روانشناسی اسلامی

تاثیر ابزار ها در عملیات روانی

تاثیر ابزار ها در عملیات روانی:

نوع پوشش، آرایش،تجهیزات،انتخاب افرادی با ویژگی های ظاهری معین و…،همه و همه می توانند ابزار عملیات روانی باشند؛یعنی هر عملی که قابلیت اثر گذاری بر ذهن و فکر واحساس داشته باشد و بتواند مطلب مورد نظر را به گروه هدف القا نماید ابزاری برای عملیات روانی است.بنابر این،تعریف ابزار عملیات و مصادیق آن بسیار گسترده است.عملیات-روانی

مانور ها،نمایش ها،مدل ها آرایش ها و…می تواند در کنار رسانه های معمول،در عملیات روانی به کار رود که بنابر  ضروریات منطقه ای و نوع مخاطب آن استفاده می شود.در این میان مهم ترین و اصلی ترین ابزار،همان رسانه های گفتاری و نوشتاری و تصویری است.

بخش بزرگی از مردم جهان شنونده رادیو هستند و در صورت جذب اعتماد آنها به هر یک از رویاها،اندیشه و احساس آنها به تسخیر آن را در می آید و با کمترین هزینه می تواند با ارئه اطلاعات گزینشی و متناسب با اهداف،آنها را در راستای اهداف معین جهت داد.

تلویزیون نیز به دلیل جذابیت های هنری در بخش سمعی و بصیری،مخاطب بسیاری دارد.در این میان،قدرت فیلم سازی و ارئه ی برنامه های جذاب ابزاری برای جلب بیننده است.

رسانه نوشتاری اعم از کتاب ها و نشریات نیز با اثر گذاری عمیق تر و پایدار تر،پل انتقال مطالب گزینشی به ذهن و فکر مخاطبان خاص و تسخیر آنها است.

سرمایه گزاری هنگفت برای تاسیس و اداره و ارتقا و گسترش این رسانه ها،چه در حیطه سخت افزاری و چه در حیطه ی نرم افزاری،نشان از اهمیت آن دارد.

استعمارگران،گفتار و تصویر و نوشتار را جهانی کردند،یعنی با ایجاد پایگاه تقویت صدا و ارسال تصویر از طریق ماهواره و ایجاد شبکه اینترنت و نشریات مجازی،در جهت تسخیر اندیشه ها و احساست می کوشد.توجه به این هزینه ای که کشور های غربی در این زمینه صرف میکنند نمودار اهمیت رسانه ها برای رساندن آنان به اهدافشان داد.

منبع:

نگاهی به عملیات روانی در اسلام/پژوهشکده تحقیقات اسلامی

مطالب مرتبط

دیدگاهی در مورد “تاثیر ابزار ها در عملیات روانی

  1. ناشناس آشنا گفت:

    سلااااااااااااااااااااااااااااااام..آخرش این سایت کار منو به تیمارستان میکشونه..ای خداااااااااااااا..آخه خدایی چرا ایمیل منو تغییر میدید؟؟؟؟آقای آذرباد، رمز من ****، ایمیلم *****و نام کاربریم باید**** باشه..بابا دیوونم کردید شماااااا…اذیت شدم فجیعععععععععععععع….میپرسین چرا؟؟ میگم: حالللللللللللللللللللللللا…خخخخخ..استاد ی شعر بذار بنویسم سپاسسسس..خخخخخ..عجبا…واقعا دیوونه شدم..یا علی

  2. ی دوست گفت:

    سلام . تشکر از سایت خوبتون..ببخشید ی سؤال: شما بر چه اساسی نویسندگانتون رو انتخاب میکنید؟؟؟؟

  3. سلام عرض ادب واحترام: نویسندگان سایت مبلغان سایبری از نخبگان حوزه – دانشگاه ویا مدارس انتخاب می شوند. ابتدا کاربران باید از قسمت (درخواست نویسندگی مبلغان سایبری) لینک زیر:
    درخواست نویسندگی
    اطلاعاتشون برای ما ارسال می کنند وبراساس رزومه ای که دارند براشون پنل نویسندگی طراحی می کنیم شروع به فعالیت می کنند. شما هم می تونید از همین قسمت درخواست نویسندگی ارسال نمایید.
    سؤالی داشتید در خدمت هستیم. در پناه حق//

  4. سلام واحترام:
    مشخصات شما به درخواست خودتون جهت انتقال به نام کاربر دیگری تغییر پیدا کرد جهت حفظ امنیت اطلاعات کاربر جدید.حالا هم که تغییر دادیم به اسم خودتون می تونید از بخش شناسنامه ویا پروفایل شما تغییر بدید.
    سؤالی داشتید در خدمت هستیم.یاحق//

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *