پاسخ به شبهات, علم وفناوری

چرا درقران بهشت با درختان وآب ها مثال زده شده است؟

بهشت

قران بهشت را مکانی با درخت های زیبا معرفی می کند که رود هایی زیر انها جاری است.وچون سرزمین عربستان خشک وبی اب وعلف بوده این مثال زده شده واگر در جایی دیگر بود که دارای آب وهوای بهتر بود قطعاً این مثال نمی امد پس قران ویژه عرب ها مثال زده است:

پاسخ:

جواب سؤال:

اگر یک خرگوش می خواست برای خرگوشهای دیگر از دنیای پس از مرگ بگوید ، از بهشتی حرف می زد که همه جایش مزارع هویج و کلم بود… از رود هایی می گفت که در آنها آب هویج در جریان است. نه خبری از روباه و شغال و گرگ است و نه از خبری از انسانهای شکارچی…!

توصیف بهشت در کتاب مسلمانان نیز توصیف چیزهایی است که مردم عربستان حسرت آن را دارند. تاکید این کتاب بر وجود نهر های پر آب و رود خانه های جاری ، درختان پر میوه که در زیر سایه خنک و مطبوعشان بهشتیان بر تخت ها می نشینند و….

اگر شخصی برای اسکیموهای ساکن قطب شمال ادعای پیامبری می کرد ، حتما برایشان از سرزمینی گرم بدون طوفان های قطبی و کولاک برف می گفت که در آن جا از گوشت ماهی های آزاد و فک های دریایی هر چه بخواهند آماده و مهیاست! به راستی اگر بنیانگذار اسلام در قاره سر سبز اروپا یا در جنگل های انبوه و پرآب بود چه میگفت ؟ گاهی درست فکر کردن حقیقت را روشن میکند…

با بررسی های صورت گرفته ، موارد زیر قابل ذکر اند :

الف ) بهشت  و جهنم توصیف شده توسط قرآن تنها به امور مادی خلاصه نمی شود که بگوییم انگار خواسته اند مردم را با این وعده ها و تهدیدهای مطابق میلشان فریب دهند

نعمتهای معنوی و روحانی؛ مانند محیط صلح و صفا (یونس/۲۵)، نشاط فوق العاده (زخرف/۷۰) و خشنودی خداوند چنانکه می‌فرماید: و رضوان من الله اکبر، رضا و خشنودی خدا از همه اینها برتر است(توبه/۷۲.

و همچنین خداوند در قران در سوره واقعه ودهر و الرحمن و آیات دیگر وقتی در مورد بهشتیان صحبت میکند آنها را به نوعی دسته بندی میکند و تعابیری مانند متقین اصحاب یمین و السابقون بکار میبرد و میبینیم تفاسیری که از بهشت برای آنها دارد و بسته به اعمال آنها می باشد.

مزایای مادی گونه بهشت بسیار برتر از هم نوع خودشان در دنیا هستند. هیچ رنجی با این لذها همراه نیست ولی در دنیا کنار هر لذتی رنج وجود دارد.

نکته دیگه اینکه خدا توی قرآن می فرماید در بهشت لذت ها دایمی هستند و هیچ سختی با خوشی ها همراه نیست ولی در این جهان هر لذتی توام با یک رنجی هست. غذا خوردن رنج مریضی و دستشویی رفتن داره.غذای لذیذ سکته می آره.ازدواج خرج زندگی می آره.بچه دار شدن رنج بزرگ کردن داره. مسافرت رفتن خستگی و هزینه داره. خلاصه هر لذتی کنار یک سختی هست ولی در بهشت هر لذتی بدون سختی و لذت کامل هست.

 بسیاری از نعمتهای بهشت چیزی است که به درک انسان در نمی آید و بنابراین نعمتها فراتر از درک انسان هم وجود دارد. همینطور است  عذابهای جهنم. جبرئیل درباره آتش جهنم به پیامبر (ص) می فرماید: آتش جهنم است که خداى قهار امر نمود باو بدمند پس دمیدند مدت هزار سال تا سرخ شد، بار دیگر هزار سال بر آن دمیدند تا سفید شد، باز هزار سال دیگر دمیدند تا سیاه گردید و الحال آتش جهنم سیاه و تاریک است یا رسول اللَّه صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم اگر یک سلسله زنجیرهاى آتشین آن که هفتاد ذرع طول آنست بر بلندترین کوههاى دنیا بگذارند هر آینه از حرارتش کوه آب شود، و اگر قطره‏ئى از آبهاى زقوم و ضریع جهنم بر آبهاى دنیا ریخته شود هر آینه تمامى مردم و حیوانات از تعفن آن بمیرند.

حال ما چگونه می توانیم تصور کاملی از چنین عذابی داشته باشیم؟بنابراین ما تنها به دورنمایی از نعمت های بهشت و عذاب های جهنم دست می یابیم که آن هم به اندازه تجربیاتمان از لذت و رنج است در حالی که فاصله بسیار بین لذت و رنج دنیا، با لذت و رنج آخرت وجود دارد. با این تصویر بهشت در ایات و روایات آنچنان دل انگیز هست که همه را مشتاق آن کند و عذاب جهنم چنان دردناک هست که هر کس آن را جدی بداند، برایش دوری از گناه خواهد داشت.

عذابهایی که در قرآن آمده در همه دنیا عذاب محسوب می شود. آیا غیر از این است؟

آیا جای سراغ داریم که آتش عذاب نباشد؟ بهشت هم اینگونه است. آیا مثلا در آمازون هم مردم بیابان را به باغ و تخت زیر درخت و جویبارهای عسل و شیر و لذتهای بدون رنج ترجیح می دهند؟بهشت جایی است که هیچ چشمی ندیده وهیچ گوشی نشنیده است.صرفا خداوند مثال میزند تا ما متوجه شویم.

 قرآن برای تمامی اعصار بوده و اگر با زبان عربی نازل شده بالاخره باید یک جایی از دنیا نازل می شده و اگر در آنجا نازل شده باید بتواند افرادی را که شروع کننده دین هستند را جذب کند.مخاطب قرآن در شروع کار اعراب هستند.باید با زبان آنها سخن گفته می شد.

صحبتها و ادعاهای صورت گرفته در مورد اینکه اگر پیامبران در جای دیگر می آمدند لابد برای لذتهای آن منطقه دروغ می بافتند درست نیست. بررسی تمامی ادیان مشهور از جمله هندو درهند با جنگلهای انبوه، زردشتی گری با آب و هوای ارومیه و سایر نقاط ایران، یهودیت با آب و هوای کناره نیل به عنوان سر سبزترین مکان جهان باستان، مسیحیت با حکومت روم که شامل اروپا نیز می شده است نشان می دهد که در تمامی این ادیان بهشت برابر باغ و پردیس ، و جهنم برابر آتش سوزان است. جهنم و بهشت تمام ادیان مانند اسلام و به اصلاح عربهاست.

گفتم که خداوند متعال بهترین چیزی که انسان دیده را مثال به بهشت میزند.وحتی خود کسایی که در کنار چشمه بالقیس هستند با وصف بهشت که خداوند فرموده لذت می برند.پس خداوند مثالی میزند که هم عرب بفهمد وهم غیر عرب را جذب کند.یک مثال عمومی که همه لذت می برند حتی اگر در پاریس هم بودباز همین مثال را میزد چرا چون پاریسی ها هم از این موارد ومثال ها خوش حال می شوند.خداوند چیزی را بیان کرد که همه لذت می برند ولی بهشت فراتر از همه این موارد است:

وارد شده که:بهشت انجایی است که نه چشمی دیده ونه گوشی شنیده.

واین مثال ها جذب کننده هستند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *