پاسخ به شبهات, خواهران مبلغ

شبهات نهضت عاشورا

sipizP_535

»»———پاسخ به سؤال متداول در مورد عاشورا وقیام حسینی علیه السلام———»

 1.چرا امام حسین علیه السلام در زمان معاویه اقدام به قیام نکرد؟

امام حسین (ع)در دوران 11ساله امامت خود همزمان با حکومت معاویه با وی تنشهایی داشت مثلا طی نامه ای گوشه هایی از جنایات معاویه را مثل کشتار شیعیان را متذکر می شود وحکومت معاویه بر مسلمانان را از بزرگترین فتنه ها میشمارد.ومشروعیت حکومت او را زیر سوال می برد.

اما عدم قیام ایشان بخاطر:

1.وجود یک صلح نامه که امام در نامه ای در جواب معاویه خود را پایبند به صلح امام حسن(ع) با معاویه معرفی کرده و اتهام نقض آن را از خود به دور میداند.

2.موقعیت معاویه. شخصیت معویهدر ان زمان در میا ن شامیان به گونه ای مثبت تلقی میشد که همین امر قیام علیه او را مشکل می ساخت.معویه به ظاهر به دستورات اسلام پایبند بود و او را به عنوان صحابی پیامب (ص)کاتب وحی وبرادر همسر پیامبر(ع)میشناختند.

تجربه حکومت داری و سن او هم از امام حسین(ع)بیشتر بود و طبیعتا می توانیت بر  این دو ویژگی مانور بیشتری بدهد.

3.سیاست مداری معاویه.  پس از انعقاد صلخ با امام حسن (ع)گرچه معاویه از هرفرصتی برای ضربه زدن به بنی هشم استفاده میکرد وحتی تا یه شهادت رساندن امام حسن(ع9پیش رفت امادر ظاهر چنین وانمود می کرد که به بهترین وجه ممکن با این خاندان رفتار میکند و حرمت آنان را پاس میدارد.مثلا هداییای فراوانی ماهانه و سالانه برای حسنین (ع)می فرستاد.

جواب امام حسین (ع) به معاویه دربرابر هدایا:  به خدا سوگند که نه قبل از تو و نه بعد ازتوهیچ کس نمی تواند چنین بخششی را به مردی داشته باشد که باشرافتر و با فضیلت تر از ما دو برادر باشد.

4.شرایط زمانه  هرچند عده ای ازکوفیان بلافاصله پس از شهادت امام حسن (ع)به امام حسین (ع)نامه نوشتند وضمن تسلیتخود را منتظر فرمان امام معرفی کردند اما آن حضرت می دانست که با توجه به عواملی همچون ثبات و استحکام قدرت مرکزی در شام ،تسلط کامل باند اموی بر شهر کوفه ،سابقه ی عملکرد سوء کوفیان در برخورد با امام علی علیه السلام و امام حسن علیه السلام چهره ی به ظاهر وجیه معاویه در بیشتر نقاط مملکت اسلامی و.. در صورت قیام  احتمال موفقیت در حد صفرخواهد بود و جنین قیامی بجز هدر دادن نیرو ها ی اندک  معرفی شدن به عنوان یاغی و خروج کننده بر حکومت به ظاهراسلامی و شکست  و کشته شدن خود نتیجه ای در بر نخواهد داشت.

2.چه ضرورتی داشت امام حسین علیه السلام در میان سپاه دشمن در روز عاشورا نماز ظهر بخواند تا عده ای از یارانش به این خاطر شهید شوند؟

نماز عمود خیمه دین و استوار ترین رشته پیوند میان بنده و مولا است.مومن با نماز شناخته می شود و بانردبان آن تا عرش خدا بالا می رود.و قدم بربساط قرب می گذارد.

نماز بازدارنده از آلودگی ها و زشتی هاست و حتی بی روح ترین و نلقص ترین نماز هم سد یاست میا انسان و گناهان.

ماعویه بن وهب از امام صادق علیه السلام می پرسد:برترین چیزی که بندگان را به خدا نزدیک می کند و محبوب ترین کار نزد خداوند چیست؟

حضرت می فرماید :بعد از شناخت خداوند چیزی را بافضیلت تر ار نماز نمی دانم.

اگر نهضت جاوید حسین بن علی (ع)برای اقامه حق و زنده کردن دین خدا ورهاساختن آن از چنگال خرافات و هواپرستان ستمگر است وعمود دین خداست چرا نباید نگهبان دین و شریعت محمدی (ص) عمود دین را در عرصه خونین کربلا ودر برابر هجوم بی امان  و ناجوانمردانه دشمن باخواندن نماز عشق ،محکم واستوار سازد؟که در محبت مولایش حسین (ع)سراز پا نمی شناخت.

3.چرا امام حسین (ع)حج خود را نیمه تمام گذاشت واز مکه خارج شدند؟

از دید گاه فقهی این سخن که امام حج را نا تمام گذاشت صحیح نیست چون امام در روزهشتم ذی الحجه ازمکه خارج شدند در حالی که اعمال حج تمتع ازشب نهم ذی الحجه آغاز می شود پس امام وارد اعمال حج نشده بودند که آن را ناتمام بگذارند.وایشان عمره مفرده بجاآوردند.    اینکه چرا با وجود فرصت تبلیغ دین در مکه در ایام حج وجود داشت حضرت از مکه خارج شدند به دلایلی است از جمله:

احتمال خطر جانی چون بیشتر ماندن حضرت در مکه مساوی با بروز خطر جانی برای ایشان بود چنانکه در جواب ابن عباس می فرماید:کشته شدن در مکانی دیگر برای من دوست داشتنی تر از کشته شدن در مکه است.

دوم.شکسته نشدن حرمت حرم .امام حسین (ع9تذکر می دهد که نمی خواهد حرمت حرم امن الهی با ریخته شدن خون او شکسته شود.گرچه در این میان گناه بزرگ از آن قاتلان و جنایتکاران اموی باشد.

ایشان در جواب ابن زبیر می فرماید:پدرم (علی علیه السلام) برای من نقل کرد که درمکه قوچی است که به وسیله آن حرمت شهر شکسته میشود و من دوست ندارم که مصراق ان قوچ باشم.

»»———————————»

FF

author-avatar

درباره بسیجی

حب الحسین رشته تحصیل ماست. دانشجوی کارشناسی ارشد شیعه شناسی-کلام... طلبه سطح سه حوزه http://karbala-2.kowsarblog.ir/

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *