مباحث اسلامی

چرا امر به معروف و نهی از منکر نمی کنیم؟11-.چون حوزه امر به معروف و نهی از منکر را محدود می دانیم

امام خامنه ای: خلاف های فراوانی از طرف آدم های لاابالی در جامعه وجود دارد. خلاف سیاسی، خلاف های اقتصادی، خلاف در کسب و کار، خلاف در کار اداری، خلاف های فرهنگی، اینها همه خلاف است.

امر-به-معروف

چون حوزه امر به معروف و نهی از منکر را محدود می دانیم:

بعضی از ما فکر می کنیم که امر به معروف و نهی از منکر فقط مختص موضوع حجاب است حال آنکه امر به معروف و نهی از منکر در تمام جنبه های زندگانی اعم از سیاسی، اعتقادی، اقتصادی، اداری و اخلاقی باید جاری و ساری باشد. معروف و منکر، محدود به اموری جزیی نیستند و دایره وسیعی دارند؛ معروف همه کارهای خوب، و منکر همه کارهای بد را شامل می شود. در فرهنگ دین و نگاه عقل، بسیاری از کارها معروف اند؛مانند: راست گویی، وفای به عهد، صبر، عفو، امید، صله رحم، احترام به پدر و مادر، سلام کردن، ارج نهادن به علم، رعایت حقوق همسایگان، دوستان، رعایت پوشش اسلامی، بهداشت عمومی و … .

در مقابل، بسیاری از کارها نیز منکر شناخته شده اند؛ مانند: مخالفت با نظام اسلامی، شایه پراکنی، دفاع از ظلم و ظالم، حسد ورزی، بخل، تکبر، تجسس، سخن چینی، ناسزاگویی، دعوا کردن، تقلید کورکورانه، مزاحمت های تلفنی، کم کاری،  نادیده گرفتن حق هم کلاسی یا معلم و … .

امام خامنه ای:(( گناهکار هم فقط بد حجاب نیست، که بعضی فقط به مسئله بد حجابی چسبیده اند. این یکی از گناهان است. و از خیلی گناهان کوچکتر است. خلاف های فراوانی از طرف آدم های لاابالی در جامعه وجود دارد. خلاف سیاسی، خلاف های اقتصادی، خلاف در کسب و کار، خلاف در کار اداری، خلاف های فرهنگی، اینها همه خلاف است. کسی غیبت می کند، کسی دروغ می گوید، کسی توطئه می کند، کسی مسخره می کند، کسی کم کاری می کند، کسی ناراضی تراشی می کند، کسی مال مردم را می دزدد، کسی آبروی مردم را بر باد می دهد، اینها همه منکر است.)) (دیدار با اقشار مختلف مردم 29/7/71)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *