پاسخ به شبهات, فضای سایبرخطرات تهدید ها

پاسخ شبهه های ماهواره ای ضد شیعه

پاسخ شبهه های ماهواره ضد شیعه:شبکه

شبکه های وهابی در بحث پیرامون اصول دین و شیوه ی ذکر آن در قرآن همواره عنوان می کنند که آیات قرآن در کنار بیان اصول، به برخی از اصول مذهبی، اجتماعی و حتی خانوادگی نیز اشاره نموده است. در قرآن از ابولهب و برخی دیگر از دشمنان پیامبر (ص) سخن به میان آمده و حتی از احکام مربوط به زنان بحث شده است ، ولی هیچ ذکری از حضرت علی (ع) یا بحث امامت در کتاب خدا دیده نمی شود و این هیچ توجیهی ندارد، مگر این که اصل امامت را اصلی جعلی و دروغ بدانیم که حتی خداوند نیز به آن اشاره ای نکرده است .
در همین راستا، این شبکه ها گاهی با استدلال به آیه ی 114 سوره ی آل عمران بیان می کنند که اگر موضوع امامت مهم بود، باید در قرآن می آمد و عدم اشاره به آن ، نشان دهنده کم اهمیت بودن این مسئله است .
*پاسخ به شیعه
یک – در قرآن به خیلی از احکام و مسائل اخلاقی و نیز بعضی اصول اشاره نشده است . امام صادق(ع) در پاسخ چنین سوالی فرموده اند : ” به کسانی که چنین اعتراضی دارند ، بگویید [این شبهه وارد نیست] همان گونه که نماز در قرآن آمده ، ولی سه یا چهار [رکعت]بودن آن مشخص نشده و رسول خدا (ص) آن را برای مردم تفسیر و بیان نموده اند .”
درباره ائمه ی اطهار (ع) خداوند در قرآن می فرماید: «أطِیعُوا اللهَ وَ أطِیعُوا الرَّسُولَ وَ أولِی الأمرِ مِنکُم؛ (نساء،59) از خدا و رسول و اولی الامر اطاعت کنید.» پیامبر اکرم(ص) در تفسیر این آیه فرمود:” مراد ائمه می باشد.”
دو – گذشته از این ، اگر نام حضرت علی (ع) و سایر ائمه اطهار (ع) به صراحت در قرآن می آمد، باعث می شد دشمنان و بدخواهان ، دست به تحریف قرآن بزنند.
سه- در قرآن ، آیه های متعددی به حضرت علی (ع) و ائمه اطهار(ع) اشاره دارند؛ مانند آیات تبلیغ (مائده ،67)، اکمال(مائده،5)، هود(شوری،23)، اولی الأمر(نساء59)، ولایت (مائده،55) و مباهله(آل عمران،61)؛ ولی به خاطر برخی مصالح از تصریح به نام اهل بیت (ع) خودداری شده است . در این مورد، حکمت هایی ذکر شده که به برخی از آنها اشاره می شود:
1 – دفع شر بدخواهان و منافقان نسبت به کیان اسلام و صانت قرآن از حذف و تحریف نام ائمه ی اطهار(ع) چنان که بعضی از نویسندگان در کتاب های خود کلمه ی «خلیفتی» را از کلام پیامبر اکرم(ع) نسبت به حضرت علی (ع) حذف نموده اند.
2 – شاید عدم اشاره به نام ائمه ی اطهار (ع) برای ابتلا و آزمایش مسلمانان است ، تا صدق ایمانشان در آن امور عظیم آشکار گردد.
(3) در فرمایشات پیامبر اکرم(ص) به عنوان عالی ترین مفسر قرآن، نام ائمه (ع) کاملاً بیان شده است. این دسته روایات، هم در منابع اهل سنت و هم در منابع شیعه گردآوری شده اند . در اینجا به بعضی از روایات که در منابع اهل سنت آمده، اشاره می شود.
دسته نخست : حدیث هایی که به طور اجمال به امامت و رهبری ائمه ی اطهار (ع) و جانشینی آنان بعد ازپیامبر اکرم(ص) تصریح می کنند و امر امامت را در اهل بیت(ع) منحصر می نمایند، مانند حدیث ثقلین ، حدیث سفینیه و حدیث صحیحه ی کسا. در همین ارتباط مناسب است به نکته هایی از حدیث ثقلین توجه شود:
(الف)قرآن و اهل بیت(ع) همیشه با یکدیگر و از هم جداناپذیرند.
(ب) اطاعت از اهل بیت(ع) همچون قرآن ، بدون هیچ قیدی «واجب» می باشد.
(پ) اهل بیت(ع) معصوم اند.
(ت) این دو همیشه با هم هستند و در طول دوران تاریخ باید امامی وجود داشته باشد.
(ث) جدایی و پیشی گرفتن بر اهل بیت(ع) مایه ی گمراهی است.
دسته دوم : روایاتی که تعداد امامان را به «دوازده نفر» منحصر می کنند.
به عنوان نمونه از جابربن سمره نقل شده است که پیامبر اکرم(ع) فرمود:” او یکون بعدی اثنا عشرا امیراًکلهم من قریش. بعد از من برای ملت اسلام دوازده امیر و خلیفه خواهند بود که همگی آنها از قریش می باشند؛ و در جای دیگر فرمود:” اثنا عشر کعدد نقباء بنی اسرائیل” دوازده نفر به تعداد پیشوایان بنی اسرائیل.

دسته سوم: روایاتی که علاوه برتعداد ائمه اطهار(ع) به نام آنه نیز تصریح کرده اند. در این رابطه به دو حدیث اشاره می شود.
1.پیامبر اکرم(ص) خطاب به امام حسین (ع) فرمود:انک سید ابوساده انک امام ائمه، انک حجه ابن حجه ابوحجج تسعه من صابک تاسعهم قائمهم» تو سید . آقا وسرور بزرگواران هستی، تو خود امام و فرزند ائمه هستی، تو خود حجت و فرزند حجت خدایی وپدر نه امام بعد از خود هستی که آخرین آنها قائم آل محمد(عج) می باشد.
2.پیامبر اسلام در پاسخ «نعثل» یهودی که از اوصیای حضرت سوال کرد فرمودهمانا وصی من و خلیفه بعداز من علی بن ابی طالب(ع) و بغد از او دو فرزندش حسن وحسین (ع) و بعد از آنها نه امام دیگر از صلب حسین هستند. نعثل گوید: ای محمد(ص) نام آن نه نفر را برایم بگوپیامبر اکرم (ص) نیزنام یکایک آنها را بیان میکند(ر.ک.جوینی، فرائدالسمطین،ج2،ص134)
چگونه است کسانی با این همه تصریحات از طرف پیامبر اکرم(ص)در موضوع امامت و خلافت برحق اهل بیت و ائمه اطهار (ع) شک می کنند ولی در خلافت خلفای سه گانه بدون لینکه هیچ تصریحی از طرف پیامبر(ص)و مدحی ار طرف قران بر انهاشک نمی کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهی در مورد “پاسخ شبهه های ماهواره ای ضد شیعه

  1. سلام ودرود بر شما احسنت …بسیار جالب بود…فقط باید تو دسته فضای سایبرخطرات تهدید ها قرار بدید.نه تو مباحث اسلامی.طاعات وعبادات شما مورد قبول حق.التماس دعا. 😛

  2. محمد علی گفت:

    سلام امیر عباس عزیز
    خیلی جالب بود. 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *