اخبار و رخداد ها, دانشنامه مهدویت

چه وقت کرامت حسنی جهان را در بر می گیرد؟

IMG16455655

حجت الاسلام محمدرضا نصوری، معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت  درباره الگوگیری از کریم اهل بیت علیهم السلام در سبک زندگی مهدوی تصریح کرد: میان امام مجتبی علیه السلام و امام مهدی عجل الله تعالی فرجه یک نکته کلیدی وجود دارد که نشان می دهد نگاهی که امام حسن علیه السلام به جامعه انسانی داشتند و یک نگاه فقرزدایی و کرامت بخشی انسانی بود، در زمان ظهور امام مهدی علیه السلام نیز در جامعه جاری و ساری می شود.

وی افزود: هدف اصلی در جامعه مهدوی، گسترش عدالت و معنویت در جامعه بشری است و به تبع این هدف با اجرای دو برنامه معنویت و بحث عدالت با رویکرد فقرزدایی و کرامت بخشی انسانی محقق می شود.

معاون ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت بیان کرد: انسان ها دارای عزت نفس و کرامت ذاتی هستند که باید به آن احترام گذاشت و این احترام در زمان ظهور، جلوه عینی پیدا می کند. وقتی در ماه مبارک رمضان دعا می کنیم که «اللهم اغن کل فقیر… خدایا همه نیازمندان را غنا ببخش» تحقق این دعا در عصر ظهور رخ می دهد نمونه آن در روزگار حیات و حضور اهل بیت علیهم السلام را به شکل پررنگ در زمان امام مجتبی علیه السلام می توان مشاهده کرد.

حجت الاسلام نصوری ابراز کرد: با توجه به فضا و موقعیت امام مجتبی علیه السلام در آن زمان و در شهر مدینه، حضرت (ع) این حرکت را به شکلی کاملا هدفمند آغاز کردند و به عنوان یک الگو برای جامعه به یادگار گذاشتند. اما جامعه آن عصر نتوانست از این الگو و ظرفیت استفاده کند و خود را از این نوع نگاه آرمانی محروم ساخت.

وی در ادامه یادآور شد: بی شک تحقق این امر را در جامعه مهدوی و آرمانی آن روزگار است که می توان درک کرد چرا که انسان ها را – با توجه به رشد حکمت و شکوفایی ای که در آن عصر پدید می آید- بر اساس نگاه کرامت محوری، عزت محوری و فضای فقرزدایی و گسترش عدالت تربیت می کند و این حرکت امام مجتبی علیه السلام در آن دوره به اوج خود می رسد.

معاون ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت در رابطه با جایگاه سیره و شیوه زندگی حضرت امام مجتبی علیه السلام در سبک زندگی مهدوی گفت: امروز با توجه به اینکه ما در فضای دوران غیبت به سر می بریم و یکی از وظایف ما، برآوردن رضایت و انتظارات امام عصر علیه السلام است، امام حسن مجتبی علیه السلام می تواند الگوی خوبی در این زمینه برای ما باشد. چرا که دلبستگی به دنیا و حبّ دنیا انسان را از بسیاری از آرمان ها دور کرده و باعث بروز برخی غفلت ها می شود و این غفلت ها نیز به نوبه خود ما را از حجت خدا دور می کند.

وی در همین راستا تاکید کرد: احسان، کرامت بخشی به افراد و برخورد عزت مندانه به خصوص در ماه مبارک رمضان، فی نفسه نوعی اظهار علاقه و ارادت به حضرت حجت علیه السلام است و از طرفی می تواند انتظارات آن حضرت (عج) از ما را نیز برآورده سازد.

حجت الاسلام نصوری افزود: در همین راستا در سال های اخیر فرهنگسازی خوبی در زمینه اطعام نیازمندان به نام امام مجتبی علیه السلام به عنوان یک شخصیت الگو انجام شده و حرکت های خودجوش زیادی را شاهد هستیم که حرکت هایی پسندیده و قابل تقدیر است و انواع مختلفی از کمک به نیازمندان و اطعام دهی را شامل می شود که البته با توجه به احترام به عزت نفس افراد باید انجام شود.

وی ابراز امیدواری کرد که در مسیر ترویج این سنت حسنه و تبلیغ بیش از پیش آن گام های موثرتری برداشته شود.

شبستان

author-avatar

درباره یاسین مدرس

سلام بر شما کاربران گرامی//من یاسین مدرس طلبه پایه پنج حوزه علمیه کاربر سایت چهارده خورشیددر زمینه های مختلف ازجمله کار های فرهنگی فعالیت می کنم،از شما عزیزان درخواست داریم درزمینه معرفی سایت وانجام کار هاوفعالیت های فرهنگی با ما مشارکت کنید/فی امان الله.

مطالب مرتبط

دیدگاهی در مورد “چه وقت کرامت حسنی جهان را در بر می گیرد؟

  1. به نام خدا
    باسلام وادب به محضرهمه شما دوستان باتشکراز ارائه مطالب خوبتان
    یکی از القاب مبارک آقا امم حسن مجتبی کریم است وایشان درزمان خودشان از کرامات فراوانی برخورداربودند وهمه از آن کرامات استفاده می بردند باشد که ماهم بتوانیم ازاین اخلاق نیکو وپسندیده کرامت درجامعه استفاده کنیم
    وراه آن امام عزیز راسرلوحه زندگی قراردهیم

  2. سلام عرض ادب واحترام:
    إن شاء الله.
    در پناه حق سربلند باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *