خواهران مبلغ, دانشنامه مهدویت

انتظار فرج وآثار آن

انتظارth13BNKV0F

تعریف لغوی و اصطلاحی «انتظار» چیست؟

انتظار در لغت:به معنای چشم به راه بودن، دیدبانی، درنگ در امور و نوعی امید بستن به آینده است، و منتظر به کسی گفته می شود که از وضع حاضر و موجود راضی نیست و برای وضع بهتری در تلاش است.

انتظار دراصطلاح:عبارت است از چشم براهی برای آینده ای که در ؟آن ظلم و ستم و بی عدالتی نباشد و جهان از همه زشتی ها رهایی یابد و عدالت در سراسر جهان حاکم شود.

انتظار، امید به آمدن انسان کاملی ست که جهان به وسیله او پُر از عدل و داد می شود. و آسایش و امنیت و خیر و صلاح در سراسر گیتس برقرار گردد.

به عبارت بالا تر و بهتر انتظار یعنی امید و آرزوی آمدن یک منجی مُصلِح وحاکم عادل بر سراسر جهان و امید به جایگزین شدن حکومت عدل و عدالت به جای حکومت های جور و ستم..(تفسیر نمونه، جلد7 و انسان معاصر، ص 32)

 علت سختی انتظار چیست و چر می گویند انتظار زیباست؟ زیبایی انتظار در چیست؟

انتظار دو جنبه دارد: رسیدن به هدف و دیگری در راه بودن. این دو جهت انتظار برای همه چیز وجود دارد و تنها مربوط به امر فرج امام زمان (عج) نیست.

کسی که منتظر رسیدن به درجه پزشکی یا مهندسی است، سخت درس می خواند. خودِ درس خواندن، که همان در راه بودن و مقدمات و زمینه را فراهم کردن است سخت است. باید شب ها بیدار ماند و درس خواند و روزها از تفرح و سرگرمی صرف نظر کرد و مطالعه نمود. همه این ها سخت است، اما چون برای رسیدن به درجات بالای علمی است، همین سختی برای انسان، زیبا و لذت بخش است.

کسی که منتظر مهمان بسیار محترم و محبوبی است در تهیه مقدمات به سختی می افتد. هنگام تمیزی منزل، عرق از سر و روی او می ریزد، اما از درون شاد است. همین زحمات برای او لذت بخش و زیبا است. شهادت و جان دادن در راه محبوب، سخت است، اما زیبا و لذت بخش است. پس لذت همیشه در آسایش و راحتی نیست، بلکه بر عکس گاهی آسایش موجب آزار است. کسی که به جای مطالعه همیشه در حال خواب و استراحت است، هر چند راحتی بدنی دارداما به خاطر عاقبت بدی که در پایان سال تحصیلی در انتظار اوست، در عین راحتی، احساس رنج و بدی می کند. اما شاگردی فعال در عین کوشش فراوان احساس شادی و لذت می کند. بنابراین سختی با زیبایی و لذت در تضاد نیست و مخالف هم نیستند.

انتظار امام زمان (عج) و منتظر واقعی بودن، زمینه ظهور را فراهم کردن، ترکت گناه و عمل به واجبات سخت است؛ اما با توجه به هدف والا و اجرو ثواب بسیار زیاد آن، کار زیبا و لذت بخش است….

انتظار دارای چه ثمرات است؟

  1. 1.    انتظار امید به آینده را در منتظران ایجاد می کند.

کسی که دوست دارد از یاران قائم باشد باید آماده باشد و در حال آمادگی به پارسایی و محاسن اخلاق عمل نماید.

اگر امید به آینده از جامعه بشری رخت بربندد، زندگی دیگر مفهومی نخواهد داشت. حرکت و انتظار در کنار هم می باشند و از هم جدایی پذیرنیستند. انتظار علت حرکت است و تحرک بخش است.

پیامبر گرامی اسلام ( صلی الله علیه و اله) می فرماید: اگر امید نبود، مادر فرزند خود را شیر نمی داد و کسی درختی نمی کاشت.

  1. 2.     انتظار عامل رشد و بالندگی بُعد انسانی است.

افکار و عقاید در تعیین جهت مسیر انسان و معیین نمودن هدف او نقش مهمی بر عهده دارد، و هر اندازه آراء صحیح تر و به واقعیت منطبق و موافق تر باشد، مقصد شخص انسانی تر و اعمال و حرکاتش پاک تر و باارزش تر خواهد بود.

عقیده به ظهور و چشم انتظاری حکومت جهانی حضرت ولی عصر(عج) فکر و اندیشه را وسیع و جهان اندیش می سازد که به دور ترین نقاط جهان انسا منتظر بنگرد و خیر و صلاح مردم تمام مناطق گیتی را بخواهد وعالم رامملکت خدا بداند.( عالَم در محضر خداست، در محضر خدا معصیت نکنید)، که عاقبت و پیروزی از آن پرهیز کاران و شایستگان است که خداوند متعل اشاره به این دیدگاه می فرماید:

( وَ لَقَد کَتَبنَا فِی الزَّبُورِمِن بَعدِالذِّکرِأَنَّ الأَرضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ) (انبیاء، آیه ی 105) .

از طرف کسی که منتظر است و عقده به ظهور آن حضرت دارد شیفته ی پیروی از افراد نمونه و کامل می شود و دل را به حکومت جهانی او گره می زند نه به حاکمان ظلم و جور.

  1. 3.    انسان عامل تحمل و پایداری

انسان مننتظر خویش را یافته است و از مواجهه با مشقّت ها و مشکلات هراسی ندارد و از ابتلائات پیروزمندانه می گذرد.

 در این راستا امام صادق (علیه السلام) از پیامبر( صلی الله علیه و اله) نقل می فرمایند: که آن حضرت به اصحاب خویش فرمود: پس از شما مردمی خواهد آمد، که به یک تن از آنان اجر پنجاه تن از شما را خواهد داد. اصحاب گفتند ای پیامبر! ما در جنگ های بدرو احد و حنین بوده ایم، و درباره ما آیاتی از قران نازل شده است، این چگونه خواهد بود؟ پیامبر( صلی الله علیه و اله) فرمودند: شما اگر در شرایطی که آنان قرار می گیرند، قرار بگیرید، آن تحمل و شکیبایی را که آنان دارند نخواهید داشت.( مجلسی 1، بحار النوار، جلد 52، ص 131)

  1. 4.    انتظار عامل آراسته شدن به اخلاق اسلامی

تأکید شده است در منابع اسلامی که شیعه باید زینت امامان خود باشد نه باعث سرافکندگی آنان، رعایت این مهم در عصر انتظاربه صورت موّکّد تری لازم است.

شیعه باید با رفتار انسانی، و اخلاق محمدی و صفات علوی، و فضائل جعفری، همواره باعث زیننت و افتخار ائمه ی طاهرین باشد و این رعایت در دوران غیبت کبری واجب تر است.

امام صادق (علیه السلام)، ضمن روایتی می فرمایند: هرکس خوش دارد در شمار اصحاب قائم باشد، باید در عصر انتظار مظهر اخلاق نیک اسلامی باشد، چنین کسی اگر پیش از قیام قائم از دنیا رود، پاداش او مانند کسانی باشد که قائم را درک کنند و به حضور او برسند، پس بکوشد و در حال انتظار ظهور حق به سر ببرید و بر شما گوارا باد ای گروهی که رحمت خدا شامل حال شماست…

 امام زمان (عج) در قبال منتظران و شیعیان چه عنایاتی دارند؟

توجه و عنایات آن حضرت(عج) به شیعیان و ارادتمندانشان بسیار زیاد است که به برخی اشاره می گردد:

  1. محافظت از شیعه و پاسداری از اقدار و عزت آنها
  2. دفع بلا از شیعیان و منتظران
  3. دعا برای دوستان و منتظران
  4. نصب نواب عام به تأیدات آنها
  5. نصیحت و تذکر
  6. پاسخ به مشکلات علمی
  7. تعلیم دعا
  8. شفای امراض
  9. براوردن حاجات و رفع مشکلات
  10. دستگیری گمشدگان.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *