آموزش

آموزش تصویری word 2016 جلس اول

بخش اول
آموزش نرم افزار Microsoft Office Word 2016

فصل اول
مرور کلی Microsoft Office Word

 

کلیات
با ورود جدی کامپیوترهای شخصی به زندگی بشر در اواخر دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد میلادی، تحول شگرفی
در زمینههای مختلف فعالیتهای بشری ایجاد شد. وارد شدن کامپیوتر به عرصههای مختلف زندگی بشر موجب
افزایش سرعت، دقت و سهولت در انجام امور بسیاری شد که در زیر به ذکر مختصر نمونههایی از آنها پرداخته
خواهد شد.
یا » نشر رومیزی « ، یکی از مهمترین کاربردهای کامپیوتر در زندگی امروز بشر Desktop Publishing است. نشر
رومیزی بر کاربردهای کامپیوتر در زمینه انتشار اسناد )برای مثال کتاب، مجله و روزنامه( داشته و نرمافزار
Microsoft Word که در حال حاضر با آن آشنا خواهید شد، یکی از مهمترین نرم افزارهای نشر رومیزی به حساب
میآید.
با استفاده از نرم افزارهای نشر رومیزی میتوانید فایلهایی را که در برگیرنده متن، تصویر، جدول و عناصر گرافیکی
هستند تولیده کرده، صفحهآرایی کنید و به چاپ برسانید. نرم افزارهایی نظیر Microsoft Publisher ، Quark Express و Adobe Page Maker نمونههای دیگری از نرم افزارهای نشر رومیزی به شمار میروند.
ناشران کتاب، مجله و روزنامه که در گذشته از روشهای بسیاری پر دردسر و زمان بر حروف چینی مکانیکی برای
طراحی و تولید محصولات خود سود میجستند، امروزه برای تایپ و صفحه آرایی محصولات خود از نرم افزارهای
نشر رومیزی، استفاده میکنند.
هر یک از شما لااقل یک بار با ماشینهای تایپ مکانیکی برخورد کردهاید. نحوه عملکرد این ماشینها به گونهای
است که حروف تشکیل دهنده واژهها به صورت مکانیکی )توسط ضربه وارد شده وسیله اهرمهایی که در انتهای
آنها حروف الفبا به صورت برجسته روی قطعات فلزی حک شدهاند( بر روی صفحات کاغذ درج میشوند. این
گونه ماشینهای تایپ سالیان درازی برای تایپ صفحات کتابها، روزنامهها، جزوات، نامههای رسمی و از این
قبیل موارد مورد استفاده قرار میگرفتند.
اما تایپیستهایی که سالیان دراز برای تایپ متنهای خود از ماشینهای تایپ استفاده میکردند، با ظهور کامپیوتر،
نرم افزارهای کامپیوتری را برای این کار مورد استفاده قرار میدهند. طی دو دهه اخیر نرم افزارهای بسیاری برای
کار تایپ تولید وارد بازار نرم افزارهای کامپیوتری شدهاند که معروفترین آنها نرم افزار Microsoft Word است.
نکته دیگر این است که با توجه به قابلیتهای گستردهای که نسخههای جدید نرم افزار Word دارا هستند، کلمه
صفت چندان مناسبی برای آنها نیست. چرا که نسخههای جدید » واژهپرداز « Microsoft Word علاوه بر امکانات پردازش واژهها، برای تولید اشکال، نمودارها، تصاویر، جداول و حتی صفحات وب نیز به کار رفته و در حقیقت
پردازش واژهها، تنها یکی از امکانات این نرم افزارهاست.

واژه پرداز Microsoft WORD
نسخههای مختلف نرم افزار واژه پرداز Mircosoft Word ، در دو دهه اخیر به بازار عرصه شدهاند. اولین نسخه
این نرم افزار که در بازار نرم افزار ایران بسیار موفق و مرسوم شد، نسخه ۶٫۰ آن بود. به دنبال این نسخه، تا به
امروز نسخههای ۷ ، ۹۷ ، )یا ۸ ،) ۲۰۰۰ ، ۲۰۰۲ )یا XP ،) ۲۰۰۳ ، ۲۰۰۷ ، ۲۰۱۰ ، ۲۰۱۳ و ۲۰۱۶ عرضه شد که طبعاً
هر یک از آنها نسبت به نسخههای قبلی از امکانات و ویژگیهای بیشتری برخوردار است. نرم افزار Word علاوه
بر اینکه نسبت به سایر واژه پردازها، امکانات و تواناییهای بیشتری دارد دارای خصوصیات منحصر به فردی است
که موجب تسهیل در استفاده از آن نسبت به واژه پردازهای دیگر میشود.
ذکر این نکته ضروری است که شرکت Microsoft ، از نسخه ۹۷ به بعد، نرم افزار Mircosoft Word را به همراه
چند نرم افزار دیگر نظیر Microsoft Excel ، Microsoft PowerPoint ، Microsoft Access و… تشکیل
مجموعهای موسوم به Microsoft Office را دادند؛ بنابراین برای نصب نسخههای اخیر Microsoft Word بر روی
کامپیوتر خود، لازم است بسته Microsoft Officr را تهیه و نصب کنید.
آشنایی با نسخه Microsoft Office 2016
پس از ارائه Office 2016 ، در یک جمله میتوان گفت که شرکت Microsoft تمام تلاشش را کرده تا یک بار
دیگر گوگل و تلاشهای آن شرکت در زمینه توسعه Drive را جا گذشته و برتری خود را اعلام کند.
ظاهر نسخه جدید، در ابتدا تفاوت چندانی با نسخه قبلی ندارد. مایکروسافت این مجموعه را به گونهای طراحی
کرده که بتوان با آن، بهرهوری بیشتر و همکاری سریعتری داشت. در نسخه جدید، مایکروسافت به چند کاربر اجازه
میدهد تا به شکل لحظهای و همزمان، روی یک سند و پروژه مشترک کار کنند. قابلیتی که پیش از این در نسخه
Web Office مشاهده شده بود. حال افرادی که از Office 2016 بهره میجویند، به راحتی میتوانند فایلهای
ذخیره شده در OneDrive را به ایمیلهای خود در Outlook ضمیمه کنند.
جدا از اینها، اکنون مجموعه نرم افزاری جدید به بخشهایی مجهز شده که بیشتر اوقات توسط کاربران تجاری و
کسب و کارهای مختلف مورد استفاده قرار میگیرند؛ برای مثال، Slack برای گفتگو میان کاربران و کارمندان و
همچنین Trello برای مدیرت امور و وظایف به Office افزوده شدهاند. حتی Office به شما کمک میکند تا ازیک مرورگر اینترنت هم بی نیاز گردید چرا که موتور جستجوی Bing در آن به شکلی کامل بهینه شده و میتوانید »

سوالات یا موضوعات مورد نظر خود را به راحتی پیدا کنید.
مایکروسافت با OFFICE 2016 صرفاً نخواسته برتری خود را به Google Docs ثابت کند، بلکه تصمیم گرفته
مجموعهای نرم افزاری ارائه دهد که کاربر تجاری، دلیلی برای ترک آن نداشته باشد.
ظاهر Office در نگاه اول تفاوت چندانی با نسخه پیشین خود ندارد. اکنون هر یک از Application ها، برای خود
دارای یک هدر رنگی شدهاند ) Word آبی، Excel سبز و…(. البته مایکروسافت پیشتر چنین ظاهری را به سرویس
Office برای IPAD آورده بود و در نتیجه میتوان گفت که این خصوصیت چندان جدید نیست و مایکروسافت
اکنون در حال تلاش برای یکسان سازی ظاهر اپلیکیشنهای OFFICE در همه پلتفرمها ۱ است.
همانگونه که گفته شد تغییرات بصری، اندک هستند تا جا برای ویژگیهای تازه باز شود. برای مثال، به بالای صفحه
در سمت راست WORD ، Excel و PowerPoint « که نگاه کنید، کلیدی جدید به نام Share – » به اشتراک گذاری
خواهید دید. روی همین کلید که کلیک کنید، لیستی که از ایمیلهایی که پیشتر آنها را در Office مورد استفاده
قرار داده و یا آنها را در اکانت خود دارید به نمایش کشیده خواهد شد. از پنجره به اشتراک گذاری، میتوانید
مشاهده کنید که کدام یک از مخاطبین شما، به دیدن این سند دسترسی دارند. برای مثال اگر شخصی که به سند
مورد اشاره دسترسی دارد، در حال ویرایش آن باشد، در کنار نامش نوشته میشود: Editing ، و اگر شخصی صرف اً
به ویرایش دسترسی پیدا کرده باشد: Can Edit در کنار نامش پدیدار خواهد شد.
چند سال پیش، در Client تحت وب Office « ، قابلیتی در اختیار کاربران قرار گرفت به نام co-authoring یا
حال این قابلیت به مجموعه نرم افزاری .» ویرایش همزمان از طریق چند کاربر Office افزوده شده و میتوانید ببینید
که همکارانتان در هر اپلیکیشن از این سرویس بزرگ و یا در هر سند، در حال انجام چه کاری هستند و شما نیز به
شکل همزمان میتوانید نگارش شدن فایلهای مختلف را نظاره کنید؛ دقیقاً همانند کار گروهی در گوگل درایو.
Office 2016 نسبت به نسخه ۲۰۱۳ ، به همین جهت دارای برتریهای بسیار متمایز کنندهای است. در نسخه ۲۰۱۳
از Office ، کمبود چنین قابلیتی برای انجام کارهای گروهی به وضوح قابل مشاهده بود.

اجرای Microsoft Word
برای اجرای نرم افزار Microsoft Word 2016 ، در ویندوز ۱۰ ، از منوی Start گزینه All apps ، بخش W را پیدا
کرده و روی آیکن نرم افزار Word 2016 کلیک کنید.

همانطور که در تصویر ۱ – ۱ مشاهده میکنید، پنجره برنامه Word 2016 در ابتدای کار از دو بخش تشکیل شده
است. قسمت سمت چپ برنامه Word که با آبی تیره از بخش سمت راست آن متمایز شده است خود به دو بخش
تقسیم شده است: Recent و Open Other Documents . از قسمت Recent میتوانید پروندههایی که در Today
)امروز(، Yesterday )دیروز( و Last Week اجرا کردهاید را مشاهده و اجرا کنید. از طریق گزینه Open Other Documents میتوانید سایر اسناد خود را انتخاب و اجرا کنید.
از طریق پنجره سمت راست که با رنگ تیره مشخص شده است میتوانید الگوهای کاری خود را در حالتهای
مختلف Busines – Personal – Industry – Print – Design Sets – Education – Event ، بسته به سلیقه
خودتان انتخاب کنید. برای استفاده از الگوهای موجود بایستی کامپیوتر شما متصل به اینترنت باشد. از طریق کادر
جستجو نیز میتوانید جهت پیدا کردن الگوی بهتر استفاده کنید.

در گوشه سمت راست، در صورتی که عضو سایت www.outlook.com باشید میتوانید پست الکترونیک و نام
کاربری خود را مشاهده کنید.
در صورتی که میخواهید خودتان یک سند جدید ایجاد کنید و الگوهای مورد نظر خود را روی آن اعمال کنید.
روی گزینه Blank Document کلیک کنید تا سند جدید برای شما باز شود.
همانطور که در تصویر ۳ – ۱ مشاهده میکنید برنامه Word 2016 همانند سایر برنامههای تحت سیستم عامل ویندوز
از چندین بخش تشکیل شده است. نوار Menu ، Tab های مختلف، Status bar . برخی از Tab ها مثل Nitro Pro 10 و FOXIT READER PDF هم پس از نصب نرم افزارهای مربوطه اضافه شدهاند

نوار Menu
همانطور که در تصویر ۴ – ۱ مشاهده میکنید نوار منو از چندین بخش اصلی تشکیل شده است.


از طریقه گزینههای سمت راست میتوانید عملیاتهای زیر را انجام دهید :
Close : با کلیک روی این گزینه، سند جاری بسته خواهد شد. البته قبل از بسته شدن کادر پیغامی مبنی بر ذخیره
سند جاری از شما سوال میشود.

Restore Down : وقتی یک پنجره به حداکثر اندازه خود رسید برای تبدیل پنجره به اندازه قبلی خود از این دکمه
استفاده میشود.
Minimize : با کلیک بر روی این دکمه میتوانید یک پنجره حداکثر شده و یا معمولی را حداقل کنید با انجام این
عمل پنجره به حداقل خود میرسد و روی Task bar قرار میگیرد، توجه داشته باشید پنجرهای که حداقل شده
است بسته نشده و هنوز در حافظه مستقر است.
Robbon Display Options : با استفاده از گزینههای موجود در این بخش میتوانید نمایش Robbon را تنظیم
کنید. این بخش دارای سه گزینه اصلی به ترتیب زیر است :
:Auto-hide Ribbon در صورتی که این گزینه را کلیک کنید. منوی Ribbon شما مخفی میشود هر وقت ماوس
را بالای صفحه برنامه ببرید بصورت اتوماتیک نمایان میشود.
Show Tabs : این گزینه فقط تبهای )زبانههای( منوی Ribbon را نمایش میدهد.
Show Tabs and Commands : این گزینه پیش فرض منوی Ribbon است یعنی نمایش زبانهها و ابزارها.
در وسط نوار Menu ، میتوانید عنوان سند جاری خودتان را مشاهده کنید.
همانطور که در تصویر ۴ – ۱ مشاهده میکنید در گوشه سمت راست نیز تعدادی ابزار کاربردی وجود دارد که
عبارتند از :

Customize Quick Access Toolbar : در این بخش دستورات مهم و کاربردی جهت سهولت کاربران قرار گرفته
است. در صورتی که بخواهید دستورات جدیدی را به این بخش اضافه کنید روی گزینه More Commands…
کلیک کنید و از این طریق تنظیمات جدید را اضافه کنید.
Optimize spacing between commands : این بخش شامل دو گزینه است:
Mouse : در صورتی که گزینه Mouse را انتخاب کنید فاصله بین Commands و Ribbon به صورت استاندارد
در میآید.
Touch : در صورتی که این گزینه را انتخاب کنید فاصله بین Commands در Tab های مختلف بیشتر میشود. تا
کاربر موقع کار با Touch در Laptop دچار مشکل نگردد.
Repeat Typing (Ctrl + Y) : موجب تکرار تایپ یک کاراکتر و یا عبارت میگردد.
Undo Typing (Ctrl + Z) : موجب لغو عمل انجام شده میگردد. اگر کاراکتری را اشتباه تایپ کردید با کلیک
روی این گزینه میتوانید به حالت قبلی برگردید.
Save : موجب ذخیره سازی اعمال انجام گرفته روی سند جاری میگردد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *