دسته‌بندی نشده

زیارت قبور توسط زنان

زیارت قبور توسط زنان

در مورد زیارت قبور توسط زنان چهار نظریه وجود دارد:

۱٫حرمت:

 ابن تیمیه قائل به حرمت زیازت قبور توسط زنان است و به روایات استدلال می کند و مدعی است که این که پیامبر(صلی الله علیه و آله) ابتدا نهی کرده از زیارت قبور ولی بعدا فرمود که من شما را از زیارت نهی کرده بودم ولی الآن به زیارت قبور بروید، چون موجب یاد آوری آخرت است و شامل زنان نمی شود و مخاطبان فقط مردان هستندو حرمت زیارت قبور توسط زنان هم چنان باقی است امام این ادعا بی اساس است زیرا:

در آیات قرآنی هم خطابات مذکر وجود دارد که شامل زنان هم می شود و شیعه و سنی قائل به این هستند که خطاب فزوروها شامل زن و مرد می شود و هم چنین روایاتی که ابن تیمیه به آن ها استناد کرده، مخدوش و ضعیف هستند.

بن باز هم قائل به حرمت زیارت قبور توسط زنان است.

۲٫کراهت:

به نظر برخی از اهل سنت زیارت قبور توسط زنان کراهت دارد و برای حکم خود به روایت و این که زنان در مصائب بی طاقت و کم صبر هستند استناد می کنند اما این نظر پذیرفتنی نیست زیرا:

چون اهل سنت می گویند: زیارت قبور در هر زمان و مکانی کراهت دارد چون زنان کم صبر هستند در حالی که اگر بپذیریم که کم صبری دالّ بر کراهت است این درجایی صدق می کند که زنان بیش از حد کم صبر بوده و شیون و گریه ی زیاد داشته باشند در حالی که بر خی زنان هستند در مصائب بسیار صبور هستند مثل حضرت زینب(سلام الله علیها) و مادران شهدا و زنانی که در طول هشت سال جنگ دفاع مقدس مصائب فراوان دیدند.

۳٫جواز

طبق این نظر زیارت قبور توسط زنان جایز است چون هیچ دلیلی بر حرمت و کراهت این موضوع وجود ندارد بلکه روایت ضد آن هم وجود دارد. جمله فزوروها در روایت پیامبر(صلی الله علیه و آله) دالّ بر جواز زیارت برای زن و مرد است.

هم چنین طبق روایتی از منابع اهل سنت، پیامبر(صلی الله علیه و آله) چگونگی زیارت قبور را به عایشه یاد می دهد: اسلام علی اهل الدیار 

عایشه هم برای زیارت قبر برادرش به قبرستان می رفت. احمد بن حنبل زیارت قبور توسط زنان را جایز می داند.

۴٫استحباب

قائلین به استحباب زیارت قبور توسط زنان به جمله فزوروها استدلال می کنند که امر است و این که اجماع فقها بر این است که زیارت قبور از واجبات نیست و این  جمله امر حمل بر استحباب می شود.

هم چنین در روایات پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) یادآوری مرگ و آخرت، عبرت گیری، زهد در دنیا قرینه ای هستند برای استحباب زیارت قبور.و روایات بسیاری وجود دارند که برای زیارت قبور به ویژه پدر و مادر ثواب فراوانی ذکر شده استکه این روایات هم دالّ بر استحباب هستند.

پس نه تنها زیارت قبور توسط زنان حرام یا مکروه نیست بلکه جایز و مستحب است.[۱]

[۱] ر.ک عباسعلی، زارعی سبزواری، زیارت در نگاه شریعت، ص۴۳-۹

author-avatar

درباره بسیجی

حب الحسین رشته تحصیل ماست. دانشجوی کارشناسی ارشد شیعه شناسی-کلام... طلبه سطح سه حوزه http://karbala-2.kowsarblog.ir/

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *