پاسخ به شبهات

چرا امر به معروف نمی کنیم؟/2.چون به واجب بودن امر به معروف و نهی از منکر و حرام بودن ترک آن توجه نداریم

imagesامام باقر علیه السلام می فرمایند: امر به معروف و نهی از منکر دو فریضه مهم و بزرگ الهی هستند که به وسیله آن دو، سایر واجبات الهی اقامه می شوند

 چون به واجب بودن امر به معروف و نهی از منکر و حرام بودن ترک آن توجه ندارد:

فروع دین عبارت اند از : 1.نماز 2. روزه 3.خمس 4.زکات 5. جهاد 6. حج 7. امر به معروف 8. نهی از منکر 9. تولی 10. تبری

برخی از مردم اگرچه تصور کلی از فروع دین دارند اما اهمیت برخی از این فروع را نمی دانند، از این رو در عرصه عمل نیز به این فروع بی توجه هستند . امام باقر علیه السلام می فرمایند: امر به معروف و نهی از منکر دو فریضه مهم و بزرگ الهی هستند که به وسیله آن دو، سایر واجبات الهی اقامه می شوند، راه ها امن می گردد، کسب و کار مردم حلال، حقوق افراد تامین، سرزمین ها آباد و از دشمنان انتقام گرفته می شود و استواری تمام کارها، به عملی شدن این دو اصل بستگی دارد .

در چند آیه از قرآن تعبیر امر به معروف و نهی از منکر در کنار یکدیگر به کار رفته است، مانند آیه ی 71 سوره ی توبه : (( والمومنون و والمومنات بعضهم اولیاء بعض یامرون بالمعروف و ینهون عن المنکر …)؛ و مردان و زنان با ایمان دوستان یکدیگرند، که به کارهای پسندیده وا می دارند و از کارهای ناپسند باز می دارند. در آیه 112 توبه ، 157 اعراف ، آیات 104، 110 و 114 آل عمران، 42 حج و 17 لقمان نیز امر به معروف و نهی از منکر در کنار هم آمده است .

از مجموع آیات و روایاتی که در موضوع امر به معروف و نهی از منکر وجود دارند استفاده می شود که اسلام می خواهد همه افراد جامعه اسلامی ، به گونه ای تربیت شوند که در برابر رفتار همدیگر احساس مسئولیت کنند .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *