علوم قرآنی, فعالیت های فرهنگی

قرآن بخوان و بالا برو….

مصادیق روایت «قرآن بخوان و بالا برو» چه کسانى‏ اند؟
۴۳۹۵۹۵۶۳۱۴۱۹۳۷۰۰۲۵۷

امام صادق علیه السلام مى‏ فرماید: «هر کس در حال جوانى، قرآن بخواند و با ایمان هم باشد … به او گفته مى‏ شود:بخوان و یک درجه بالا برو».
سپس به قرآن مى‏ گویند: آیا آنچه تو خواستى به او رساندیم و تو را خشنود کردیم؟ مى‏ گوید: آرى».

از دیگر مصادیق روایت مذکور، حافظانحقیقىقرآن‏ اند.
بدین معنى که اگر رفتار انسان با آیات الهى همخوانى داشته باشد، قرآن و مفاهیم آن با گوشت و خون او آمیختگى مى ‏یابد. چنین انسانى به‏ طور طبیعى هنگام تلاوت قرآن یک نوع تخاطب و هم‏ سخنى را با خداى خویش خواهد یافت.
رسول خدا صلى الله علیه و آله فرموده است: «در روز قیامت، قرآن به انسان گوید: منم که شب تو را به بیدارى به پایان بردم، روزهاى داغ تو را به تشنگى به سر آوردم و آب دهانت را خشک کردم و اشکت را روان ساختم [اکنون‏] هر کجا بروى، من هم با تو باشم …
آن گاه به او گفته شود:بخوان و بالا برو.سپس هر یک آیه که بخواند، یک درجه بالا مى ‏رود»
به عبارت دقیق، قرآن خواندن و بالا رفتن در آخرت، تجسّم عینى حقیقت عمل در این دنیا است و با توجه به اینکه حفظ قرآن مراتبى دارد و مرتبه عالى آن، حفظ و محافظت در همه ابعاد است، میزان ترقى در آن عالم نیز متناسب با مراتب حفظ است.
بنابراین کسى که روح و حقیقت قرآن را حفظ کرده و آن را با جان‏ و دل آمیخته و مورد فهم و عمل قرار داده است، مراتب بسیار بالایى را کسب خواهد کرد. و همچنان که خواندن و عمل کردن به آیات قرآن در دنیا، انسان را از نظر روحى و معنوى بالا مى‏ برد؛ در قیامت نیز این واقعیت در ارتقاى به مقامات والاى بهشت، تجلى مى‏ یابد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *