خواهران مبلغ, دانشنامه مهدویت

تنها بر فراز…«1»

60

بسم ربّ المهدی…
ولادت و زندگی مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه از رخدادهای مهمی است که در باور دینی مسلمانان ریشه دارد. اعتقاد به تولد، حیات طولانی، ظهور و امامت آن حضرت، مسائلی است اساسی که نقش سرنوشت ساز و جهت بخشی را به زندگی ورفتار دین باوران به ویژه شیعیان داده است. وجود احادیث فراوان از پیامبر عظیم الشّأن صلی الله علیه وآله و امامان معصوم علیهم السلام در کتب روایی عامه و شیعیان، بیانگر ویژگی های شخصی امام زمان عجل الله فرجه است و اهمّ آنها این است که او از خاندان رسالت و از فرزندان فاطمه علیها السلام و نهمین فرزند امام حسین علیه السلام و دوازدهمین پیشوای شیعیان می باشد.
گزارشگران تاریخ نیزـ چه آنان که پیش از ولادت ایشان می زیسته اند و چه آنان که در زمان ولادت و پس از آن بوده اند ـ از این ولادت پر خیر و برکت خبر داده اند و برخی از آنان که توفیق دیدار و مشاهده ی مهدی عجل الله فرجه را داشته اند، از شمایل و اوصاف آن امام سخن گفته اند.
وقایع قبل از ولایت
حضرت مهدی عجل الله فرجه، ولادتی استثنائی داشته و این برای بسیاری از افراد، سؤال برانگیز بوده و هست. از این روی، ترسیم، تصویر و شرح مقدمات ولادت و برخورد مخالفان و دشمنان اهل بیت علیهم السلام در برابر این پدیده اهمیت دارد.
جریان امامت پیشوایان معصوم علیهم السلام پس از رسول خدا صلی الله علیه و اله، فراز و فرودهای گوناگونی پیدا کرد. امامان علیهم السلام با حفظ استراتژی کلی و خطوط اساسی امامت، در رابطه با حفظ مکتب و ارزش های آن، تاکتیک ها و روش های گوناگونی را در برابر ستم پیشگان در پیش گرفتند.
این فراز و نشیب ها تا زمان امامت علی بن موسی الرضا علیه السلام استمرار داشت. اهل بیت علیهم السلام هر یک به تناسب مکان و زمان و ارزیابی شرایط و اوضاع سیاسی و اجتماعی، موضعی خاص انتخاب می کردند.
پس از امام رضا علیه السلام، جریان امامت شکل دیگری یافت. امام جواد، امام هادی و امام حسن عسکری علیهم السلام در برابر دستگاه حاکم و خلفای عباسی، موضعی یگانه برگزیدند. از آنجا که این بزرگواران، زیر نظر مستقیم و مراقبت شدید خلیفه ی وقت، در حصر و حبس به سر می بردند، حرکت ها، هدایت ها و رهبری های آنان محدود شد و فرصت هرگونه حرکت سیاسی از آنان سلب گردید.
این محاصره ی امامان سه گانه و سختگیری نسبت به ایشان، از تزویج دختر خلیفه به امام جواد علیه السلام، آغاز، و به فراخوانی امام هادی و فرزند ایشان امام حسن عسکری علیهما السلام به مرکز خلافت یعنی «سامرّاء» و سکونت دادن آنان در محله ی «عسکر» ادامه یافت.
گزارش جاسوسان از مدینه به خلیفه رسید و حاکی از آن بود که :” امام هادی، محور و ملجأ شیعیان و دوستداران اهل بیت گردیده است، اگر این مرز و بوم را می خواهی، اقدام کن…”
متوکل عباسی پیامی برای والی مدینه نوشت و افرادی را برای آوردن امام به سامراء گسیل داشت. وی به این اقدام هم بسنده نکرد و پس از اقامت امام هادی علیه السلام در سامراء، گاه و بی گاه مأموران خود را به خانه ی ایشان می فرستاد. بارها و بارها آن حضرت را به نزد خلیفه بردند و مورد آزار و اذیت قرار دادند.
روز به روز حلقه ی محاصره تنگ تر می شد و ملاقات شیعیان با امام، دشوارتر می گردید. البته علت اصلی این سختگیری ها از ناحیه ی حکومت، به خاطر بیم از انقلاب و شورش مردم علیه آنان و جلوگیری از رسیدن وجوه شرعی و اموال به امام هادی علیه السلام و مسائلی از این دست بود.
پس از امام هادی علیه السلام و در زمان امامت امام حسن عسکری علیه السلام، این فشارها به اوج رسید. دشمن با تمام توان و تلاش، در برابر آن حضرت موضع گرفت و ارتباط شیعیان با امام علیه السلام را به پایین ترین حد رساند. آزار، شکنجه و زندان های مکرر امام یازدهم، گویای این حقیقت است. تشدید فشارهای خلیفه در حالی بود که حکومت جور احساس کرده بود آنچه را که از آن نگران است در شرف تکوین و وقوع قرار گرفته است. از این روی می کوشید تا واقعه را پیش از وقوع آن، علاج کند.
خبر تولد مهدی موعود عجل الله فرجه به عنوان دوازدهمین پیشوای شیعیان، با نشانه هایی چون «نهمین فرزند امام حسین علیه السلام، چهارمین فرزند امام رضا علیه السلام و …» مشهور شده بود و مسلمانان، حتی حکام، این خبر را بارها از زبان راویان و محدّثان شنیده بودند و می دانستند که تولد این نوزاد با این ویژگی ها از این خاندان، به ویژه خانواده ی امام حسن عسکری علیه السلام بیرون نیست و روزی فرزندی از آن خانواده به دنیا خواهد آمد که حکومت عدل و داد را بر پا خوهد کرد و ضمن فرمانروایی بر شرق و غرب، بنیاد ظلم را برخواهد چید.
بر این اساس، بر فشارها و سختگیری های خود نسبت به امام یازدهم می افزودند تا بتوانند با نابودی ایشان، از تولد مهدی و تداوم امامت ایشان جلوگیری کنند. اما برخلاف برنامه ریزی ها و پیشگیری های دقیق و پی در پی آن ها، مقدمات ولادت امام زمان عجل الله تعالی فرجه آماده شد و توطئه ی دشمنان، راه به جایی نبرد…
ادامه دارد…

مستندات بعدی تنها بر فراز——————————————-»

  1. تنها بر فراز (1)
  2. تنها بر فراز(2)
  3. تنها بر فراز(3)
author-avatar

درباره یاسین مدرس

سلام بر شما کاربران گرامی//من یاسین مدرس طلبه پایه پنج حوزه علمیه کاربر سایت چهارده خورشیددر زمینه های مختلف ازجمله کار های فرهنگی فعالیت می کنم،از شما عزیزان درخواست داریم درزمینه معرفی سایت وانجام کار هاوفعالیت های فرهنگی با ما مشارکت کنید/فی امان الله.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *