پاسخ به شبهات

چرا نام شیشه وهروئین در قرآن وارد نشده؟

۲_Sample

چرا در قران کریم به هنگام منع از مواد مختل کننده حواس تنها از شراب یاد می کند واز هروئین وتریاک وشیشه و…یاد نمی کند ودقیقاً همان شراب مورد استفاده اعراب بوده??

پاسخ: در صورتی که موضوعی در زمان پیامبر وجود داشته یا احیاناً مورد پرسش مردم بوده، به نحو خاص حکم آن بیان شده است و در مواردی که موضوعی وجود نداشته،مثل(تریاک شیشه و…) حکم آن به صورت کلی بیان گردیده است. مثلاً از میان مسکرات(مختل کننده حواس)، به حکم شراب انگور(خمر) و یا شراب خرما (نبیذ) که در آن زمان موجود بوده، به صورت خاص اشاره شده است، در صورتی که امروزه مسکرات فراوانی در دنیا وجود دارد که می توان با استفاده از کلیاتی که در شرع مقدس وقران آمده است، حکم شرعی آن را بیان کرد.

مواد مخدر نیز امروزه دارای انواع متعددی است که روز به روز این تنوع در حال افزایش است این از موضوعات جدیدی است که به علت نو بودن آن، در قرآن و روایات به صورت خاص به حکم آن اشاره ای نشده است. ولی حکم آن از  قواعد و اصول کلی که در اسلام (قرآن و روایات )بیان شده است قابل برداشت واستنباط است. یکی از این قواعد کلی، حرمت هر امری است که برای سلامتی انسان مضر باشد(هرچیزی که ضرر داشته باشد برای سلامتی انسان ضرر دارد)

اما یکی از علل ذکر حکم  مسائلی مانند شراب و انواع آن در قرآن و روایات مبتلا بودن مردم به آن بوده است، ولی چون چیزی هایی مانند هروئین یا قرصهای روان گردان و.. در آن زمان وجود نداشته، حکمی برای آن ذکر نشده است اما با توجه به  بحث اجتهاد در استنباط احکام، حکم چنین موضوعاتی توسط مجتهدان قابل استخراج است.قران کلیات را بیان می کند وحکم کلی را میزند.وقتی می گوید شراب حرام است درست از در زمان اعراب بوده ولی با دلیلی که شراب را حرام کرده(مختل کننده حوس) با همان دلیل نیز هروئین شیشه تریاک و… حرام می شوند.اگر قران در ایران هم نازل میشد باز مثالی را میزد که ایرانی ها در ان زمان به ان مبتلا بودند که البته باز هم شراب بوده.وقتی شراب را حرام کرد همه مختل کننده های حواس را حرام کرده ومختص به عرب تنها نیست.درست در عربستان نازل شده ولی طبق روایت(حرام محمد حرام الی یوم القیامه وحلاله حلال الی یوم القیامه)هرچه در دین حضرت محمد صلوات الله علیه وآله حلال است ویا حرام است تا روز قیامت وبرای همه است.پس این احکام مختص عرب ها نیست وچون ان زمان مورد استفاده بوده یک نمونه مثلاً شراب را به عنوان مثال از مختلل کننده های حواس ذکر می کند.وعدم ذکر ان به خاطر ترس از گرایش مردم به ان نیست.چون یک نمونه را کلاً وهمه فهم ذکر می کند دیگر بقیه را ذکر نکرده وممکن است در قرن های بعدی مواد مختل کننده حواس جدیدی کشف شود باز چون مثل شراب مختل می کنند حرام هستند چه در عربستان باشد ویا جایی دیگر.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *