آموزش

۱۰ پیغام خطای رایج HTTP و علت بروز هر یک از آنها (بخش اول)»»»

به غیر از پیغام خطای معروف ۴۰۴ چند پیغام خطای دیگر صفحات HTML را می‎شناسید؟ آیا تا به حال به این فکر کرده‎اید که در زمان مشاهده پیغام خطای صفحات HTML در پشت صحنه چه اتفاقی رخ می‎دهد؟ این کدهای خطا به چه معنا هستند؟ در ادامه با ما همراه باشید تا در دو بخش با ۱۰ پیغام خطای رایج HTTP و علت بروز هر یک از آنها بیشتر آشنا شویم.

کدهای خطای موجود در پیغام خطای صفحات HTML حاوی اطلاعات مهمی‎ برای کاربر هستند و به ویژه اگر شما مالک یک وبسایت باشید می‎تواند برای درک بهتر اوضاع برای شما بسیار مفید باشد. استفاده درست از آنها می‎تواند باعث رضایت خاطر بیشتر بازدیدکنندگان شود، وضعیت رتبه شما در موتورهای جستجو را بهبود بخشد و دانش لازم برای کنترل عملکرد سایت را در اختیار شما قرار دهد.

مفهوم کدهای وضعیت

پشت هر صفحه خطایی که شما در وب مشاهده می‎کنید یک کد وضعیت HTTP قرار دارد که توسط وب سرور ارسال می‎شود. کدهای وضعیت به شکل اعداد سه رقمی‎ هستند. اولین رقم نمایانگر کلاس کد وضعیت است:

  • ۱XX اهداف اطلاع رسانی را در بر دارد
  • ۲XX شامل پیغام‎های موفقیت عملیات است
  • ۳XX مربوط به راهنمایی مجدد یا redirection می‎شود

نتایج هیچ کدام از این سه کلاس در صفحه پیغام خطای HTML ظاهر نمی‎شود. چیزی که ما معمولا مشاهده می‎کنیم کلاس‎های نوع ۴XX و ۵XX است:

  • ۴XX بیانگر خطاهای سمت کلاینت است
  • ۵XX نشاندهنده مشکلات سمت سرور است

صفحات پیغام خطای HTML در این موارد نمایش داده می‎شوند زیرا کلاینت هیچ ایده‎ای در مورد چگونگی نحوه برخورد با آن ندارد. اجازه دهید ببینیم در زمان بروز مشکل چه اتفاقی در پس زمینه می‎افتد و شما چه کاری می‎توانید در مورد آن انجام دهید.

خطاهای سمت کلاینت (۴XX)

۱٫ ۴۰۰ – Bad Request

هر زمان که کلاینت درخواستی ارسال می‎کند که سرور قادر به درک آن نیست صفحه خطای ۴۰۰ Bad Request نمایش داده می‎شود. این اتفاق معمولا زمانی رخ می‎دهد که داده ارسال شده توسط مرورگر از قوانین پروتکل HTTP طبعیت نمی‎کند، به همین دلیل سرور نمی‎داند که چگونه این درخواست حاوی دستورالعمل نادرست را پردازش کند.

وقتی شما خطای ۴۰۰ را دریافت می‎کنید به این دلیل است که به احتمال زیاد چیزی ناپایدار در سمت کلاینت وجود دارد: یک سیستم عامل به اندازه کافی محافظت نشده، یک اتصال اینترنت ناپایدار، یک مرورگر معیوب یا یک مشکل در حافظه ذخیره سازی از جمله این احتمالات هستند. بنابراین قبل از تماس با مالک وبسایت دارای مشکل بهتر است ابتدا کامپیوتر شخصی خود را بررسی کنید.

همان صفحه وب را در یک مرورگر دیگر باز کنید، حافظه کش را خالی کنید و ببینید آیا تمام به‎روزرسانی‎های امنیتی را انجام داده‎اید. اگر دائما خطای ۴۰۰ را روی سایت‎های مختلف دریافت می‎کنید باید وضعیت امنیت کامپیوتر خود را به طور جدی بررسی کنید.

۲٫ ۴۰۱ – Authorization Required

وقتی کلاینت درخواست دریافت یک صفحه وب محافظت شده با کلمه عبور را ارسال می‎کند، سرور پاسخ آن را با یک کد ۴۰۱ Authorization Required می‎دهد. کد ۴۰۱ با یک صفحه پیغام خطای معمول همراه نیست، بلکه یک کادر ورود برای نام کاربری و کلمه عبور نیز همراه آن نمایش داده خواهد شد.

اگر شما جواز ورود را داشته باشید همه چیز به خوبی ادامه پیدا می‎کند و شما می‎توانید بدون مشکل به سایت محافظت شده دسترسی داشته باشید. در غیر این صورت شما به صفحه خطای Authorization Required هدایت خواهید شد.

اگر شما مالک یک وبسایت هستید می‎توانید از طریق رابط مدیریت وبسایت خود مثل حساب کاربری cPanel برای وبسایت خود بخش محافظت با کلمه عبور تعیین کنید.

۳٫ ۴۰۳ – Forbidden

شما زمانی با صفحه خطای ۴۰۳ – Forbidden مواجه می‎شوید که سرور درخواست کلاینت را به درستی دریافت می‎کند اما بنا به دلایلی از انجام آن سر باز می‎زند. با بازگشت کد وضعیت ۴۰۳ سرور بدون هیچ گونه توضیحی تنها به کلاینت جواب رد می‎دهد.

اصلی‎ترین دلیل برای این پاسخ این است که مالک وبسایت به بازدیدکنندگان اجازه نداده است تا ساختار فایل‎های دایرکتوری سایت را مشاهده کنند. وقتی این نوع از ساختار محافظتی فعال شده باشد شما نمی‎توانید مستقیما به فولدرهای موجود در سایت دسترسی داشته باشید. دلیل عمده دیگر این است که فایل مشخصی که کلاینت درخواست کرده است مجوز به نمایش درآمدن از طریق وب را ندارد.

شما می‎توانید برای مصالح امنیتی قابلیت محافظت ۴۰۳ را روی سایت خود فعال کنید. شما می‎توانید با پنهان کردن ساختار دایرکتوری و فایل‎های خود که می‎تواند حاوی اطلاعات ارزشمندی برای هکرها باشد از سایت خود در مقابل نفوذ خرابکاران جلوگیری کنید.

خوشبختانه خیلی از خدمات دهندگان میزبانی وب این سرویس را به طور پیش فرض فعال کرده‎اند، اما اگر می‎خواهید لایه‎های امنیتی بیشتری را اضافه کنید می‎توانید با وارد شدن به حساب cPanel خود و رفتن به منوی Advanced و کلیک روی گزینه Index Manager این کار را انجام دهید.

author-avatar

درباره فرزاد الماسی نیا

فرزادالماسی:طلبه پایه 5 حوزه علمیه یاسوج هستم با افتخار از این وظیفه.من در این قسمت از سایت مبلغان سایبری چهارده خورشیدمسئول بخش نرم افزار ها هستم.امیدوارم شمانیز از این بخش کمال استفاده را برده باشید. شما نیز می توانید.مطالب خود را برای ما ارسال فرمایید.ویا نرم افزار های مذهبی خود را..در این صورت با نام شما در سایت قرار داده می شود.از قسمت ارسال مطلب استفاده نمایید.ایمیل جهت ارسال نرم افزار. farzadalmasi85@gmail.com

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *