خواهران مبلغ, دانشنامه مهدویت

تنها بر فراز…(3)

تنها بر فراز2 copy

سومین بخش از زندگی امام زمان علیه السلام را غیبت کبری تشکیل می دهد. پس از آن که شیعه با مسأله ی غیبت امام عصر عجل الله فرجه مأنوس شد و زمینه ی غیبت دراز مدت فراهم آمد، امام از نظرها پنهان شد و دوران فراق ظاهری شیعیان از امام زمان آغاز گشت. ابتدای این بخش از زندگی حضرت با فوت آخرین سفیر از سفرای چهارگانه ی ایشان شروع شد و از پایان آن کسی جز پروردگار آگاه نیست.

در این قسمت از زندگی حضرت مهدی عجل الله فرجه نیز نکاتی وجود دارد که به آن ها اشاره می کنیم. از آنجا که تجربه ی طولانی امامت در پیش روی بود و بیم آن می رفت که حضور عادی امام در میان مردم به شهادت ایشان بینجامد و در نتیجه امامت و رهبری- که رمز حیات و تحرک شیعه است- در اهدافش ناکام بماند، این غیبت طولانی آغاز شد تا امام زمان عجل الله فرجه به عنوان محور و مصدر اول باقی بماند و روزی به رهبری او، دین حق، جهان گستر و فراگیر گردد. به این علت و علت های دیگری که در فلسفه ی غیبت نهفته است، حجت خدا در پشت پرده ی غیبت قرار گرفت.

مسأله ی نیابت در زمان غیبت

چنان که غیبت به دو مرحله تقسیم شد، نیابت و مقام نمایندگی حضرت نیز دارای دو مرحله است:

مرحله ی اول:نیابت خاصه، که مربوط به دوران غیبت صغری است.

مرحله ی دوم:نیابت عامه، که مربوط به دوران غیبت کبری است و به فقهای جامع الشرایط اختصاص دارد.

در نیابت نوع اول، حضرت، افراد خاصی را نماینده ی خود قرار داده بود که با اسم و رسم، آن ها را معرفی نموده و و هر کدام را به وسیله ی نایب پیش از آن، به مردم شناسانده بود.

اما در نیابت عامه، بر اساس یک ضابطه ی کلی و معین – که خود امام فرموده اند- نیابت به وسیله ی حضرت به عالمان واجد شرایط تفویض شده است. از میان فقها، فردی که تمامی ضوابط یک فقیه جامع الشرایط را دارا باشد، به عنوان ولی فقیه، نایب امام شناخته می شود و از سوی حضرت، اداره ی امور جامعه ی اسلامی را بر عهده می گیرد.

 از جمله شرایط ولی فقیه؛ عادل بودن، مدیر، مدبّر، عالم بودن و… است.

حضرت ولی عصر عجل الله فرجه این مسؤلیت خطیر را بر عهده ی فقها گذاشته و مردم را به اطاعت از ایشان فراخوانده است. از ایشان نقل شده است که:

در حوادث و رخدادهایی که واقع می شود، به راویان حدیث ما رجوع کنید که آنان حجت من بر شمایند و من حجت خدا بر آنانم.

از امام صادق علیه السلام  نقل شده است که در ضمن حدیثی فرمودند:

هر یک از فقها که مراقب و مخالف هوی و هوسش و مطیع فرمان مولایش باشد، برعوام لازم است که از او پیروی کنند.

بدین ترتیب امور مسلمین در زمان غیبت کبری به دست ولی فقیه قرار داده شده است تا با نظر او انجام گیرند. پس همگان باید تابع تصمیمات مرجعیت و زعامت رسمی دینی؛ یعنی “ولایت فقیه” باشند.

ادامه دارد…

مستندات قبلی تنها بر فراز————————————

  1. تنها بر فراز (۱)
  2. تنها بر فراز(۲)
  3. تنها بر فراز(3)
author-avatar

درباره یاسین مدرس

سلام بر شما کاربران گرامی//من یاسین مدرس طلبه پایه پنج حوزه علمیه کاربر سایت چهارده خورشیددر زمینه های مختلف ازجمله کار های فرهنگی فعالیت می کنم،از شما عزیزان درخواست داریم درزمینه معرفی سایت وانجام کار هاوفعالیت های فرهنگی با ما مشارکت کنید/فی امان الله.

مطالب مرتبط

1 نظر در “تنها بر فراز…(3)

  1. سجاد آذرباد گفت:

    سلام وعرض ادب:خانم حسینی طرحی را که در پیش گرفتیدودر حال جمع آوری مطالب عصر غیبت  هستید بسیار جالب وقابل ارزنده است.امیدوارم موفق  وپیروز باشید. 😛  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *