پاسخ به شبهات

چرا امر به معروف و نهی از منکر نمی کنیم؟8-چون خجالت می کشیم

قال رسول الله: لا تعمل شیئا من الخیر ریاء و لا تدعه حیاء .

هیچ کار درستی را برای خودنمایی انجام نده و از سر خجالت آن را رها نکن.

امر-به-معروف

چون خجالت می کشیم:

گاهی علت سکون و رها کردن امر به معروف و نهی از منکر خجالت کشیدن است.

قال رسول الله: لا تعمل شیئا من الخیر ریاء و لا تدعه حیاء . هیچ کار درستی را برای خودنمایی انجام نده و از سر خجالت آن را رها نکن.(تحف العقول، ص47)

حضوری کم رنگ برای کمروها!

خجالت معمولا از خود کم بینی، احساس حقارت و عدم اعتماد به نفس سرچشمه می گیرد.

آدم های خجالتی در جمع حضور کمرنگی دارند. یک فرد خجالتی همیشه دلهره دارد و می ترسد توسط دیگران دست کم گرفته شود. این احساس غلط همواره او را مثل یک پرنده در قفس نگه می دارد. فرد خجالتی می خواهد حرف بزند اما نمی تواند، بنابراین در پشت تعارفات بیش از حد خود را مخفی می کند تا مجبور به مبارزه نشود.

بار منفی:

یکی از ویژگی های آدم های خجالتی این است که خودشان از جملات و کلماتی استفاده می کنند که بار منفی دارد! یعنی دائم با خودشان زمزمه می کنند که من هیچ وقت نمی توانم امر به معروف کنم! من همیشه در ارتباط با دیگران گند می زنم و …

افراد خجالتی نگران این هستند که دیگران درباره آن ها خوب فکر نمی کنند و ارزیابی منفی نسبت به آن ها دارند به همین دلیل قبل از هر کس خودشان، خودشان را ترور شخصیتی می کنند. به همین علت آن ها در موقعیت اجتماعی مهارت های ضعیفی پیدا می کنند و چون ناشی گری از خودشان نشان می دهند معمولا دسته گل به آب می دهند یعنی غیر عادی برخورد می کنند.

از این رو اینگونه افراد می بایست تلاش نمایند این صفت را از خود دور کنند و به این نکته توجه داشته باشند که خجالتی بودن دلیل بر ترک این فریضه مهم نبوده و دلیل بر ساقط شدن این وظیفه نمی شود.

منبع:http://salehintehran.ir/

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *