پزشکی وسلامت

روانشناسی رنگ ها…رنگ آبی

آبی

روانشناسی رنگ هــــــا
رنگ آبی:
آبی، رنگ مورد علاقه ی بسیاری از مردم و محبوب ترین رنگ در بین مردان است.
این رنگ احساس آرامش را به ذهن می آورد و معمولا نشان گر صلح، امنیت و نظم است.
رنگ آبی می تواند احساس غم، درون گرایی یا گوشه گیری را در بعضی افراد بوجود آورد.
معمولا برای دکور دفاتر از این رنگ استفاده می شود زیرا تحقیقات نشان داده است که افراد در اتاق های آبی کارآیی بیش تری دارند.
رنگ آبی با وجودی که از محبوب ترین رنگ هاست اما یکی از رنگ هایی است که کمترین اشتها را برمی انگیزد. در برخی از برنامه های کاهش وزن توصیه می شود که غذای خود را در بشقاب های آبی بکشید. رنگ آبی بندرت به صورت طبیعی در خوراکی ها وجود دارد. هم چنین رنگ آبی غذا معمولا به عنوان نشانه ی فاسد بودن و یا سمی بودن آن در نظر گرفته می شود.
گفته می شود رنگ ابی می تواند باعث کاهش ضربان قلب و حرارت بدن گردد. پژوهش ها نشان داده اند که در بسیاری از موارد، تأثیرات رنگ ها در تغییر حلت افراد، تأثیراتی زودگذر و موقتی بوده است.
مشاهده ی این رنگ سبب ایجاد هورمون های شیمیایی خاصی در بدن می شود که ارتقا می بخشند. آبی اصولا با احساساتی نظیر: اعتماد، اطمینان، صداقت، وفاداری، منطق، آرامش، سکون، سکوت، توجه و تمرکز همراه است. باید توجه داشت که برخی از ترکیبات رنگ آبی اثرات پویاتر و پر تحرک تری دارند و برخی از آنها سردتر و دور از دسترس را می نمایند. در برخی پژوهش ها اثبات شده که آبی توانایی کارمندان و ورزشکاران را نیز افزایش می دهد.
استفاده از رنگ آبی در لباس و تزئینات:
لباس آبی رنگ، شمارا بیشتر رویایی می کند و الهامات شما را افزایش می دهد. این رنگ بسیار آرامش بخش بوده و باعث متمرکز شدن افکارتان می شود. اثر آرامش بخش این رنگ باعث می شود برنامه ها و افکار مغشوش از ذهنتان خارج شوند و رویاها و اهدافتان نظم وترتیب بیشتری بگیرد.

کاربرد رنگ آبی در طراحی داخلی:
رنگ آرام بخش، تسکین دهنده، ریلکس کننده. به همین دلیل پزشکان سعی می کنند در مطب خود از این رنگ بیشتر استفاده کنند. بهتر است در اتاق خواب و سرویس بهداشتی حمام و دستشویی مورد استفاده قرار بگیرد. از آنجایی که جلوی اشتها را می گیرد، برای اتاق غذا خوری مناسب نیست.

منبع:چهارده خورشید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *