مقالات

با کشتی نوح تا کشتی حسین(علیه السلام) ۱۲

چگونه گناه نکنیم( قسمت دوم)-shia muslim-20968                  
در شماره گذشته از مجموعه مقالات پیش رو به دوره‎های مختلفی که تا رسیدن امر الهی بر مومنان می‎گذرد اشاره نمودیم. مطابق با آیات قرآن می‎توان دوران تکذیب، دوران برخورد نظامی، دوره جدایی ولی معصوم دوره تحسس دوره تصفیه و غربان را برای منتظران فرارسیدن امر الهی در نظر گرفت.

بسم الله الرحمن الرحیم 

همان‎گونه که پیش از این اشاره گردید منتظران ظهور منجی، تا رسیدن امر الهی، باید تمام ادوار را با موفقیت طی کنند تا به زمان موعود ظهور برسند. در این شماره در نظر داریم ضمن بررسی برخی دوره‎های دیگر، به شباهت‎های دوران ساخت کشتی توسط حضرت نوح و وقوع انقلاب اسلامی ایران بپردازیم.

•    دوره تمسخر

 یکی از اصلی ترین آزمون هایی است که به امت منتظر در دوران انتظار برای رسیدن امر الهی می‎گذرد، دوران تمسخر است. در این دوره، مخالفان با به‎کارگیری تمام ابزار مادی، معنوی و تبلیغاتی خود، به تمسخر منتظران می‎پردازند. از این روست که خداوند  در خصوص قومی که حضرت مهدی(عج)  را دعوت کرده و پرچم اسلام را برافراشته و به صاحبش می رسانند، می فرماید:

یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ أَذِلَّهٍ عَلَی الْمُؤْمِنینَ أَعِزَّهٍ عَلَی الْکافِرینَ یُجاهِدُونَ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ وَ لا یَخافُونَ لَوْمَهَ لائِمٍ ذلِکَ فَضْلُ اللَّهِ یُؤْتیهِ مَنْ یَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلیمٌ(۱)

«ای کسانی که ایمان آورده اید، هر کس از شما از دین خود برگردد (زیانی به خدا نمی زند) خداوند به زودی گروهی را خواهد آورد که آنها را دوست دارد و آنها نیز او را دوست دارند، در برابر مؤمنان رام و خاضعند و در برابر کافران مقتدر و پیروز؛ در راه خدا جهاد می کنند و از سرزنش هیچ ملامتگری نمی هراسند. این (ایمان و محبت و شهامت) فضل خداوند است که به هر کس بخواهد می دهد و خداوند (از نظر وجود و توان و رحمت) گسترده است و داناست.»

در روایت است: چون این آیه نازل شد، پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله دست به شانه سلمان فارسى زد و فرمود: هموطنان تو مصداق این آیه‏اند.(۲) همچنین امام باقرعلیه السلام درباره‏ «یحبّهم و یحبّونه» فرمود: مراد علىّ علیه السلام و شیعیان اویند.(۳)

این افراد مانند همان کسانی هستند که در کنار حضرت نوح ایستاده و به ساخت کشتی پرداختند و هیچ‎گونه تمسخر و سرزنشی آنان را از ساخت کشتی و کمک به پیامبر الهی بازنداشت و در نهایت نیز سوار بر کشتی شده و از عذاب الهی در امان ماندند. بدین ترتیب هم توانستند از نعمات دنیوی بهر‎مند شوند و هم به سعادت اخروی دست‎یابند.

امروزه این تمسخر و تکذیب و سرزنش توسط امپراتوری رسانه ای غرب علیه تفکر اسلامی، و بالاخص تفکر منتظران شیعیان در حال انجام است و شیعیان و منتظران منجی برای رسیدن به ساحل امن زمان ظهور، باید در برابر تمامی این تمسخرها و شبهات مقاومت کرده و از مسیر حق منحرف نشوند. این مرحله به منزله آزمونی سخت برای منتظران ظهور در حال انجام است.

مطابق با آیات شریفه قرآن و روایات متعدد این نوع تمسخر که تضعیف روحیه را به دنبال دارد، در مورد حضرت نوح و پیروان ایشان به وفور در جریان بوده است.

وَ یَصْنَعُ الْفُلْکَ وَ کُلَّما مَرَّ عَلَیْهِ مَلَأٌ مِنْ قَوْمِهِ سَخِرُوا مِنْهُ قالَ إِنْ تَسْخَرُوا مِنَّا فَإِنَّا نَسْخَرُ مِنْکُمْ کَما تَسْخَرُونَ(۴)

«و او کشتی را می ساخت، و هر زمان که گروهی از اشراف قومش بر او می گذشتند او را مسخره می کردند! (که کشتی در خشکی؟ و نجّاری پس از پیامبری؟) گفت: اگر شما ما را استهزا می کنید، به یقین ما نیز شما را (هنگامی که به هر درخت و دیوار و تپه ای پناهنده شدید) همان گونه که مسخره می کنید مسخره خواهیم کرد.»

وقوع انقلاب اسلامی ایران و برافراشته شدن پرچم اسلامی بر فراز کشوری که جمعیت غالب آن، شیعه اثنی عشری و منتظر ظهور امام زمان خود بوده‎اند، به منزله شروع ساخت کشتی در جهت کسب آمادگی برای رسیدن امر فرج امام عصر بوده‎است و همان‎گونه که کسانی که سوار بر کشتی نوح شدند، از عذاب الهی در امان مانده و به زمان و زمین امن و آرامش رسیدند، پیوستن به تفکر انقلاب اسلامی، به منزله حمایت از زمینه‎سازی برای ظهور است که در نهایت به ظهور حضرت بقیه الله الاعظم و سعادت دنیوی و اخروی سوارگان بر کشتی می‎باشد.

دشمنان این مهم را درک کرده و تلاش دارند با استفاده از تمامی طرفندهای موجود خود، که اکثر آنان توسط قوم نوح، علیه این پیامبر الهی و پیروان او در جریان بوده‎است، از پیوستن افراد و گروه‎ها به تفکر انقلاب اسلامی جلوگیری کرده و همچنین پیروان این تفکر را در انزوا قرار دهند و بدین ترتیب امر ظهور را به تعویق بیندازند.

ادامه دارد…

 

برگرفته از سخنرانی استاد رائفی‎پور / روایت عهد ۲۹/ با کشتی نوح تا کشتی حسین(علیه السلام)

پینوشت:
۱٫    مائده/۵۴
۲٫    تفسیر نورالثقلین
۳٫    تفسیر فرات‏کوفى، ص‏۱۲۳
۴٫    هود/ ۳۸

author-avatar

درباره لبیک یا نصر الله

سید حسن نصر الله: آمریکایی ها نمی فهمند که معنی لبیک یا حسین چیست...لبیک یا حسین را بسیار از ما شنیده اند...لبیک یا حسین یعنی تو در معرکه جنگ هستی، هر چند که تنهایی و مردم تو را رها کرده باشند و تو را متهم و خوار شمرند.لبیک یا حسین یعنی تو و اموالت و زن و فرزندانت در این معرکه باشند.لبیک یا حسین یعنی مادری فرزندش را به میدان دفاع می فرستد ...

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *