحات HTML را می‎‎شناسید؟ آیا تا به حال به این فکر کرده‎اید که در زمان مشاهده پیغام خطای صفحات HTML در پشت صحنه چه اتفاقی رخ می‎‎دهد؟ این کدهای خطا به چه معنا هستند؟ در ادامه با ما همراه باشید تا در دو بخش با ۱۰ پیغام خطای رایج HTTP و علت بروز هر یک از آنها بیشتر آشنا شویم.

کدهای خطای موجود در پیغام خطای صفحات HTML حاوی اطلاعات مهمی‎‎ برای کاربر هستند و به ویژه اگر شما مالک یک وبسایت باشید می‎‎تواند برای درک بهتر اوضاع برای شما بسیار مفید باشد. استفاده درست از آنها می‎‎تواند باعث رضایت خاطر بیشتر بازدیدکنندگان شود، وضعیت رتبه شما در موتورهای جستجو را بهبود بخشد و دانش لازم برای کنترل عملکرد سایت را در اختیار شما قرار دهد.

در بخش اول این مقاله ما به معرفی ۵ پیغام خطای رایج HTTP و کدهای وضعیت مرتبط با هر یک پرداختیم. در ادامه ۵ پیغام باقیمانده را بررسی خواهیم کرد.

بخش اول این مقاله را می توانید در اینجا بخوانید.

۶٫ ۴۱۰ – Gone

پیغام خطای ۴۱۰ – Gone خیلی نزدیک به پیغام معروف ۴۰۴ است. هر دو به این معنا هستند که سرور قادر به پیدا کردن فایل درخواست شده نیست، اما پیغام ۴۰۴ به این معنا است که ممکن است فایل هدف در جای دیگری در سرور وجود داشته باشد، در حالی که پیغام ۴۱۰ نشاندهنده یک وضعیت دائمی‎ است.

۴۱۰ به کلاینت نشان می‎دهد که منبع عمدا از دسترس خارج شده است و مالک وبسایت می‎خواسته تا لینک‎های ورودی از وب حذف شوند. ۴۰۴ زمانی استفاده می‎شود که سرور مطمئن نیست که آیا فایل مورد نظر برای همیشه از دسترس خارج شده است یا خیر، اما ۴۱۰ همیشه نشانگر اطمینان کامل است.

اگر شما مسئولیت سرور خود را بر عهده دارید مهم است که بدانید روبات‎های خزنده موتور جستجوی گوگل چگونه با صفحات ۴۰۴ و ۴۱۰ رفتار می‎کند. برای رعایت ضوابط سئو در گوگل باید بین ۴۰۴ و ۴۱۰ تفاوت قایل شوید.

خطاهای سرور (۵XX)

۷٫ ۵۰۰ – Internal Server Error

۵۰۰ – Internal Server Error شناخته شده‎ترین خطای سمت سرور است و زمانی استفاده می‎شود که سرور با شرایط غیر منتظره‎ای که از انجام درخواست کلاینت ممانعت می‎کند مواجه می‎شود. کد خطای ۵۰۰ یک خطای کلی است و زمانی که سایر خطاهای ۵XX سمت سرور بی معنی باشند صادر می‎شود.

اگر چه در این شرایط مشکل نامشخص باقی می‎ماند اما شما می‎توانید برای برطرف کردن آن کارهایی مثل بارگذاری مجدد صفحه (در صورتی که خطا موقتی باشد)، خالی کردن حافظه کش مرورگر و حذف کوکی‎های مرورگر و ری‎استارت کردن مرورگر را انجام دهید. در صورت رفع نشدن مشکل می‎توانید (مثل سایر مشکلات سمت سرور) به مدیر سایت اطلاع دهید.

اگر شما روی سایت شخصی خود با خطای ۵۰۰ مواجه شدید، علت آن اغلب ممکن است مربوط به خطای جواز دسترسی، فایل .htaccess خراب یا کمبود بیش از اندازه حافظه باشد. اگر از موتور وردپرس در سایت خود استفاده می‎کنید ممکن است خطای ۵۰۰ مربوط به یک پلاگین ثالث هم باشد.

۸٫ ۵۰۲ – Bad Gateway

پیغام خطای ۵۰۲ نشان دهنده یک مشکل ارتباطی بین دو سرور است. این مشکل زمانی رخ می‎دهد که کلاینت به عنوان یک گیت‎وی یا یک پراکسی به یک سرور متصل می‎شود. به عنوان مثال یک وب سرور Apache را در نظر بگیرید که یک سرور پراکسی به آن دسترسی پیدا کرده است.

وقتی شما با صفحه خطای Bad Gateway مواجه می‎شوید سرور یک پاسخ نادرست از یک سرور بالا دستی دریافت می‎کند.

در اغلب این موارد این به معنای آن نیست که سرور بالا دستی از کار افتاده است، اما اتصال بین دو سرور با پروتکل مربوط به تبادل داده سازگاری ندارد. این مشکل معمولا زمانی رخ می‎دهد که یکی از ماشین‎ها به شکل نادرستی پیکربندی یا برنامه ریزی شده است.

۹٫ ۵۰۳ – Service Temporarily Unavailable

شما پیغام Service Temporarily Unavailable را زمانی مشاهده می‎کنید که به طور موقت سرور با مشکل اضافه بار مواجه شده باشد و یا زمانی که برای تعمیر و نگهداری از کار افتاده باشد. کد خطای ۵۰۳ به این معنا است که وب سرور در حال حاضر در دسترس نیست. معمولا این یک وضعیت موقتی است و بعد از مدت زمان کوتاهی برطرف می‎شود.

اگر شما مالک وبسایت هستید مهم است که اطلاعات مناسبی در مورد کد وضعیت ۵۰۳ داشته باشید تا بتوانید برای تعمیر و نگهداری برنامه ریزی درستی داشته باشید. اگر شما برای تعمیر و نگهداری سایت خود درست برنامه ریزی نکنید ممکن است به رتبه سایت خود در موتورهای جستجو صدمه بزنید.

۱۰٫ ۵۰۴ – Gateway Time-Out

درست مثل کد خطای ۵۰۲، در پشت صحنه پیغام خطای Gateway Time-Out نیز یک مشکل ارتباطی سرور با سرور وجود دارد. وقتی کد وضعیت ۵۰۴ ارسال می‎شود یک سرور سطح بالا هم در پس زمینه وجود دارد که قرار بوده داده‎هایی را به سروری که به کلاینت ما متصل است ارسال کند. در این شرایط سرور سطح پایین پاسخ مورد نظر خود را در زمان تعیین شده از سرور بالا دستی خود دریافت نمی‎کند.

این مشابه با همان مشکل زمان پایان یافته در مورد کد وضعیت ۴۰۸ Request Time-Out است، اما در اینجا به جای مشکل بین کلاینت و سرور، دو سرور هستند که در اتصال بین آنها مشکل به وجود آمده است. صفحه خطای Gateway Time-Out معمولا نشان دهنده یک اتصال کند بین دو سرور است و همچنین می‎تواند مربوط به زمانی باشد که سرور بالا دستی کاملا از دسترس خارج شده باشد.

از آنجا که ۵۰۴ یک مشکل شبکه در پس زمینه است تنها افرادی که به آن شبکه دسترسی دارند می‎توانند آن را برطرف کنند. مثل سایر خطاهای HTTP سمت سرور بعضی اوقات تنها کافی است بعد از چند دقیقه یک بار دیگر صفحه را بارگذاری کنید تا مشکل برطرف شود و مسلما تامین کننده سرویس است که می‎تواند این مشکل را به طور اساسی رفع کند.

author-avatar

درباره فرزاد الماسی نیا

فرزادالماسی:طلبه پایه 5 حوزه علمیه یاسوج هستم با افتخار از این وظیفه.من در این قسمت از سایت مبلغان سایبری چهارده خورشیدمسئول بخش نرم افزار ها هستم.امیدوارم شمانیز از این بخش کمال استفاده را برده باشید. شما نیز می توانید.مطالب خود را برای ما ارسال فرمایید.ویا نرم افزار های مذهبی خود را..در این صورت با نام شما در سایت قرار داده می شود.از قسمت ارسال مطلب استفاده نمایید.ایمیل جهت ارسال نرم افزار. farzadalmasi85@gmail.com

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *