دانشنامه مهدویت

ویژگی های اخلاقی مردم نزدیک به زمان ظهور

ایمان

اخلاق و تجلیات آن از جمله پدیده هایی است که در آستانه ظهور دستخوش تغییرات اساسی می شود به گونه ای که بشر مانند آن را سراغ نداشته است.

سست شدن بنیان خانواده، خویشاوندی، دوستی و سردی عواطف انسانی و بی مهری از ویژگی های بارز آخرالزمان است.

رسول گرامی اسلام (ص) وضعیت آن روزگار را از نظر عاطفی چنین بیان می کنند: «در آن روزگار بزرگ تران به زیردستان و کوچک تران رحم نمی کنند و قوی بر ضعیف ترحم نمی نماید. در آن هنگام، خداوند به او (مهدی) اذن قیام و ظهور می دهد.»

همچنین، ایشان می فرمایند: «قیامت برپا نمی شود تا آنکه زمانی فرا رسد که مردی (از شدت فقر) به اقوام و بستگان خود مراجعه کند و آنان را به خویشاوندان سوگند دهد تا بلکه به او کمک کنند ولی چیزی به او نمی دهند. همسایه اش همسایه خود کمک می طلبد و او را به حق همسایگی سوگند می دهد ولی همسایه کمکش نمی کند.»

علاوه بر این، در آن روزگار، فساد و بی بند و باری اخلاقی، به طور گسترده ای گسترش می یابد. قبح و زشتی کردارهای حیوانی گروهی انسان نما، بر اثر گسترش فسا د و تکرار آن از بین می رود و حالت عادی و طبیعی به خود می گیرد. فساد چنان فراگیر می شود که کمتر کسی می تواند و یا می خواهد از آن جلوگیری کند.

محمدبن مسلم می گوید: به امام باقر (ع) عرض کردم: ای فرزند رسول خدا (ص)! قام (عج) شما چه قوت ظهور خواهد کرد؟ امام (ع) فرمودند: «هنگامی که مردها خود را شبیه زنان کنند و زنان شبیه مردان شوند. آنگاه که مردان به مردان اکتفا کنند و زنان به زنان.»

همچنین، کاهش موالید انسانی و آرزوی کمی تعداد فرزند نیز از جمله نشانه های آخرالزمان است؛ پیامبر اکرم (ص) در این باره می فرمایند: «رستاخیز برپا نمی شود تا آنکه کسی که پنج فرزند دارد آرزوی چهار فرزند می کند و آنکه چهار فرزند دارد، می گوید: کاش سه فرزند داشتم و صاحب سه فرزند آرزوی دو فرزند دارد و آنکه دو فرزند دارد آرزوی یک فرزند نماید و کسی که یک فرزند دارد، آرزو کند که کاش فرزندی نداشت.»

علاوه بر این، افزایش خانواده های بی سرپرست هم از نشانه های آخرالزمان و قیامت و در آستانه ظهور حضرت مهدی (عج) است.

چنان که رسول خدا (ص) می فرمایند: «از نشانه های قیامت این است که مردان کم می شوند و زنان بسیار. تا آنجا که هر پنجاه زن یک سرپرست داشته باشند.»

شاید این وضعیت بر اثر افزایش تلفات جانی مردان باشد که در جنگ های پی در پی و طولانی صورت بگیرد.

اَنَس می گوید: پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «قیامت برپا نمی شود مگر انکه زمانی فرا رسد که (بر اثر تلفات مردان و کثرت زنان) زنی کفشی را در راه بیابد و (از روی دریغ و افسوس) گوید: این کفش از آنِ مردی بوده است؛ در آن روزگار، برای هر پنجاه زن یک سرپرست خواهد بود.»

منابع:

بحارالانوار

فردوس الاخبار

کمال الدین

نشانه هایی از دولت موعود

قدس آنلاین

author-avatar

درباره ثریا حیدری

سلام :حیدری هستم مدیریت دایرکتوری خواهران مبلغ پایگاه چهارده خورشید. بیا تا گل برافشانیم ومی در ساغر اندازیم /// فلک راسقف بشکافیم وطرحی نو در اندازیم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *