پزشکی وسلامت

بریانی (بریونی)-اصفهان

۲۰۱۵۱۲۳۰۱۸۵۵۸بریانی (بریونی):

غذاهای محلی و سنتی از مهم ترین جاذبه های اجتماعی به شمار می روند. تقریبا همه انواع خوراک ها در این استان تهیه و طبخ می شود ولی برخی از آن ها خاص خود مردم استان است که در همه شهرها، بخش ها و دهستان ها تهیه شده و طرز استفاده آن از این خطه به نقاط دیگر ایران رفته است.مشهورترین غذای سنتی اصفهان بریونی است. غذاهای دیگری چون:کوفته سبزی،کاله جوش، اماج، آب گوشت و سیب‌زمینی (گوشت و لوبیا)، کاچی هفت دختر (کاچی بی‌بی حور)و… از دیگر غذاهای سنتی استان اصفهان به شمار می آیند. گز از شیرینی‌های معروف و سوغات اصلی اصفهان است که با کیفیت بالایی در این منطقه تهیه می شود و شهرت زیادی دارد.
۱-مواد بکاررفته:

گوشت گردن گوسفند – جگر سفید گوسفند پخته وچرخ شده – ادویه اصفهانی – نان سنگگ- پیاز – نمک وفلفل وزرد چوبه

دستور پخت: گوشت رابا ٢عدد پیاز وادویه می گذاریم بپزد ٠ جگر سفید راهم پس از پختن چرخ وسرخ می کنیم ٠ گوشت پخته شده رابا٢ عدد پیاز باقی مانده چرخ می کنیم ونمک وفلفل وزرد چوبه رابه میزان لازم وعلاقه شخصی به گوشت اضافه می کنیم وباهم مخلوط می کنیم ٠ سپس دریک تابه کوچک ویاکفگیر مخصوص بریانی اصفهان ، کمی روغن ریخته بطوریکه کف آن چرب وداغ شود ٠ هربریانی رابه اندازه همبرگریابه شکل بیضی کف ظرف پهن می کنیم وروی حرارت می گیریم کمی که داغ شد روی یک تکه نان سنگگ یک قاشق از آب غلیظ گوشت می ریزیم که فقط نان کمی مرطوب شود ٠ بعد دارچین روی نان مرطوب ریخته وبریانی راروی نان برمی گردانیم ومقداری سبزی معطر مانند ریحان ، نعناع وترخان خشک وپودرشده روی آن می ریزیم ٠ درپایان مقداری جگرپخته وسرخ شده کناربریانی میریزیم ٠

۲-مواد لازم:
گوشت سر دست و دنده ۱ کیلو گرم
پیاز درشت ۱ عدد
دارچین به مقدار لازم
زعفران به مقدار لازم
نعناع خشک شده مقداری
نمک و زردچوبه به مقدار لازم
فلفل به مقدار لازم
خلال بادام مقداری برای تزیین

طرز تهیه:
اب را روی حرارت جوش اورده گوشت را خرد کرده داخل ان می ریزیم. پیاز ، نمک و زردچوبه را اضافه کرده پس از جوش امدن به مدت ۳۰ می پزیم . پس از پخته شدن ( نیم پز) گوشت را از اب جدا کرده و از چرخ دو بار رد می کنیم.نعناع را هم از چرخ رد کرده گوشت را همراه با یکی دو قاشق ابش خوب مخلوط می کنیم ( با دست مخلوط شود)

نمک و مزه ان را امتحان می کنیم وقتی خوب و اماده بود قالب های بریانی را روی حرارت کمی داغ کرده و مقدار یک قاشق از روغن روی اب گوشت را گرفته و ته قالب می ریزیم .سپس رویش دارچین،زعفران و فلفل می پاشیم و یک لقمه از گوشت بریان را قرار داده با دست رویش را صاف می کنیم و چند لحظه روی حرارت قرار می دهیم .سپس روی نان اماده شده بر می گردانیم . سطح روی بریانی را با خلال بادام اغشته به زعفران تزیین می کنیم.

۳-بریونی:
مشهورترین غذای اصفهانی است که برای تهیه آن ابتدا گوشت بره را در دیگ‌های بزرگ به خوبی می پزند. سپس گوشت را با چرخ دستی یا برقی به خوبی له می کنند. این گوشت بریان را روی سینی بزرگی در کنار آتش منقل می‌گذارند. در مرحله بعد روی کف گیرهای بیضی شکل که مخصوص بریونی است، مقداری روغن و ادویه و دارچین ریخته و پس از داغ شدن آن ها، ‌مقداری گوشت بریونی برداشته و روی آن پهن می کنند. پس از این که کمی سرخ شد آن را برگردانده و روی نان سنگک یا تافتون پهن می‌کنند. مقداری نیز از آب گوشت که بسیار چرب است روی آن می ریزند و غذا را با سبزی تازه و دوغ میل می‌کنند. این غذا بسیار لذیذ است و معمولا” طرفداران زیادی در بین گردشگران این منطقه دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *