دانشنامه مهدویت

باقريه

بازگشت به صفحه اصلی دانشنامه»»»

باقريه

«باقريه»، به گروهي از شيعيان که معتقد به رجعت امام محمدباقرعليه السلام بودند، گفته مي‏شود. آنان رشته «امامت» را از حضرت علي بن ابي‏طالب‏عليه السلام به نواده او امام محمدبن علي بن الحسين‏عليه السلام معروف به باقرعليه السلام کشانيده و او را «مهدي منتظر» مي‏دانستند. از نظر آنان جابربن عبدالله انصاري روايتکرده که رسول خدا به او فرموده است: «انک سَتُدرِکُ رَجُلاً مِنْ اَهْلِ بَيْتي اسْمُهُ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ يُکَنَّي اَبا جَعْفَرٍ فَاقْرَئهُ مِني السَّلام» (1)؛ «همانا تو او را خواهي ديد و چون او را ديدي سلام مرا به وي برسان».

جابر آخرين کس، از اصحاب پيغمبرصلي الله عليه وآله بود که در سن پيري و نابينايي در گذشت. وي به دنبال حضرت امام محمدباقرعليه السلام – که در آن وقت کودک بود – در کوچه‏هاي مدينه مي‏گشت و مي‏گفت: «يا باقر! متي القاک»؛ يعني، اي باقر! من کي تو را ديدار خواهم کرد؟

روزي دريکي‏ازکوچه‏هاي مدينه، به آن حضرت برخورد و او را به سينه خود چسبانيد. سر و دستش را بوسيد و گفت: «يابني! جَدُکَ رَسُولُ اللّهِ يَقْرَئُکَ السَّلام» (2)؛ يعني، اي فرزند من! جد تو رسول‏اللَّه به تو سلام مي‏رساند. گويند: در همان شب پس از ديدار آن حضرت، جابر در گذشت.

«باقريه» گويند: از آنجايي که جابر مأمور رسانيدن سلام از طرف جدّش به وي بود، پس آن حضرت «مهدي منتظر» است. (3) و البته اين استدلالي بسيار سست و واهي است.


(1). شيخ‏ کليني، الکافي، ج 1، ص 304.
(2). ر.ک: بحارالانوار، ج 68، ص 185.
(3). فرهنگ فرق اسلامي، ص 96.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *