مناسبات

چکار کنم تا موفق شوم با آقا امام زمان (عج) نزدیک شوم؟

چکار کنم تا موفق شوم با آقا امام زمان (ع) نزدیک شوم ؟imagesLBU5TWP9
برای نزدیک شدن به امام عصر (عج) باید به نکات زیر توجه داشت .
شناخت امام
از روایات فراوان که درباره معرفت و شناخت امام زمان (ع) از پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) روایت شده است ، دانسته می شود که از ارکان مهم ارتباط معنوی و قلبی با امام ، معرفت ساحت مقدس او است . از این رو است که در روایات متعددی آمده است« من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتۀ جاهلیت؛ هر کس بمیرد در حالی که امام زمانش را نشناخته باشد به مرگ جاهلیت مرده است طبیعی است هر چه شناخت انسان از یک حقیقت گسترده تر و عمیق تر باشد امکان ارتباط باطنی با او بیشتر خواهد شد ؛ آدمی با معرفت به حضرت مهدی (عج) همه جا و همه وقت ، حضور او را لمس می کند و خود راکنار او و در محضر او می بیند .
باید برای رسیدن به چنین شناختی از خدا یاری خواست . در دعای دوران غیبت می خوانیم « خدایا حجت خود را بر من بشناسان ؛ چرا که اگر حجتت را به من نشناسانی از دینم گمراه خواهم شد» .
پیوسته به یاد آن حضرت بودن
برای نزدیکی به امام عصر (عج) که عصارۀ همه خوبی ها است ، به بهانه های فراوان می توان متوسل شد ؛ گاهی با زیارت« آل یاسین » به محضر مقدسش سلام داد و گاهی با « دعای ندبه» در فراق جان سوزش ناله و فغان سر داد و همه روز با « دعای عهد » با او تجدید پیمان کرد .
تهذیب نفس و کسب فضای روحی و معنوی
برای ارتباط و انس بیشتر با آن بزرگوار ، باید در دوری از گناهان و آلودگی ها بکوشیم و آینه دل را برای حضور آن وجود مطهر ، غباررویی کنیم و به جای رذیلت ها و بدی ها ، بذر فضیلت ها و خصلت های زیبای اخلاقی را در زمین دل بکاریم . هر چه دل انسان و رفتار او ، پاک تر باشد قطعاً بهتر و بیشتر می تواند با پاک ترین موجود عالم ارتباط برقرار کند ؛ چون در این صورت است که سنخیت پدید می آید و سنخیت بین دو شکل ، سبب نزدیکی آنها خواهد شد . قرآن فرموده است: « لَّا یَمَسَّهُ إلِا المُطَهَّروُنَ» مفسرا گفته اند مراد ، این است که فقط کسانی به فهم معارف عمیق قرآن راه می یابند که از طهارت روح برخوردار باشند . مصداق کامل اینان ، امامان معصوم (ع) هستند که با اصرار قرآن آگاهند و آن را برای دیگران بیان می کنند .
پس باید کوشید با کسب کمالات اخلاقی و تقوا ، به ولی عصر (ع) شباهت یافت .
طبق آیات قرآن و روایات معصومان (ع) تقوای الهی ، عبارت از انجام دادن واجبات و ترک محرمات است .
چگونه می توان رضایت امام مهدی (عج) را بدست آورد؟
رضایت آن بزرگوار ، فقط در سایه عمل به دین و انجام وظایف و دستورات آن امکان پذیر می باشد . خداوند می فرماید:
به درستی کسانیکه ایمان بیاورند و عمل صالح انجام دهند ، خدای رحمان ، دوستی و محبت برای آنان قرار می دهد .( مریم . آیه 96)
طبق این آیه شریف ، شرط ایجاد محبت و ارتباط ، ایمان به همراه عمل صالح است . میان اعمال صالح ، توجه به چند عمل ، ارزش بیشتری داشته و مورد سفارش امام مهدی (عج) می باشد که با انجام آنها می توان محبت و رضایت حضرت را جلب کرد ؛ برای نمونه به برخی از آنها اشاره می کنیم :
توجه به نماز ، به ویژه نماز اول وقت : در نامه ای که از امام زمان(عج) صادر شده ، آمده است :
هیچ عملی بهتر از نماز ، بینی شیطان را به خاک نمی مالد پس نماز بخوان و بینی او را به خاک بمال . (بحارالانوار ، ج53 ، ص182.)
در کلام دیگری از ایشان نقل شده است : از رحمت خدا به دور است کسی که نماز مغرب را تا پدیدار شدن ستارگان و نماز صبح را تا ناپدید شدن ستارگان به تاخیر بیندازد.
دقت در کسب و مصرف مال حلال: در نامه ای از امام زمان (عج) صادر شده آماده است آنچه برای ما فرستادی از اموال از آن رو می پذیریم که پاکیزه و طاهر می باشد…..؛ اما کسانی که اموال ما را با اموال خودشان درمی آمیزند ، هر کس چیزی از اموال ما را حلال شمارد و آن را بخورد ، همانا آتش خورده است.
پرهیز از انجام اعمال ناپسند : وجود مقدس امام زمان (عج) در حدیثی می فرمایند : چیزی ما را از شیعیان جدا نکرده ، مگر آنچه از اعمال ایشان به ما می رسد که خوشایند ما نیست و از آنان انتظار نداریم . ( بحارالانوار ، ج 53، ص177.)
زمینه سازی برای ظهور : خواست امام زمان (عج) این است که دوستان در این امر مهم همت گمارند و به تأسی از آن بزرگوار ، برای تعجیل در امر ظهور تلاش کنند و در این را ، هم از دعا استفاده کنند و هم در امور زندگی به عالمان مراجعه کنند . مراجعه به علما باعث حفظ دین مردم و وحدت و انسجام میان آنان است . همچنین باید به عهدها و پیمان های الهی که همان اطاعت از اهل بیت (ع) است و عمل در طریق آن است ، استوار باشد . آن حضرت فرمود : اگر شیعیان ما ، دلهایشان در وفای بر عهدی که بر انها است ، اجتماع کنند لقای ما برای انان به تأخیر نمی افتد. (همان، ص177.)
تلاوت قرآن : تلاوت قرآن و انس با آن از طرف حضرت بسیار سفارش شده است و در قرآن و روایات بر روی آن تاکید شده است .
زیارت قبور امامان معصوم(ع) و خواندن زیارت جامعه کبیره و عاشورا مورد تاکید امام زمان (عج) می باشد.

مطالب مرتبط

1 نظر در “چکار کنم تا موفق شوم با آقا امام زمان (عج) نزدیک شوم؟

  1. احسنت خیلی خوب از برچسب ها استفاده می کنید… 😛

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *