مباحث اسلامی

فواید روزه از نظر آیت الله العظمی مظاهری مد ظله العالی

فواید روزه از نظر آیت الله العظمی مظاهری

* روزه از عبادت‏هایى‏ است که در تقویت ایمان و اراده و نیز تهذیب روح و روان انسان نقش مؤثرى‏ دارد.
* روزه موجب مى شود انسان اراده ‏اى قوى بیابد که بتواند تمام اعضاء و جوارح و حتى خطورات قلبى خود را کنترل کند و با تمام قوا در مقابل شیطان ایستادگى کند.

* پرهیز از خوردن و آشامیدن و دیگر مبطلات روزه، موجب استحکام و استوارى‏ ایمان و تقویت اراده مى‏ شود. وقتى‏ اراده قوى‏ شود، جسم نیز از آن پیروى‏ مى‏ کند.
* روزه سبب شکستن شهوات و خواهش‏هاى نفسانى ‏است و روزه موجب حیات دل و دورى انسان از گناهان مى باشد و آدمى‏ بر اثر دورى ‏از گناهان و پاک شدن از بدى ‏ها، مسیر تعالى ‏و رشد را طى ‏مى‏ کند.

ruzeh01
حضرت على (علیه السلام) مى‏ فرمایند:
الصِّیامُ اجتِنابُ المَحارِمِ کَمَا یَمتَنِعُ الرَّجُلُ مِنَ الطَّعامِ وَ الشَّرابِ. «۱»
روزه دورى‏ گزیدن از کارهاى‏ حرام است، همان‏گونه که روزه ‏دار از خوراک و نوشیدنى خوددارى مى ‏ورزد.

* از فواید دیگر روزه، تندرستى، نشاط و شادابى‏ جسم است. کسانى‏ که روزه مى‏ گیرند، این نشاط و شادابى‏ را به خوبى ‏در خود احساس مى‏ کنند. پیامبراکرم (صلی الله علیه وآله) مى‏ فرمایند:
صُومُوا تَصِحّوا. «۲»
روزه بگیرید تا تندرست بمانید.
* روزه در سیر و سلوک و پیمودن راه تقرب به سوى پروردگار نقش مهمى ‏دارد. استادان علم اخلاق براى ‏تهذیب شاگردان خود، به آنان دستور روزه مستحبّى‏ مى‏ دهند. روزه، مجاهدتى‏ است که در سوق دادن سالک به سوى‏ مقصد اعلى ‏و آماده کردن او براى ‏لقاى‏ حضرت حق کارساز است.
* روزه خود به مثابه معلم اخلاق، انسان را تربیت مى ‏کند. همان‏گونه که معلم اخلاق، شاگردان خود را در رسیدن به مقصد و هدف متعالى‏ کمک و راهنمایى‏ مى ‏کند، روزه نیز انسان را به هدف‏هاى ‏با ارزش و والاى انسانى هدایت و او را در این راه یارى‏ مى ‏کند.
* روزه موجب رفع گرفتارى ‏و برآوردن بعضى ‏از حاجت‏ها در این دنیا و خشنودى‏ و لقاى‏ پروردگار در جهان آخرت مى ‏شود.
امام صادق (علیه السلام) مى ‏فرمایند:
لِلصَّائِمِ فَرحَتانِ فَرحَهٌ عِندَ إِفطَارِهِ وَ فَرحَهٌ عِندَ لِقَاءِ رَبّهِ. «۳»
براى‏ روزه‏ دار دو هنگامه شادى و سرور است: نخست شادى ‏وقت افطار و دیگر شادى‏ هنگام دیدار پروردگار.

* مهم‏ترین اثر و برکت روزه به وجود آمدن روح تقوا و خداترسى ‏در انسان‏هاست. خداوند در قرآن کریم مى‏ فرماید:
یَا أیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِن قَبلِکُم لَعَلَّکُم تَتَّقُونَ. «۴»
اى‏ کسانى‏که ایمان آورده ‏اید! خداوند روزه را بر شما واجب گردانید، همان‏گونه که بر گذشتگان شما واجب شده بود، باشد که تقوا پیشه کنید.
در واقع، راز و حکمت وجوب روزه بر انسان‏ها پدید آمدن روح تقوا و خداترسى‏ در آنهاست. از دیدگاه اسلامى‏ مهم‏ترین عنصر در خودسازى، تقواست. روح خداترسى ‏در انسان موجب مى ‏شود که شیطان‏هاى ‏درون و برون نتوانند بر او چیره شوند.
* در خصوص فواید روزه در روایات حضرات معصومان (علیهم السلام) آمده است که روزه شکرگزارى‏ از نعمت‏هاى ‏الهى ‏است، چرا که به سبب روزه و گرسنگى، قدر نعمت‏هاى‏ خداوند بر روزه‏ دار آشکار مى ‏شود و شکر آن نعمت‏ها را به‏ جا مى ‏آورد.
* فایده دیگر روزه، احسان کردن به مستمندان است؛ زیرا به سبب روزه و درک گرسنگى، حال فقیران بر روزه ‏دار معلوم مى ‏شود و این باعث رقّت قلب و احسان به آنان مى ‏شود.
* از نظر معصومین (علیهم السلام) به وجود آمدن حالت تضرّع و خشوع در روزه ‏دار از مهم‏ترین فواید روزه محسوب مى ‏شود؛ چرا که روزه سبب برطرف شدن تیرگى‏ باطن و کدورت دل است و جلاى ‏دل نیز موجب تضرّع و خشوع است و تضرّع و خشوع هم قرب الهى‏ را در پى ‏دارد.
* روزه موجب صفاى‏ دل، قطع امید از مخلوق و انس به بارى ‏تعالى ‏است. روزه‏ موجب مى ‏شود که حساب بنده در روز قیامت سبک و حسنات او دو چندان شود.
* نماز و روزه دو عامل نیرومند معنوى‏ هستند که در هنگام بروز مشکلات مى ‏توان با استمداد از آن‏ها تلخى‏ ها و دشوارى‏ ها را بر خود هموار کرد. در قرآن کریم آمده است:
وَ استَعِینُوا بِالصَّبرِ وَ الصَّلَوهِ وَ إِنَّهَا لَکَبِیرَهٌ إِلَّا عَلَى الخَاشِعِینَ. «۵»
از صبر و نماز یارى‏ جویید و این دو جز براى ‏اهل خشوع، امرى ‏بزرگ و دشوار است.
در این آیه کریمه به جاى‏ روزه صبر گفته شده است؛ زیرا روزه یکى ‏از مصادیق صبر است. بنابراین، معناى‏ آیه به تعبیر برخى‏ از مفسّران این است که در مشکلات و گرفتارى‏ هاى‏ خود از روزه و نماز یارى‏ جویید.
________________________
پی نوشت:
۱٫ مستدرک الوسائل، ج ۷، ص ۳۶۷٫
۲٫ بحار الانوار، ج ۹۳، ص ۲۵۵٫
۳٫ الکافی، ج ۴، ص ۶۵٫
۴٫ بقره، ۱۸۳٫
۵٫ بقره، ۴۵٫

منبع:
روزه، سلوک پرهیزکاران؛ آیه الله العظمی حسین مظاهری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *