دسته‌بندی نشده

از پیامبر صلی الله علیه و آله بدانید…۲

خوردن و نوشیدن آن گرامی:

eeeee
رسول خداصلی الله علیه وآله از همه نوع غذا میل می‏فرمود، از هر چه خدا بر او حلال کرده بود همراه خانواده و خدمتکاران وقتی آنان می‏خوردند می‏خورد، و نیز با هر مسلمانی که او را دعوت می‏کرد روی زمین و روی هر چه آنان غذا می‏خوردند و از هر غذایی که آنان می‏خوردند می‏خورد، اگر مهمانی بر او وارد می‏شد با مهمان خود غذا می‏خورد، و غذایی را که همراه جماعت مردم صرف کند بیشتر دوست می‏داشت.
وقتی غذایی برای او می‏گذاشتند می‏گفت:
«بنام خدا، خدایا این طعام را نعمتی ساز که سپاس آن بگزاریم و آن را به نعمت بهشت متصّل کن».
بیشتر اوقات از آنچه جلوی او بود می‏خورد، و هنگام صرف غذا زانوها و پاها را جمع می‏کرد و مثل نماز گزار بر دو زانو می‏نشست؛ و می‏فرمود: من بنده‏ام و مثل بندگان غذا می‏خورم و مثل بندگان می‏نشینم.
امام صادق‏علیه السلام فرمودند: پیامبرصلی الله علیه وآله از آن هنگام که به پیامبری مبعوث شد تا پایان زندگی برای تواضع و خاکساری در برابر خدا هرگز تکیه داده چیزی نخورد، و چون شروع به غذا می‏کرد و می‏گفت:
«بنام خدا، خدایا در آنچه روزی ما فرموده‏ای برکت عطا کن، و عوض و جایگزین آن را نیز از تو می‏خواهیم».
طعام پیامبرصلی الله علیه وآله هماره نان‏جوین بود؛ و دعوت بردگان را می‏پذیرفت، و بردگان را پشت سر خود بر مرکبی که سوار بود سوار می‏کرد، و طعام را روی زمین می‏خورد.
غذای داغ نمی‏خورد و می‏فرمود: خدا آتش را طعام ما نساخته است، غذای داغ برکت ندارد آن را سرد کنید.
سیر و پیاز و چیزهایی را که رائحه بدی داشته باشند نمی‏خورد؛ و از هیچ غذایی بدگویی نمی‏کرد اگر دوست داشت می‏خورد و اگر خوشش نمی‏آمد وامی گذاشت؛ تا ممکن بود تنها غذا نمی‏خورد، و می‏فرمود: بدترین شما آن است که تنها غذا بخورد، و برده خود را بزند، و عطا و یاری خود را از دیگران باز دارد…
حضرت امام حسین‏علیه السلام فرموده‏اند:
رسول خداصلی الله علیه وآله وقتی غذایی می‏خورد می‏گفت: بار خدایا در آن به ما برکت عطا کن و بهتر از آن را روزی ما گردان.
و هنگامی که شیر یا شربتی می‏نوشید می‏گفت: بار خدایا در آن به ما برکت عطا کن و از آن روزی ما گردان
حضرت امام رضاعلیه السلام فرموده‏اند: رسول خداصلی الله علیه وآله فرمود: برترین خوردنی اهل دنیا و آخرت گوشت است و پس از آن برنج.
و فرمود: شربت عسل را هر کس به شما تعارف کرد ردّ نکنید.
و فرمود: انار بخورید که هر دانه آن در معده قرار می‏گیرد دل را روشن می‏سازد و شیطان را چهل روز بیرون می‏راند.
و فرمود: سرکه نانخورش نیکویی است، خانواده‏ای که سرکه داشته باشند فقیر نمی‏شوند.
و فرمود: بر شما باد به روغن زیتون که آن تلخی صفرا و سودا را می‏گشاید و بلغم را می‏برد و عصب را قوی می‏سازد و مرض را بر طرف می‏کند و اخلاق را نیکو و وجود (یا نَفَس) را پاکیزه و غم را بر طرف می‏سازد.
و فرمود: برترین خوراک دنیا و آخرت گوشت است، و برترین نوشیدنی دنیا و آخرت آب است، و من سرور فرزندان آدمم و فخر نمی‏کنم
پیامبرصلی الله علیه وآله سرکه و روغن زیتون را بیشتر از دیگر نانخورشها دوست می‏داشت؛ یکبار بر «امّ‏سلمه» وارد شد و آن بانو پاره نانی خدمت پیامبرصلی الله علیه وآله آورد؛ پیامبرصلی الله علیه وآله فرمود: نانخورشی داری؟
عرض کرد: نه ای رسول خدا، جز سرکه چیزی ندارم!
فرمود: سرکه نانخورش خوبی است، خانه‏ای که در آن سرکه باشد بی‏چیز نیست
پیامبرصلی الله علیه وآله خربزه را با شکر و با خرما می‏خورد، و خوردن هندوانه را نیز با خرما دوست داشت، و از سبزیها ریحان را دوست داشت، و از نگاه کردن به ترنج سبز و سیب سرخ خوشش می‏آمد .
کف پای پیامبر در اثر راه رفتن بر زمین داغ سوزش و التهاب پیدا کرد و برای علاج آن سبزی «خرفه» را زیر پای خود ضماد کرد و سوزش و التهاب آن تسکین یافت و پیامبر برای (برکت) آن دعا کرد و خرفه را دوست داشت و می‏فرمود چه سبزی مبارکی است .
به نمک نیز توجّه داشت، امام صادق‏علیه السلام فرمودند: پیامبرصلی الله علیه وآله یکبار به سنگی دست برد و عقربی او را گزید، فرمود: خدا لعنتت کند نه مسلمان از تو در امان می‏ماند نه کافر!
آنگاه نمک خواست و با دست قدری نمک بر محل گزیدگی ضماد کرد و آرام شد.
آنگاه امام‏علیه السلام فرمودند: اگر مردم خواص نمک را بدانند به هیچ پاد زهر دیگری نیاز پیدا نمی‏کنند
برای پیامبرصلی الله علیه وآله غذایی بسیار گرم آوردند؛ فرمود: خداوند آتش را طعام ما نساخته است، بگذارید خنک و قابل خوردن شود که غذای داغ بی‏برکت است و شیطان در آن بهره‏ای دارد .
پیامبرصلی الله علیه وآله چون آب می‏نوشید در آغاز «بسم‏الله» می‏گفت آنگاه به آرامی قدری می‏نوشید سپس نوشیدن را قطع می‏کرد و «الحمدلله» می‏گفت، و باز «بسم‏الله» می‏گفت و بار دیگر قدری می‏نوشید، و در دفعه سوّم بیشتر می‏نوشید و بعد «الحمدلله» می‏گفت، و بدین ترتیب آب را در سه نفس و با سه‏بار «بسم‏الله» و سه‏بار «الحمدلله» گفتن می‏نوشید، و آب را می‏مکید و یکباره بالا نمی‏کشید… و در ظرف آب تنفّس نمی‏کرد، و اگر می‏خواست تنفّس کند ظرف را از دهان دور می‏داشت، گاهی نیز به یک نفس آب می‏نوشید، و در کاسه بلور آب می‏خورد و در کاسه چوبی و در ظرف چرمی در ظرف سفال، و با دو کف دست خود نیز… و می‏فرمود هیچ ظرفی خوشایندتر از دست نیست؛ و از دهانه مشک و کوزه می‏نوشید… و ایستاده و گاه سواره نیز می‏نوشید.
شربت شیرین و سرد را بیشتر دوست می‏داشت، و شربت آب و عسل نیز می‏نوشید؛ و می‏فرمود: برترین نوشیدنی در دنیا و آخرت آب است
حضرت امام صادق‏علیهما السلام فرموده‏اند: رسول خداصلی الله علیه وآله وقتی آب می‏خورد می‏گفت: «الحمدلله الذی سقانا عذباً زلالاً و لم یسقنا ملحاً أجاجاً و لم یؤاخذ نابذنوبنا».
(سپاس خدای را که به ما آب شیرین و زلال داد و به ما آب‏شور و تلخ نداد، و ما را به گناهانمان مؤاخذه نفرمود).
پیامبرصلی الله علیه وآله در قدح‏های شامی که از شام می‏آوردند و به او اهداء می‏کردند آب می‏نوشید، و آب خوردن در قدح شامی را دوست داشت و می‏فرمود: این پاکیزه‏ترین ظرفهای شماست .
و فرموده‏اند:
پیامبرصلی الله علیه وآله شامگاه پنجشنبه در مسجد قبا روزه گشودند و گفتند: آیا چیزی برای نوشیدن هست؟
«اوس بن خولی الانصاری» قدحی بزرگ شربت شیر و عسل برای او آورد، پیامبرصلی الله علیه وآله آن را چشید و از دهان دور کرد و فرمود: این دو نوشیدنی است؛ یکی از آنها کافی است، من آن را نمی‏خورم و بر دیگران حرام هم نمی‏کنم ولی خودم برای خدا تواضع می‏ورزم، و هر کس برای خدا تواضع کند خدا او را بالا می‏برد، و هر کس تکبّر کند خداوند او را پائین می‏کشد، و هر کس در معاش به اقتصاد و میانه روی عمل کند خدا به او روزی می‏بخشد، و هر کس تبذیر و زیاده‏روی نماید خدا او را محروم می‏سازد، و هر کس از مرگ بسیار یاد کند خدا او را دوست می‏دارد

author-avatar

درباره بسیجی

حب الحسین رشته تحصیل ماست. دانشجوی کارشناسی ارشد شیعه شناسی-کلام... طلبه سطح سه حوزه http://karbala-2.kowsarblog.ir/

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *