حیات طیبه علماء, خواهران مبلغ, نیاکان پاک

علامه زنوزی(آقاعلی مدرس زنوزی)

8ای عزیزان ….اگر دلی دارید در کار عشق او کنید واگر گمگشته ای دارید به نام او بجویید که اوست حلال مشکلات وماهی بحر عشق او باشید وخود را در بیکران او رها کنید…

هرگز ناامید نشوید اگر از مبان همه انسان های عادی فقط یک نفر ازین  راه رفته بود نشان این بود که این راه عشق و صعود رفتنی است چه رسد به آنکه از ابتدای  خلقت کاروتن در کاروان در پی قصه نامکرر عشق روان شده اند. به بزرگی وعظمت این مردان مرد و به قدم صدق شان بنگر تاترس ها وتردید ها از وجودت رخت بربندد ونور امید در دلت افروخته  و گامهایت استوار شود …….

مختصری از احوال عالم بزرگ  تشیع :

جناب آقاعلی مدرس زنوزی رضوان الله تعالی علیه می پردازیم:

ایشان  فرزند ملا عبدالله زنوزی موسس حوزه علمیه تهران بودندکه درسال 1234قمری در شهر تهران متولد شدند محل های  تحصیل ایشان  به ترتیب اصفهان – قزوین-تهران- کربلا بود که دراین سالها تحت تعلیم اساتید بزرگواریچون ملا عبد الله زنوزی-سید رضی لاریجانی و….قرار گرفتند.

ایشان سالها درمدرسه سپهسالار تهران  به تدریس فلسفه و حکمت الهی مشغول بودندکه به همین دلیل ایشان را مدرس لقب دادند. به سبب نو آوری در برخی از مسائل  حکمت  متعالیه اورا (حکیم موسس )نیز لقب داده اند.آقای زنوزی هم عصر ملا هادی سبز واری بود اما بیش از ایشان به داشتن قریحه نقادی و ابتکار مشهور شد. تحصیل علوم رسمی  وتدریس حکمت الهی روح عظیمش راراضی نمی کرد وعلاوه براینهابه تهذیب نفس  وصفایباطن مشغول بودند. در بیان احوالات ایشان گفته اند بسیار متواضع و با وقار بودند خوش خلق و گشاده رو بودند.. ایشان دارای ذوق و طبع شعری نیز بودند و گاهی ارادت خویش را به اهل بیت در قالب شعر بیان می کردند این دوبیت از ایشان است :

خورشید ازل ز رخ چو برداشت نقاب

           برداشت نقاب و گشت ظاهر به حجاب

                                                            ظاهر به حجاب اگر نشد پس ز چه روی

                                                                               گردیدابوتراب  ظاهر  به  تراب

شاگردان ایشان حضرات میرزا طا هر تنکابنی-شیخ عبد النبی نوری تهرانی-میرزا علی اکبر حکیم یزدیو….بودند. سرانجام ایشان در سال 1307قمری دار فانی را وداع گفتند ودر شهر ری حوالی  ضریح امامزاده حمزه (ع)دفن شدند.

تالیفات به جا مانده از ایشان  شامل بدایع الحکم – تالیقات اسفارو…..است.

رضوان الله تعالی علیه.

—————————————————————————

مطالب مرتبط

دیدگاهی در مورد “علامه زنوزی(آقاعلی مدرس زنوزی)

  1. یکی گفت:

    بِسم اللهِ اَلرَحمَن اَلرَحیم
    با سلام بر روح پرفتوح امام خمینی رضوان اله تعالی علیه و رهبر معظم انقلاب اسلامی  و روح پر فتوح شهیدان صدر اسلام و شهیدان والامقام 8 سال دفاع مقدس و شهدای هسته ای و جانبازان و ایثارگران انقلاب و همه دست اندرکاران سایت 14 خورشید مطالب سایت شما خیلی با ارزش میباشند و خدا هم رحمتشون کنه.
    خدایا خدایا تا انقلاب مهدی از نهضت خمینی محافظت بفرما ، رزمندگان اسلام نصرت عطا بفرما
    تعجیل در فرج آقا امام زمان صلوات
     
    صلوات بفرست
     
    از طرف یکی

  2. سجاد آذرباد گفت:

    سلام وعرض ادب:تشکر از شما موفق باشید امیدوارم مورد لطف وعنایات امام عصر عج باشید التماس دعا.یاحق//

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *