پزشکی وسلامت

خواص درمانی و شگفت انگیز گل نرگس

گل نرگس از جمله گل‌هایی است که علاوه بر طراوت و خاصیت زیبایی بخشی به محیط، خواص درمانی شگفت انگیزی نیز دارد. از امام رضا (علیه‌السلام) روایت شده است از بوییدن گل نرگس غفلت نکنید. هر روز گل نرگس را ببویید. چنانچه میسر نشد هفته ای یک‌بار، در غیر این صورت ماهی یک‌بار، اگر نتوانستید سالی یک‌بار و حداقل در طول عمرتان حتماً یک‌بار بوی گل نرگس را استشمام کنید زیرا در بدن رگی است که انسان را دچار افسردگی می‌کند و بوی گل نرگس از بین برنده و درمان افسردگی است.
اما این گل زیبا خواص درمانی فراوان و شگفت انگیزی دارد. از جمله اینکه:

3394_health.jpg

– بوییدن گل نرگس از ابتلا به زکام جلوگیری کرده و در بهبود سرماخوردگی بسیار موثر است.
– استفاده از مخلوط روغن گل نرگس و عسل سبب بهبود درمان مزمن اعصاب می‌شود.
– ماساز روغن گل نرگس روی معده و مثانه باعث بهبود مشکل مثانه می‌شود.
– همچنین از این مخلوط می‌توان برای درمان و کاهش اسپاسم، دردهای مفاصل و شکستگی اعضای بدن استفاده کرد.
در مادران شیردهی که با مشکل سفت شدن شیر مواجه هستند؛ استفاده از مخلوط روغن گل نرگس و عسل و ما ساز آن بر روی سینه‌ها سبب روان شدن شیر می‌شود.
– افرادی که دچار دررفتگی مکرر اعضای بدن مثل شانه، کتف، دست و پا می‌شوند اگر محل دررفته را چندین بار با مخلوط پیاز گل نرگس، عسل و کمی سرکه ماساژ دهند؛ بهبود می بایند.
– گل نرگس به دلیل خاصیت جاذب خود در درمان عفونت زخم‌های عمیق بسیار کاربرد دارد و روش استفاده بدین صورت است که مخل زخم را با مخلوط روغن گل نرگس و پیاز و عسل آغشته کنند. این مخلوط باعث بیرون کشیدن چرک و عفونت و درمان زخم‌های عمیق می‌شود.

روغن گل نرگس
طرز تهیه روغن گل نرگس نیز بدین صورت است که برگ گل را به همراه مقدار کمی سرکه داخل ظرف شیشه ای حاوی روغن زیتون می‌ریزیم و در محیط یا دمای متوسط در مجاورت حرارت غیر مستقیم و یا پشت پنجره در معرض نور آفتاب قرار می‌دهیم. چنانچه در طول این مدت گل‌ها روغن را جذب کنند مقداری روغن اضافه می‌کنیم و چنانچه مقدار روغن زیتون زیاد باشد برگ‌های گل را اضافه می‌کنیم. برای اینکه روغن گل بدست آید ۴۰ روز زمان نیاز داریم. بعد از این مدت، با استفاده از یک صافی، روغن گل را از مخلوط داخل شیشه جدا می‌کنیم. مایع بدست آمده؛ روغن گل نرگس می باشد.

نکته: با وجود همه مزایای بوی گل نرگس توجه داشته باشیم افراد گرم مزاج در بوییدن این گل زیاده‌روی نکنند زیرا سبب بروز سر درد خواهد شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهی در مورد “خواص درمانی و شگفت انگیز گل نرگس

  1. سلام ویرایشش عالی بود.خوب راه افتادید.

  2. محمدی گفت:

    سلام
    پس مهندس شدم هاااا
    ممنون آقای آذرباد
    یا علی

  3. سلام و احترام:
    ولی هنوز مشکلاتی وجود داره این که :
    ۱- مطالب را تو دسته اموزش قرار میدید در حالی که سایت همه دسته هارا داره بگردید دنبال یک دسته مناسب مثلا این مطلب دو دسته پزشکی وسلامت قرار میگیره ولی شما زدید تو دسته اموزش که ربطی نداشته.
    ۲- از برچسب ها هم کم استفاده می کنید.
    ولی کلا عالی بود وخیلی خوب پیشرفت کردید.

  4. سمانه محمدی گفت:

    سلام
    بیشتر دقت میکنم آقای آذرباد
    ممنون واسه انتقادتون.

  5. سلام واحترام:
    همیشه موفق وپیروز باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *