در شماره گذشته از مجموعه مقالات پیش رو به دورههای مختلفی که تا رسیدن امر الهی بر مومنان میگذرد اشاره نمودیم. مطابق با آیات قرآن دو دوره را میتوان به ترتیب دوران تکذیب و دوران برخورد نظامی دانست. لازم به ذکر است منتظران ظهور منجی، تا رسیدن امر الهی، باید تمام ادوار را با موفقیت طی کنند تا به زمان موعود ظهور برسند.
بسم الله الرحمن الرحیم
• دوره جدایی ولی معصوم
در این دوران خداوند ولی معصوم را از قوم کذاب میگیرد. حضرت نوح پس از نا امید شدن از قوم خود از خداوند میخواهد:
فَافْتَحْ بَیْنی وَ بَیْنَهُمْ فَتْحاً وَ نَجِّنی وَ مَنْ مَعِیَ مِنَ الْمُؤْمِنینَ(۱)
«اکنون میان من و آنها جدایی بیفکن و مرا و مؤمنانی را که با من هستند رهایی بخش»
از این روست که خداوند خطاب به پیامبر اسلام پس از آزار و اذیت فراوانی که مشرکین در قبال ایشان انجام میدادند فرمود:
وَ اصْبِرْ عَلی ما یَقُولُونَ وَ اهْجُرْهُمْ هَجْراً جَمیلاً (۲)
«و در برابر آنچه (دشمنان) می گویند شکیبا باش و به طرزی شایسته از آنان دوری گزین»
باید گفت در حقیقت خداوند با این دستور بزرگترین بلای الهی را نازل کردهاست. به تعبیر واضحتر جدایی ولی معصوم از یک قوم، بزرگترین بلایی است که بر آن قوم نازل میشود؛ زیرا مشخص میشود که آنها دیگر لیاقت هدایت تحت رهبری ولی معصوم را ندارند.
از این روست که حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) در ازای آزار و اذیت مسلمانان از خداوند میخواهد که او را از آن قوم به ظاهر مسلمان بگیرد.
اینگونه شواهد تاریخی در سیره پیامبران و معصومین پس از کفران نعمت یک قوم در خصوص حضور ولی معصوم در میان آنها و آزار و اذیت او، به وفور قابل مشاهده است؛ حضرت موسی پس از آزار و اذیت بنی اسرائیل در مسیر رسیدن به سرزمین موعود در نهایت به خداوند متعال میگوید:
قالَ رَبِّ إِنِّی لا أَمْلِکُ إِلاَّ نَفْسی وَ أَخی فَافْرُقْ بَیْنَنا وَ بَیْنَ الْقَوْمِ الْفاسِقینَ(۳)
(موسی) گفت: «پروردگارا! من تنها اختیار خودم و برادرم را دارم، میان ما و این جمعیّت گنهکار، جدایی بیفکن»
امت اسلامی به واسطه جهالت خود و ظلمهایی که به ولی معصوم روا داشتهاند اکنون در این دوره، یعنی دوره جدایی ولی معصوم، به سر میبرند و همانگونه که گفته شد، اگر قومی این حقیقت را درک کند متوجه خواهد شد بدترین دوران همین دوران جدایی است.
• دوره تحسس
حضرت یعقوب خطاب به فرزندان خود برای یافتن حضرت یوسف و برادرش، واژه «تحسسوا» را به کار میبرد و این چیزی فراتر از جستجو است؛ یعنی حس کردن.
یا بَنِیَّ اذْهَبُوا فَتَحَسَّسُوا مِنْ یُوسُفَ وَ أَخیهِ وَ لا تَیْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِنَّهُ لا یَیْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْکافِرُونَ(۴)
«فرزندان من! بروید و یوسف و برادرش را بجوئید و از فرج خدا نومید مشوید، که جز گروه کافران از گشایش خدا نومید نمی شوند.»
در دوران غیبت حضرت بقیه الله الاعظم، دورهای میرسد که نبودن وجود گرانقدر ایشان در میان مردم حس میشود؛ فشارها زیاد میشود و مردم در تنگنا و سختی قرار میگیرند و با تمام وجود، ظهور ایشان را از خداوند میخواهند زیرا کمبود حضور ایشان به وضوح حس میشود؛ به این دوران دوران تحسس میگویند.
• دوره تصفیه و غربان
این دوره همزمان با دوران تحسس است؛ در توضیح این مورد باید دوباره به ماجرای کشتی نوح اشاره نمود:
مطابق با برخی روایات، ساخت کشتی نوح، حدود ۴۰ سال به طول انجامید؛ این در حالی است که خداوند از هدایت مشرکین ناامید شدهبود و نیاز به اتمام حجت با آنان نداشت؛ طولانی شدن ساخت این کشتی، نوعی اتمام حجت با مومنین به نوح (علیهالسلام) بودهاست.
در این دوران، تصفیه مومنان نوح در حال انجام بودهاست؛ زیرا ساخت کشتی با مسخرهشدن و عملیات روانی همراه بودهاست.
هماکنون نیز در دوران غیبت امام معصوم، زمان تصفیه امت اسلامی و مدعیان انتظار ولی معصوم فرا رسیدهاست؛ زیرا خداوند از دشمنان اسلام ناامید شدهاست؛ اما نیاز به تصفیه است تا به تدریج سره از ناسره جدا شده و امر ظهور محقق گردد.
از این روست در بسیاری از روایات به وجود آزمایش و فتنه و غربالهای فراوانی در مورد امت آخرالزمان اشاره شدهاست که در نهایت تصفیه اساسی صورت گرفته و مخلصین به حکومت موعود الهی نائل شوند.
این تصفیه به این دلیل انجام میگیرد که هنوز هدف از خلقت حاصل نشده و فقط صالحان شایستگی بهرهبردن از هستی را دارند و تا خداوند امید داشتهباشد که حتی یک انسان هدایت شود، عذاب خود را نازل نمیکند.
ادامه دارد…
منبع:مصاف
برگرفته از سخنرانی استاد رائفیپور / روایت عهد ۲۹/ با کشتی نوح تا کشتی حسین(علیه السلام)
پینوشت:
۱٫ شعرا/ ۱۱۸
۲٫ مزمل/۱۰
۳٫ مائده/۲۵
۴٫ یوسف/۸۷
سایت خیلی خوبی دارید مرسی از شما