شیعه مى‏گوید: حضرت مهدى علیه السلام پس از ظهور، طبق حکم آل داود قضاوت مى‏کند. در این صورت شریعت حضرت محمد صلى الله علیه و آله که نسخ کننده همه شریعت‏هاست، چه مى‏شود؟

پاسخ‏

شیوه قضاوت حضرت داود این بود که با ذکاوت و هوش سرشار خدادادى، حقیقت نزاع را کشف و طبق علم خود عمل مى‏کرد و نیازى به شاهد و بیّنه نداشت.

از برخى روایات استفاده مى‏شود که حضرت مهدى علیه السلام نیز در مقام داورى، از همین راه وارد مى‏شود؛ چنان که آمده است:

«إِذَا قَامَ قَائِمُ آلِ مُحَمَّدٍ صلى الله علیه و آله حَکَمَ بِحُکْمِ دَاوُدَ وَ سُلَیْمَانَ لَا یَسْأَلُ النَّاسُ بَیِّنَهً».[۱]

اکنون پرسش این است: آیا عمل قاضى به علم خود، مغایر با شریعت اسلام است یا یکى از طرق قضاوت در اسلام همین است؟

کسانى که معتقدند قاضى پاکدامن مى‏تواند در مقام داورى، به علم خود عمل کند، منکر این نیستند که یکى از ابزارهاى قضاوت، بیّنه است، که عبارت است از دو شاهد عادل. نویسنده تصور کرده است عمل به‏

______________________________
(۱). بحارالأنوار، ج ۵۲، ص ۳۲۰، حدیث شماره ۲۴

علم، به معناى طرد دیگر ابزارهاى قضاوت است، در حالى که این شیوه، توسعه ابزار قضاوت است.

از حسن اتفاق، گروهى از فقهاى اهل سنّت معتقدند قاضى در مواردى مى‏تواند به علم خود عمل کند. ربیع مى‏گوید: مذهب شافعى بر این عقیده است که قاضى به علم خود عمل مى‏کند و اگر در این فتوا توقف کرد، به خاطر فساد دستگاه قضاوت است.

ابو یوسف شاگرد ابوحنیفه و مُزَنى پیرو مکتب شافعى برهمین نظریه فتوا داده‏اند. حتى مى‏گویند: شافعى در کتاب «امّ» و در «رساله» خود، در حجّیت اصول، بر این مسأله تصریح کرده است.

ابوحنیفه و محمدبن حسن شیبانى مى‏گویند: اگر پیش از انتصاب به قضاوت، از جریان آگاه گردد و موضوع نزاع مربوط به قلمرو قضاوت باشد، مى‏تواند به علم خود عمل کند.[۲]

هیچ‏کس تصور نکرده است که اگر کسى گفت قاضى مى‏تواند به علم خود عمل کند، این به معناى ترک شریعت اسلام و عمل به شریعت منسوخ است.

مشکل ما باگردآورنده پرسش‏ها این‏است که ایشان فاقد آگاهى‏هاى علمى و فقهى است و گرنه با او به گونه‏اى دیگر سخن مى‏گفتیم.

 

  ;jhپاسخ جوان شیعى به پرسشهاى وهابیان، ص: ۱۲۷

______________________________
(۱). خلاف، شیخ طوسى، کتاب قضا، مسأله ۴۱، و در این مسأله به مغنى ابن قدامه، ج ۱۰، صص ۱۴۰ و ۱۴۱ مراجعه شود.

[۱] ( ۱). بحارالأنوار، ج ۵۲، ص ۳۲۰، حدیث شماره ۲۴

[۲] ( ۱). خلاف، شیخ طوسى، کتاب قضا، مسأله ۴۱، و در این مسأله به مغنى ابن قدامه، ج ۱۰، صص ۱۴۰ و ۱۴۱ مراجعه شود.

author-avatar

درباره بسیجی

حب الحسین رشته تحصیل ماست. دانشجوی کارشناسی ارشد شیعه شناسی-کلام... طلبه سطح سه حوزه http://karbala-2.kowsarblog.ir/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *