مناسبات

وظایف منتظران امام زمان چیست؟

چرا انتظار فرج ، افضل اعمال است ؟th8IWL9RYQ
انتظار فرج ، به معنای امید به آینده روشن و تحقق ارزشها و خوبیهاست . چنین نگاهی به انسان شور و نشاط حرکت میدهد به گونه ای که هم برای اصلاح خود اقدام می کند و محیط پیرامون خود را تحت تاثیر قرار می دهد. منتظر ، ساکت و اکن نمی ماند بلکه کارها و تلاش های خود را در جهت زمینه سازی برای تحقق ظهور انجام می دهد . چنین فردی در جامعه نه تنها خود را از انحراف اعتقادی و عملی به دور نگه می دارد بلکه سعی در ساختن و اصلاح کردن جامعه دارد بنابراین انتظار نه تنها یک عمل فردی که یک کار جمعی و تشکیلاتی است که به طور مدام جامعه و افراد را تحت تاثیر قرار می دهد و می تواند ضامن سلامت فکری و عملی فرد و جامعه باشد .
نیز انتظار ، سبب استقامت و پایداری مسلمانان برابر فشارها و سختی ها می باشد و از یاس و ناامیدی آنان جلوگیری می کند و به این شکل راه را برای غلبه و پیروزی آنان هموار می کند .
با این وصف انتظار ظرفیت و توانایی فراوانی برای تحقق جامعه آرمانی و اسلامی موعود ایجاد می کند که در سایه اعمال فردی و جمعی کمتر به چشم می خورد به همین سبب با فضیلت ترین عمل ها شمرده شده است.
وظایف منتظران امام زمان (ع) چیست؟
وظایفی که بر عهده یک منتظر است عبارت است از :
1-معرفت و شناخت امام زمان : در روایات ما تاکید شده است که انسان باید امام زمان خود را بشناسد چون پیمودن مسیر درست و صراط مستقیم الهی جز به معرفت او ممکن نخواهد بود . پیامبر (ص) فرمود :
هر کس بمیرد در حالی که امام زمان خود را نشناخته باشد به مرگ جاهلیت مرده است .
2– الگو پذیری : پیامبر اکرم (ص) میفرماید : خوشا به حال آنان که قائم خاندان مرا درک کند در حالی که پیش از دوران قیام به او و امامان پیش از او اقدا کرده و از دشمنان ایشان اعلام بیزاری کرده باشد . آنان دوستان و همراهان من و گرامی تر امت نزد من هستند .
از مهم ترین رفتارها ، پرهیز کاری و حسن خلق است . امام صادق (ع) فرمود: هر کس دوست دارد از یاران حضرت قائم باشد باید منتظر باشد و در حال انتظار به پرهیزکاری اخلاق نیکو رفتار کند.
3– یاد حضرت : اگر کسی به حقیقت منتظر محبوب خود باشد پیوسته در اندیشه او خواهد بود . منتظر واقعی سعی می کند در همه حال یاد آن بزرگوار باشد و اعمال خود را از انحراف و کجی ها حفظ کند . یاد ان حضرت با خواندن دعاهایی آن بزرگوار توسل به آن عزیز ، صدقه دادن برای سلامتی او ، انجام دادن خیرات به نیابت او ، دعا کردن برای تعجیل فرج او ، ندبه کردن در فراق او و تجدید پیمان در یاری او ، تحقق می یابد .
4- تلاش برای حفظ ایمان در زمان غیبت : از آن جا که در زمان غیبت ، خطرات فراوانی برای ایمان و عمل پیش می آید و فکرها و مذاهب انحرافی در مسیر انسان پیدا می شود و شیاطین دوست نما سعی در گمراهی انسان دارند ، انسان منتظر پیوسته در حفظ ایمان و عمل خود می کوشد. در این زمینه از پیرو مجتهد جامع الشرایط مورد سفارش و توجه امام معصوم(ع) است ؛ زیرا او کسی است که از نظر علمی و عملی ، مورد تایید آن حضرت قرار گرفته است.
5- زمینه سازی برای ظهور : منتظر واقعی با درک صحیح معنای انتظار ، می کوشد زمینه ظهور امام زمان (ع) را تقویت کند ؛ بنابراین هم به اصلاح نفس و خود سازی می پردازد و هم با امر به معروف و نهی از منکر ، سعی در ساختن جامعه دارد ؛ پس او فردی متعهد برابر خود و جامعه خویش است .

مطالب مرتبط

دیدگاهی در مورد “وظایف منتظران امام زمان چیست؟

  1. سلام …احسنت .. خیلی خوب ویرایش،وبه موقع ارسال کردید…. 😛

  2. موفق باشید…به شما هم تبریک عرض می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *