خواهران مبلغ, دختران آفتاب

حجاب و آزادی در اجتماع 2

thTVE5G7O4اگر خانمی حجاب به طور کامل رعایت کرد، و باز جوانانی برای وی مزاحمت ایجاد نمودند، در این صورت چه باید بکند؟

بسیاری از دخترها نیز همین حرف را می زنند، این که مگر حجاب مصونیت نیست و مگر نباید دختران را حفظ کند، پس چرا برای ما مصونیت ایجاد نیست و مگر نباید دختران حجاب را حفظ کند،پس چرا برای ما مصمونیت ایجاد نکرده است. به این صورت که من با پوشش کامل و مانتو و مقنعه مناسب و چادر بیرون می روم، اما باز هم پسرها مزاحم من می شوند. دلیل این مسئله چسیت؟

در جواب باید گفت که حجاب فقط بیرون بودن قرص صورت و مچ دست و این که بدنما و لباس شهرت نباشد، نیست. بلکه این ظاهر قضیه است.

بخش دوم قضیه، عبارت است از حجاب چشم که همان حیا و عفت چشم است؛ حجاب زبان، حجاب گوش، حجاب فکر و حجاب اعضا و جوارح.

حجاب چشم را با یک مثال زیر توضیح می دهیم:

از پسری پرسیده شد که چرا مزاحم فلان دختر شدی؟ آن پسر چنین جواب داد: هنگامی که من در ایستگاه اتوبوس، منتظر اتوبوس ایستاده ام، دختر با حجابی در نزدیکی من ایستاده است.کمی به ساعت خود نگاه می کند و کمی به من، و مرتب این عمل را تکرار می نماید. مفهوم این کار این است که خواهش می کنم به دنبال من بیا. و وقتی از دختر دلیل این کار پرسیده می شود، در جواب می گوید من منتظر اتوبوس واحد هستم و می خواهم آن را ببینم. ولی با این کار دختر، ذهنیت بدی برای پسر ایجاد می شود. بلکه دختر باید عادی رفتار کند، اتوبوس به آن بزرگی را به راحتی می توان دید و این همه تلاش برای دیدن آن نیازی نیست.

و یا مثالی دیگر برای حجاب چشم، این که پسری می گفت : من داخل اتوبوس ایستاده ام دختری می آید و در حالی که آخر اتوبوس هم به اندازه کافی جا هست، اما این دختر در وسط اتوبوس می ایستد و به نگاه می کند. شاید خود دختر متوجه نباشد، اما چشم خود را کنترل نمی کند.

در روایات نیز عبارت زیبایی آمده که می فرماید: ( غَصُّوا ابصارَکُم تَرونَ العَجائب) یعنی اینکه چشم های خود را کنترل کنید تا عجایب را ببینید. هر چیزی را نبینید تا بتوانید نادیده ها را ببینید. این همان « حجاب چشم » است. دختری که هر فیلم و صحنه ای را می بیند، قادر به کنترل چشم خود نخواهد بود.

حجاب فکر

حجاب فکر یعنی دوری از فکر گناه. امیرالمومنین علی (ع) می فرمایند: « فکر گناه مانند بذر است. بذری که از کاشتن تا ثمر دادن آن حدود شش ماه زمان طول می کشد. فکر گناه نیز در آینده اثر خود را نشان خواهند داد».

حجاب و عفت زبان

یعنی اینکه دختر هنگام صحبت با دوستان هم جنس خود به لهجه محلی صحبت می کند، اما هنگام صحبت با پسر، با صدای نازک و ناز و کرشمه صحبت می کند، در حالی که اسلام می گوید هنگام صحبت و با نامحرم، صدای خود را نازک نکنید. البته این بدین معنا نیست که با صدای کُلفت و مردانه صحبت کنید، اما با صدای نازک و عشوه آمیز نیز حرف نزنید.

حجاب گوش

حجاب گوش یعنی گوش ندادن به هر صوت و صدایی. برخی می گویند من حرف های نامحرم را می شنوم، اما خودم حرفی به او نمی زنم. چنین فردی عفت گوش خود را از دست خواهد داد.

حجاب اعضا و جوارح

یعنی راه رفتن به گونه ای نباشد که جلب توجه کند. برخی افراد با راه رفتن خود از دیگران می خواهند که دنبال آن ها بروند و مزاحم آنان شوند.thEH3A2G6J

مثلاً دو دختر تاکسی می گیرند و با وجودی که در قسمت عقب تاکسی جا هست، اما هر دو در صندلی جلو می نشینند و شانه های آنان نیز به شانه های راننده برخورد می کند، اما با خود می گویند که ما قصد و نیت بدی نداریم. و یا با وجودی که می داند شب اول عید، بازار به قدری شلوغ است که با نامحرم برخورد خواهد کرد، به بازار می رود. این مسئله برای او عادی است و می گوید که احساس بدی ندارد. البته نباید هم احساس بدی داشته باشد، زیرا او فاسد نیست، ولی رفتن در چنین مواقعی اشتباه است.

کسی که این حجاب ها را رعایت نکند، هر چند ظاهر را رعایت نماید، نتیجه خوبی نخواهد دید، اما اگر کسی همه این حجاب ها را رعایت نمود و باز هم برای او مزاحمتی ایجاد شد، به دلیل بالا بودن قیمت او خواهد بود. مقصر زیبایی اوست که خود او باید بسیار مراقب باشد، و تنها بیرون نرفتن این خانم، دلیل محدودیت او نیست، بلکه دلیل بر ارزش زیاد او می باشد.

مطالب مرتبط

1 نظر در “حجاب و آزادی در اجتماع 2

  1. سلام گمشده بقیع عالی بود…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *