دسته‌بندی نشده

بیا جانم ماه خدا!

ماه رمضان ، ماه خود سازی و تصفیه روح است . خداوند همه اسباب کار را در این ماه برای پالایش روح و روان از آلودگی های گناه فراهم نموده و با لطف و رحمت مخصوص خویش  ، همه در ها و راه ها را در راستای تهذیب نفس و صفای باطن و تکامل معنوی گشوده است.

ماه رمضان فرصت بسیار خوبی برای انسانهاست تا در کنار این سفره بزرگ و متنوع رحمت الهی بنشینند و با انواع غذاهای روحی ، روح و روان خود را تقویت کنند.

پیامبر اکرم فرمودند : ان لربکم فی ایام دهرکم نفحات الا فتعر ضوا لها

همانا برای پروردگار شما دردوران زندگی شما ، لحظه های بسیار سودمند و مغتنم روی می آورد. خودتان را در معرض آن لحظه ها سودمند قرار دهید و استفاده شایان ببرید .

ماه مبارک رمضان برای تهذیب نفس و خود سازی و پالایش باطن از هرگونه عوامل آلاینده , بهترین فرصت است . نه تنها باید خود را در معرض استفاده از آن فرصت قرار دهیم ؛ بلکه باید هوشیارانه متوجه آن باشیم و لحظه ها را شکار کنیم و نگذاریم عبور چرخ ها ی روزگار آن را از دست ما برباید و دور سازد .

اسباب تهذیب نفس و خود ساز ی در ماه مبارک رمضان ، تنها به روزه گرفتن نیست ؛ همانا تلاوت آیات قران ، دعاها و مناجات با خدا ، و رسیدگی به مستمندان و محرومان ، کسب صبر و مقاومت یاد خدا و قیامت هرکدام نقشی در خود سازی دارند. یکی از این سببها ی تهذیب که می توان گفت نقش بسیار مهمی در خودر سازی دارد و ماه رمضان بهار آن می باشد ؛ دعا و مناجات است آری ماه رمضان ، ماه بهار دعا   و قرانی و راز نیاز با قاضی الحاجات است

در قرآن و گفتار پیامبر(ص) وامامان(ع) به دعا و نیایش و مناجات با خدا سفارش بسیار شده است، به عنوان نمونه:
خداوند در قرآن می‏فرماید: «قل ما یعبؤ بکم ربی لو لا دعائکم  ; بگو پروردگارمن برای شما ارجی قائل نیست، اگر دعای شما نباشد».
بنابراین، وزنه و شخصیت و ارجمندی انسان به دعا و ارتباط با خدا بستگی دارد.
۲- نیز می‏فرماید: «و قال ربکم ادعونی استجب لکم ان الذین یستکبرون عن‏عبادتی سیدخلون جهنم داخرین (۴) ; پروردگار شما گفته است مرا بخوانید تا (دعای) شمارا اجابت کنم، کسانی که از عبادت من تکبر می‏ورزند، به زودی با خواری وارد دوزخ‏می‏شوند».
در این آیه درباره دعا پنج مطلب مهم مطرح شده است: ۱- دعا، محبوب خدا است، اوفرمان می‏دهد که دعا کنید و اهل دعا و راز و نیاز باشید. ۲- دعا، موجب اجابت‏است، با فراهم کردن شرایط استجابت که همان خودسازی است، به پاسخ مثبت پروردگاردست‏یابید. ۳- دعا، عبادت است و پاداش عبادت را دارد، و از نشانه‏های عبودیت وبندگی است، بلکه مطابق پاره‏ای از روایات، دعا بهترین عبادت است (۵) . معاویه بن عماراز امام صادق(ع) پرسید: دو نفر از دوستان شما وارد مسجد می‏شوند یکی از آنهابیشتر نماز می‏خواند و دیگری بیش‏تر دعا می‏کند، کدام‏یک از اینها برترند؟ امام‏صادق(ع) در پاسخ فرمود: «اکثرهما دعاء (۶) ; آن که بیش‏تر دعا می‏کند برتر است‏». ۴- دوری کنندگان از دعا و نیایش، مستکبرند و در صف متکبران و خودکامگان هستند. ۵- آنان که اهل دعا نیستند، عذاب خوار کننده دوزخ در کمینشان است

رعایت آداب دعا برای بهره‏مندی بهتر از مکتب دعا

هر عبادتی آداب و شرایطی داردکه منهای آن آداب و شرایط، اثر بخش نخواهد بود، بنابراین باید آداب و شرایط دعارا شناخت و آن را فراهم کرد تا اثر بخش باشد، در چنین صورت قطعا اثر به سزایی‏در خودسازی و بهسازی خواهد داشت. به عنوان مثال; تصمیم بر ترک گناه، صاف نمودن‏قلب، غذا و کسب حلال، امر به معروف و نهی از منکر، پذیرفتن رهبر عادل و شایسته‏از شرایط دعا است، آداب دعا نیز بسیار است از جمله:
۱- آغاز کردن دعا با نام خدا و ذکر صفات الهی;
۲- صلوات بر پیامبر(ص) و آلش;
۳- شفیع قرار دادن اولیای خدا مانند پیامبر(ص) و امامان(ع) هنگام دعا;
۴- اقرار به گناه;
۵- تضرع و زاری هنگام دعا;
۶- دو رکعت نماز حاجت، قبل از دعا
۷- کوچک نشمردن دعا;
۸- ناچیز دانستن خواسته و نیازها در برابر عظمت‏خدا;
۹- همت عالی و بلند نظری در دعا;
۱۰- عمومی کردن دعا;
۱۱- دعای پنهانی که ارزش آن معادل هفتاد دعای آشکار است;
۱۲- دعای دسته جمعی;
۱۳- حسن ظن به استجابت دعا;
۱۴- دعا در وقت‏ها و مکان‏های مناسب و مقدس;
۱۵- اصرار ورزیدن در دعا (۱۰) .
روشن است که رعایت این شرایط و آداب هر کدام، نقش سازنده در تقویت ارتباط باخدا و خودسازی دارند، و انسان را در پاکسازی و بهسازی و حرکت صحیح و استوار درراه تکامل، آماده‏تر می‏سازند، بر همین اساس در دعای کمیل می‏خوانیم: «اللهم اغفر لی الذنوب التی تحبس الدعاء; خدایا بیامرز آن گناهانی را که‏مانع اجابت و اثر بخشی دعا می‏گردند».

author-avatar

درباره کاظمی

زندگي کن. حتي اگه بهترين هايت را از دست دادي. زيرا اين زندگي کردن است که بهترينهاي ديگر را برايت ميسازد آسمانم انتهايش قلب توست / مهربان اين آسمان از آن توست / آسمانم هديه اي از سوي من / تا بداني قلب من هم ياد توست حسرتي گر به دلم هست همان دوري توست من پرستوي خزان ديده ي خاموش توام. کاش ميشد در سايه ي مژگانت ، لحظه اي به تماشاي درياي خوشرنگ چشمهايت مي نشستم وبلاگ من:http://kazme20.parsiblog.com/

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *