پزشکی وسلامت

درمان افسردگی با نور درمانی

تحقیقات نشان می‌دهد نوردرمانی می‌تواند باعث کاهش علائم افسردگی شده و چرخه‌ی شبانه روزی داخلی بدن را در بین افرادی که از سرطان جان سالم به در برده‌اند تنظیم می‌کند.

Bright_light_lamp-580x417

تحقیقات نشان می‌دهد نوردرمانی می‌تواند باعث کاهش علائم افسردگی شده و چرخه‌ی شبانه روزی داخلی بدن را در بین افرادی که از سرطان جان سالم به در برده‌اند تنظیم می‌کند. علائم افسرده‌ساز در بین افرادی که سرطان را پشت سر می‌گذارند، حتی تا سال‌ها بعد از آنکه درمانشان تمام شد، بسیار شایع است. این مسئله در روند کیفی زندگی آنها هم دخیل بوده و به نوعی آنها را تا حدودی در معرض مرگ قرار می‌دهد. بیشتر بیماران زمانی که سرطان به بخشی از زندگی آنها تبدیل می‌شود، با درجات مختلفی از افسردگی، تشویش و ترس روبرو خواهند شد. تحقیقات نشان می‌دهد از هر چهار فرد مبتلا به سرطان، یکی از آنها دچار افسردگی بالینی است. در همین ارتباط، محققان به طور تصادفی ۵۴ فردی را که از سرطان جان سالم به در برده بودند در دو گروه، در معرض نور سفید روشن و نور قرمز تیره قرار دادند. به هر کدام از شرکت کنندگان جعبه نوری داده شد تا به مدت ۳۰ دقیقه و هر روز صبح و به مدت چهار هفته استفاده کنند. علائم افسرده ساز و عوامل مربوط به ریتم فعالیت شبانه روزی بدن آنها هم از قبل از آزمایش و نیز سه ماه بعد از کامل شدن آزمایش تماس آنها با نور به منظور تعیین میزان تأثیر و کارایی نوردرمانی اندازه‌گیری شد.
نتایج تحقیقات نشان داد بیمارانی که در معرض نور روشن بودند، پیشرفت‌هایی در علائم افسرده‌ساز آنها مشاهده شد در شرایطی که آن دسته از افرادی که در معرض نور قرمز تیره بودند هیچ تغییری در علائم آنها گزارش نشد. یکی از محققان این تحقیق می‌گوید: یافته‌های ما نشان می‌دهد که نوردرمانی می‌تواند روشی مبتکرانه برای کاهش علائم افسرده‌ساز در بین افرادی باشد که از سرطان نجات یافته‌اند.
منبع: medicinenet

author-avatar

درباره حسین الیاسی زاده

باسلام وعرض ادب: من حسین الیاسی زاده هستم مسئول نگارستان سایت فرهنگی چهارده خورشید،امید وارم از تصاویر ومنظره هایی که برای دانلود قرار میدهیم نهایت لذت را برده باشید.التماس دعا.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *