پاسخ به شبهات, خواهران مبلغ

سوالات سخت و پاسخ پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)

8شخصی، محضر پیغمبر اکرم (ص) رسید،و چند سوال کرد که جز وجود مقدس پیامبر اکرم شخص دیگری قادر به پاسخ آن نبود و این به خاطر درک بالای پیامبر است که می توانستند حقایق اشیا را آن طور که هست ، درک کنند، امری که از بشر عادی ساخته نیست. این سوالاتی که جواب های مختصر و مفیدی در پی داشت و هر پاسخ، دریایی از معارف الهی و انساتی را درون خود جای داده عبارتند از: سنگین تر ازآسمان چیست؟ غنی تر از دریا چیست؟ وسیع تر از زمین چیست؟ داغ تر از آتش چیست؟سردتر از زمهریرچیست؟ سخت تر از سنگ کدام است؟ تلخ تر از سم چیست؟

1- سنگین تر از آسمان:

رسول خدا در جواب هفت سوال که ما هم سعی می کنیم آنها را توضیح دهیم، چنین فرمودند: بهتان به شخص بی گناه، از آسمان سنگین تر است ، آسمانی که اندازه وزن آن را جز خدای تبارک و تعالی نمی داند و عظمت بیکران آن ، انسان را حیرت وا می دارد، در برابر گناه بزرگ بهتان ، کوچک است و پیداست که این گناه، در قیامت با انسان چه می کند. گناهی که معلوم نیست با معذرت خواهی وعذر و بخشش آمرزیده شود، چرا که شخص بی گناه، شاید ظاهرا راضی شود اما باز در دل از این بهتان، ناراحت است .

2- غنی تر از دریا:

حضرت در جواب سوال دوم که پرسیده بود : از دریا بی نیازتر چیست؟ فرمودند: دل قناعت کننده از دریا غنی تر است. دل و قلب قانع به دلی می گویند که به مقدرات خدا راضی باشد و در برابر عبادت هایی که به جا می آورد، از خدا طلبکار نشود. متاسفانه خیلی از مردم این گونه اند که در سختی ها و مشکلات زبان به گله و شکایت باز می کنند که خدا چرا در برابر این عبادات، به ما پول و غذا و مسکن نمی دهد؟ این خوب نیست. در احوال حاتم طایی آمده که از او پرسیدند: آیا از خود سختی تر دیده ای یا نه ؟ گفت : آری. روزی مرد خارکنی را دیدم که در صحرا، مشغول کار و زحمت و تلاش بود. به او گفتم: مگر از سفره حاتم خبر نداری؟ گفت: چرا ولی می خواهم خودم کار کنم و برای دو لقمه نان منت غیر خودم را نکشم. این دل قانع است که از هر دریایی، که گنج های بیشماری را در دل خود نهفته، غنی تر و بی نیازتر است.

3- وسیع تر از زمین:

حضرت در جواب سوال سوم که پرسید: از زمین وسیع تر چیست؟ فرمودند: حق ؛ فراتر از زمین است؛ زمینی که وسعت آن، ما بین مشرق و مغرب را فراگرفته است. بنا به مضمون برخی روایات، زمینی که قابل سکنی است. حال زمینی به این عظمت، از وسعت کلام حق، کوچک تر است. قرآن در این باره می فرماید: شما برای خدا قیام کنید و گواهی به عدالت دهید، اگرچه به ضرر خودتان یا پدر و مادرتان یا وابستگانتان باشد. برای خدا حق بگویید و مراعات دوست و رفیق و پدر و مادر وغیره را نکنید.

4-داغ تر از آتش:

اما پاسخ سوال چهارم شخص عرب، که پرسید: از آتش داغ تر چیست؟ فرمودند: سلطان ظالم؛ از آتش سوزنده تر است،

5-چه چیز از زمهریر (سرمای شدید ووحشتناک)سردتر است:

اما در پاسخ سوال پنجم که : چه چیز از زمهریر سردتر است، فرمودند: احتیاج پیداکردن به افراد پست، یخ تر از زمهریر است«لئیم» به کسی می گویند، که نه خودش از نعمتی استفاده می کند و نه به دیگران می دهد تا از آن بهره گیرند، اما «سخی » به کسی می گویند که زاید بر نیازش را انفاق می کند و خودش از چیزی استفاده نمی کند و این که خدا را می گویند : «جواد»، به همین خاطر است، چرا که به بندگانش و مخلوقش، نعمت هایی داده که از آن ها بی نیاز است و استفاده نمی کند. «یطعم و لایطعم». پیامبر اکرم (ص) فرمودند کسی که دست حاجت به سوی شخص پست . لئیم دراز کند، خودش را خنک کرده است و این یخ شدن به خاطر خجالت، از زمهریر سردتر است. نقل است: وقتی عمروبن عبدود به دست حضرت امیر(ع) کشته شد و ایشان زره وی را به احترام پهلوانی او به جای گذاشت، خواهر عمرو اظهار کرده بود : اگر عمرو را کس دیگری جز علی( ع) می کشت تا عمر داشتم برایش می گریستم زیرا فرق است که انسان به دست آدم لئیم کشته شود یا به دست جوانمرد.

6- سخت تر از سنگر:

حضرت در جواب سوال ششم که پرسید : از سنگ سخت تر چیست؟ فرمودند: منافق به کسی می گویند که ظاهرش با باطنش یکی نیست« آنها افراد بی هدفی هستند که نه سوی این ها و نه سوی آن هایند و همین صفت باعث شده که در پایین ترین مرتبه جهنم قرار گیرد. نسا143» و همین صفت باعث شده که در پایین ترین مرتبه جهنم قرار گیرد: «منافقان در پایین ترین درکات دوزخ قرار دارند و هرگز یاوری برای آنها نخواهی یافت. نسا145» سعی کنید باطن و ظاهرتان یکی باشد و این هم با توسل به ائمه اطهار حاصل می شود.

7- تلخ تر از سم:

اما در جواب سوال آخر که پرسید: از سم تلخ تر چیست؟ فرمودند: شکیبایی بر ناگواری ها ، از سم تلخ تر است. تحمل سختی ها و مشکلات، بدون شکایت و گله بسیار سخت و تلخ است، اما اگر برای خدا باشد ارزش دارد. شما ببینید حضرت سید الشهدا(ع) چگونه با قلب آرام و مطمئن در روز عاشورا، بر مصائب و مشکلات طاقت فرسا چیره شدند و حتی یک مکروه مرتکب نشدند.و آیه 27 سوره فجر که در شان ایشان می باشد، اشاره به نفس با اطمینان حضرت دارد و این اطمینان نفس هم در اثر ذکر خدا و توجه به ذات اقدس الهی دارد.«آگاه باشید تنها با یاد خدا دل ها آرامش می یابد.سوره رعد آیه 28» این ناراحتی ها و اضطراب های بشر، که روز به روز افزون می شود، همه اش به خاطر غفلت از خداست.

—————————————–

تهیه مبلغان سایبری چهارده خورشید

مطالب مرتبط

دیدگاهی در مورد “سوالات سخت و پاسخ پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)

  1. سجاد آذرباد گفت:

    سلام احسنت بر شما خیلی جالب بود موفق باشید. 😛

  2. برغمدی زهرا گفت:

    سلام تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *