دسته‌بندی نشده

با کشتی نوح تا کشتی حسین(علیه السلام) ۱۰

چگونه گناه نکنیم( قسمت دوم)-shia muslim-20968
در شماره گذشته از مجموعه مقالات پیش‎رو به یکی از ویژگی‎های مهم قوم نوح یعنی پراگماتیزم یا عمل‎گرایی اشاره نمودیم و عنوان کردیم مطابق با این دیدگاه هدف وسیله را توجیه می‎کند و برای رسیدن به هدفی که سود مادی در پی دارد می‎توان از هر مسیری رفت و هرگونه اقدامی را انجام داد. همچنین تاکید داشتیم که جولان این تفکر در آخرالزمان به وضوح قابل رویت است و چون به تربیت بدل شده‎است، امکان درمان آن وجود ندارد.

بسم الله الرحمن الرحیم

در این شماره در نظر داریم به ویژگی‎های مربوط به مقدمات رسیدن امر الهی که در زمان حضرت نوح طوفان و در آخرالزمان ظهور حضرت بقیه‎الله الاعظم می‎باشد، اشاره نماییم.

وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا نُوحًا إِلَى قَوْمِهِ فَلَبِثَ فِیهِمْ أَلْفَ سَنَهٍ إِلَّا خَمْسِینَ عَامًا فَأَخَذَهُمُ الطُّوفَانُ وَهُمْ ظَالِمُونَ(۱)

«و ما نوح را بسوی قومش فرستادیم و او در میان آنان هزار سال مگر پنجاه سال، درنگ کرد اما سرانجام طوفان و سیلاب آنان را فرا گرفت در حالی که ظالم بودند.»

خداوند در این آیه به جای گفتن ۹۵۰ سال از برای تاکید بر طولانی بودن رسیدن مدت امر الهی از عبارت ۵۰ سال کمتر از ۱۰۰۰ سال استفاده کرده‎است.

قطعا در دوران دعوت حضرت نوح یعنی در ایام ۹۵۰ سال، افرادی بوده‎اند که به دنیا آمده و از دنیا رفته باشند حال آنکه مومن به طوفان وعده داده‎شده توسط نوح بوده‎ باشند و یا نه؛ که هر کدام در کیفیت زندگی اخروی آنان موثر بوده است.

در آخرالزمان نیز وضع به همین منوال است. افراد زیادی در زمان غیبت امام زمان به دنیا می‎آیند و زندگی می‎کنند و از دنیا می‎روند. آن‎ها یا معتقد و یا غیر معتقد به وجود مقدس امام زمان و امر ظهور بوده‎اند. بهشت و جهنم آنان در آن دنیا با توجه به این اعتقاد یعنی اعتقاد آنان به غیب و فرا رسیدن امر الهی ظهور رقم خواهد خورد.

باید گفت آیه فوق، اشاره مستقیم به امر ظهور و طولانی شدن رسیدن آن دارد و تا رسیدن دوران طلایی ظهور، دوره‎های مختلفی بر مومنان به ظهور خواهد گذشت:

• دوران تکذیب

اولین دوره، دوره تکذیب است یعنی همان‎گونه که فرارسیدن طوفان نوح مورد تکذیب قرار گرفت، ظهور امام زمان نیز تکذیب شده و مومنان به وجود و ظهور امام زمان، متهم به دروغگویی می‎شوند.

حضرت نوح در زمان تکذیب از خداوند یاری می‎خواهد: قالَ رَبِّ انْصُرْنی‏ بِما کَذَّبُونِ(۲)

این آیه نشان می‎دهد که دوران تکذیب آن قدر سخت است که برای گذر از آن باید به یک ناصر یعنی یاری کننده پناه برد به همین دلیل است که در دعای فرج، وجود مقدس امام زمان ناصر منتظران معرفی شده‎اند.

• دوره برخوردها و تهدیدها نظامی

پس از تکذیب منتظران رسیدن امر الهی، دوران تهدید آنان و حتی برخورد فیزیکی با آنان آغاز خواهد شد. همان‎گونه که قوم نوح پس از ناامیدی از بازداشتن نوح از دعوت الهی به او گفتند:

قالُوا لَئِنْ لَمْ تَنْتَهِ یا نُوحُ لَتَکُونَنَّ مِنَ الْمَرْجُومینَ(۳)

«گفتند: ای نوح ، اگر (از این دعوت) دست برنداری حتما از سنگسارشدگان خواهی بود.»

در این دوره نیز، این‎گونه تهدیدها علیه منتظران ظهور منجی وجود دارد؛ با این تفاوت که ادوات نظامی پیچیده‎تر شده و به جای تهدید منتظران به سنگسار، به بمباران شیمیایی، هسته ای و …. تهدید می‎شوند.

نکته لازم به ذکر این است که همان‎گونه که قوم نوح نتوانستند تهدید خود علیه حضرت نوح را عملی کرده و ایشان را از بین ببرند، دشمنان حضرت مهدی(علیه السلام) نیز نمی‎توانند در امر ظهور اختلالی ایجاد کرده و تهدید خود علیه منتظران را به سرانجام رسانند.

ادامه دارد …

 

برگرفته از سخنرانی استاد رائفی‎پور / روایت عهد ۲۹/ با کشتی نوح تا کشتی حسین(علیه السلام)

پینوشت:
۱٫ عنکبوت/۱۴
۲٫ مومنون/۲۹
۳٫ شعراء/۱۱۶

author-avatar

درباره لبیک یا نصر الله

سید حسن نصر الله: آمریکایی ها نمی فهمند که معنی لبیک یا حسین چیست...لبیک یا حسین را بسیار از ما شنیده اند...لبیک یا حسین یعنی تو در معرکه جنگ هستی، هر چند که تنهایی و مردم تو را رها کرده باشند و تو را متهم و خوار شمرند.لبیک یا حسین یعنی تو و اموالت و زن و فرزندانت در این معرکه باشند.لبیک یا حسین یعنی مادری فرزندش را به میدان دفاع می فرستد ...

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *