خواهران مبلغ, مناسبات

الفبای فاطمی………..

thPYDV0DMRجایگاه اهل بیت                                                                                                         

حضرت فاطمه (علیهاالسلام) فرمود:ما (اهل بیت رسول خدا صلی الله علیه واله) وسیله ارنباط خدا با مخلوقاتیم،ما برگزیدگان خداییم و جایگاه پاکی ها ،ما دلیل های روشن خداییم و وارث پیامبران الهی.

جبرئیل

کلمه ای عبری به معنای «بنده خدا» است. جبریا (جبرئیل و جبرائیل و جبرائل و جبرال و جبرین) فرشته حامل وحی الهی است که قران مجید در سوره بقره آیات 97 و98 نیز از او نام برده است. از جبریل در بعضی از آیات قران با عناوین دیگری چون روح(مجادله-22) روح الامین(شعرا-93) روح القدس(نحل-102) رسول کریم (تکویر-19) شدید القوی (نجم-5) یاد شده است. مفسرین جبریل را یکی از چهار فرشته مقرب شمرده و اورا بر دیگر فرشته های مقرب (میکاییل،اسرافیل،عزرائیل) برتری می دهد. سوره تکویر صریح است که در اینکه فرشته وحی پیک محترمی است و نزد خدا مکانت دارد و در میان ملائک اطاعت شده و پیش خدا امین است، و نیز صریح است در اینکه حضرت رسول( صلی الله علیه واله) او را با دو چشم خویش دیده است. طبق روایات ،جلوه ای در غزوه بدر با فرشتگان به مدد پیامبر اکرم آمد و در معراج همسفر آن حضرت بود ولی در سدرة المنتهی از سیر باز ماند و پیامبر به تنهایی به سیر معراج پرداخت.

جنگ خندق

در جنگ خندئق که مدینه در محاصره قرار داشت، هر کس به اندازه توان خود از جنگ پشتیبانی می کرد، حضرت زهرا (علیها السلام) نیز نان می پخت و بخشی از نیازمندیهای مجاهدان سنگر نشین را تامین می فرمود.

در یکی از روزها که برای فرزندان خویش نان تازه آماده کرده بود،نتوانست بدون پدر از آن استفاده نمایید، به خط مقدم جبهه، نزد پدر رفت و عرض کرد :

قرص نانی که می بینیید برای غذای فرزندانم آماده کرده ام ،اما دلم آرام نگرفت ناچار آن را خدمت شما آوردم .

پیامبر( صلی الله علیه و آله) فرمود : این اولین غذایی است که پس از سه روز ، پدرت بر دهان می گذاشت.

چهاروصیت

حضرت زهرا (علیها السلام) عرض کرد : ای پسر عمو، نزد من بنشین که وقت رفتن فرا رسیده است.

امیرالمومنیین (علیه السلام )سر بانو را به دامان گذاشت و گریست. فاطمه (علیها السلام) عرض کرد: من چهار وصیت دارم: اول آنکه اگر از من کوتاهی دیده ای عفو کنی و مرا ببخشی.

امیرالمومنیین (علیه السلام) فرمود: تو و کوتاهی، ای بانویی بانوان عالم؟! هرگز ! بلکه تو درباره من در کمال محبت و نهایت مهربانی و شفقت و رضایت و تشکر و قناعت بودی. حضرت زهرا (علیه السلام) در ادامه عرض کرد: ای پسر عمو،وصیت دوم اینکه از تو می خواهم به فرزندانم توجه کنی که آن دو در روزگاران بعد از من کشته می شوند و فرزندانشان آواره می گردند.

روزی من و فرزندانم نزد رسول خدا( صلی الله علیه وآله) بودیم که حضرت فرمود: ای اهل بیت من !چگونه خواهید بود آنگاه که به قتل رسیده باشید و قبرهای شما در جاهای مختلف باشد؟

حسین(علیه السلام) پرسید: یا جداه،آیا به مرگ طبیعی می میریم یا کشته می شویم؟ فرمود:اشرار مردم شما را می کشند. پرسید: آیا بعد از قتل ،افرادی از امت ما را زیارت می کنند؟ پیامبر (صلی الله علیه وآله) فرمود: آری ، طایفه ای از امتم قبور شما را زیارت می کنند و بر شما گریه و ناله می کنند و نوحه می گویند بخاطر غمی گه از مصیبت شما دارند وبدین وسیله رضایت و صله مرا قصب کنند.

وصیت سوم آنکه مرا شب دفن کن و افراد غریبه و دشمنان شاهد و حاضر نباشند.

چهارمین وصیت اینست که زیارتت را نسبت به قبر من قطع نکنی چرا که با تو انسی عظیم دارم.

چهل قبر جدید

همان شبی که فاطمه( علیها السلام )به خاک سپرده شد ابه دستور امیرالمومنین (علیه السلام) برای مخفی ما ندن قبر حضرت زهرا (علیها السلام )چهل صورت قبر در بقیع ساخته شدِ؛ وبر روی همه آن ها آب پاشیدند برای آن که هیچ کس نتواند قبر فاطمه (علیها السلام) را پیدا کند.

اکنون امیرالمومنین( علیه السلام)  وصیت همسرش را به طور کامل انجام داده بود و هیچ یک از دشمنان  متوجه نشده بودند. حضرت هنگامی که به خانه باز گشت احساس تنهایی کرد واز مصیبت حضرت زهرا (علیها السلام) اشک ریخت ودر فراغ او مرثیه خواند.

حالت معنوی

ابودرداء می گوید :علی ( علیه السلام) را در حالت سجده به گونه ای مشاهده کردم که هیچ صدایی نمی شنود وحرکتی ندارد، فریاد زدم سوگند به خدا علی علیه السلام مرده است. شتابان به فاطمه (علیها السلام )خبر دادم. حضرت زهرا علیها السلام : «به خدا قسم ،این حالت معنوی علی علیه السلام است که از ترس در برابر عظمت پروردگار بر او عارض شده و در عبادت مدهوش میگردد .»

حانیه

به معنای دلسوز نسبت به فرزندان ، ازاسامی زیبای حضرت فاطمه (علیهاالسلام) است .

حبیبه

دوست ورفیق ، دوست داشتنی.

حبیبه ؛ یعنی دوست ، زنی که اورا دوست دارند .پیامبررا حبیب الله گویند چرا که خداوند پیامبرش را دوست دارد.حبیبة الله یعنی پیامبر خدا که دوست خداوند است ، فاطمه زهرا (علیهاالسلام) را دوست می دارد.

حجاب خداوند

پیامبر(صلی الله علیه واله) درباره ی ماجرای سقیفه وحمله به خانه چنین فرمود:

بدانید که در خانه ی فاطمه در خانه ی من وخانه اش خانه ی من است .هرکس حرمت آن را بشکندحجاب خداوند را هتک کرده است .

حرمت فاطمه (علیهاالسلام)

امام صادق (علیه السلام) از یکی از یارانشان که خدا به وی دختری عنایت فرموده بودسوال کردند:اورا چه نامیدی ؟ گفت: فاطمه .فرمودند:فاطمه ! درود خدا بر فاطمه باد! پس مراقب باش چون این نام را بر او نهاده ای ، سیلی اش نزنی وبه او ید نگویی وگرامی اش بداری.

حره

آزاده ، زنی که اسیر شهوت ها نیست .

حره یعنی زن آزاده .فاطمه زهرا(علیهاالسلام) زنی است که آزادگی را معنا کرد ودر راه آزادگی جان خویش را فدا کرد.

حسبنا الله

خدا ما را کفایت می کند . در روایت صحیح از حضرت صادق (علیه السلام) است که :« من در شگفتم از کسی که در موردی خائف است ، چرا نمی گوید حسبنا الله ونعم الوکیل .»

حسبی الله

خدا مرا بس است . این جمله با معنی والا وشیوای که دارد ، ذکر بندگان خاص خداوند است که امید خویش را از هرکسی وهرچیزی بریده وبه تمام وجود به خدا پیوسته اند.

حوریه

رسول خدا(صلی الله علیه واله) فرمود:« فاطمه حوریه ای است به صورت انسان .هرزمان که مشتاق بهشت شوم ، وی را می بوسم !»

حی علی خیرالعمل

از امام صادق (علیه السلام) راجع به معنی حی علی خیرالعمل پرسش شد، فرمود:« منظورازاین جمله :نیکوئی نمودن به فاطمه اطهر وفرزندان وی می باشد.»

 

 thGMHVD4Q6

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *