پاسخ به شبهات, خواهران مبلغ

یادداشت های درسی من(ایمان آباء و امهات انیبا و ائمه)

بسم الله الرحمن الرحیم

یکی از حواشی عصمت انبیاء ایمان آباء و امهات آن ها می باشد.(پرهیز از رجس و دنائت)

شیعه معتقد است که آباء (پدران) ایمان داشتند و مومن بودند و مادرانشان از هرگونه دنائت و پستی که مورد تنفر مردم باشد بریء بودند. ایمان در بحث امهات شرط نیست اما پاکی شرط هست.

گاهی هم بحث افضلیت ائمه و انبیاء بر همه اًقران بر همه نسبت به برخی اوصاف  یا همه اوصاف برترند وجود دارد.

اما این که می گوییم ایمان در آباء و عدم دنائت در امهات یکی دلایل عصمت هست. لزوم تبعیت مطلق از چگونه انسانی؟  معصوم ( از آیات استفاده می کنیم مثل آیه اطیعو الله … که تبعیت مطلق جز از معصوم امکان ندارد.)

یکی هم بحث منفرات است. یعنی اگر انسانی معصوم بود مردم اشتیاق به تبعیت یا مایل به تبعیت هستند اما اگر غیر معصوم بود میل به تبعیت وجود ندارد و عدم میل با فلسفه نبوت در تضاد است.  حالا چه چیزی از منفرات هست آن چه که می بینند.

ادعای شیعه این است که عصمت از خطا ، کبیره و صغیره    قبل نبوت بعدنبوت  سهوی یا عمدی   امور شخصی و دینی  خلوت و جلوت در معصوم وجود دارد.

دلیل: لزوم پرهیز انبیاء از منفرات والّا خلاف حکمت نبوت است.

در بحث آباء و امهات دلایل به دو بخش تقسیم می شوند.

عقلی: به این معنا که اگر پیغمبر از خانواده یا پدر یا مادر کافر باشد یا مشغول به فسق و فجور باشند باعث تنفر مردم می شود و این خلاف حکمت و فلسفه نبوت است.(چون در عرف اجتماعی تاثیر فراوانی دارد)

هر چند بین عرف و واقع تفاوت وجود دارد و نمی شود گفت که کفر پدر و مادر و فرزند به دیگری نسبت دارد اما عرف رغبتی به چنین چیزی ندارد. حتی اگر یک عده پذیرفتند بازهم ممکن است بعدا بیایند و سوابق را دربیاورند و دستاویزی قرار بدهند علیهشخص و برای تحقیر اجتماعی او و بر ذهن یک عده ی دیگر تاثیر خواهند گذاشت.

در مورد پیامبر صلی الله علیه و آله اصلا بحث کفر را نداریم چون دین و آیین حنیف در مورد همه آن ها صادق است.

دلیل نقلی: بعضی روایات خاص وجود دارد که در مورد انبیاء و ائمه علیهم السلام وارد شده است که فراتر از پرهیز از منفرات است که ایمان آبای انبیاء ثابت شده است.(این بحث بر می گردد به نبوت عامه)

اما طهارت و عدم دنائب امهات به همسران پیامبر هم می رسد.اگر همسر پیامبر ناپاک باشد موجب تنفر می شود.چالش هایی در

این زمینه وجود دارد. در قرآن همسران نوح و لوط اهل جهنم معرفی شده اند مگر آن ها زن پیغمبر نبودند؟ شیعه معتقد است که خیانت آن ها اعتقادی بوده است نه فسق رفتاری.یعنی ممکن است که با عقاید پیغمبر هم عقیده نباشد نه این که اهل فسق و گناه آشکار هستند.

در مورد ائمه علیهم اسلام هم همسران هیچ کدام دارای مفاسد اخلاقی نبوده اند فقط عدم همراهی بوده است و برخی ازدواج های سیاسی که به ایشان تحمیل شد.

در مورد عایشه هم که برخی افراطیون نسبت ها ناروا می زنند ما این نسبت ها ناروا را نمی پذیریم چون آیه داریم که زنان پیامبر امهات شما هستند که نمی توانید با آن ها ازدواج کنید.  تهمت به همسران پیامبر صلوات الله علیه هم جایز نیست. ما لعن خلفا داریم اما لعن همسران نداریم.و این که همسران پیامبر درست است که به پیامبر نسبت دارند اما معصوم نیستند.

 

author-avatar

درباره بسیجی

حب الحسین رشته تحصیل ماست. دانشجوی کارشناسی ارشد شیعه شناسی-کلام... طلبه سطح سه حوزه http://karbala-2.kowsarblog.ir/

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *