پزشکی وسلامت

مراحل وعلت بلوغ

مراحل بلوغ
بلوغ ۵ مرحله دارد و حدود دوسال طول می کشد تا این مراحل خود را نشان دهند. مرحله اول، قبل از بلوغ و مرحله پنجم، زمانی است که فرد، کاملا بالغ شده است. در مراحل دوم تا چهارم نیز، علائم مختلف بلوغ، خود را به تدریج نشان می¬دهد. که این مراحل در پسران و دختران متفاوت است.

images.jpgلللب
مراحل بلوغ درپسران
« بلوغ پسران، معمولا بین سنین ۱۱تا۱۴سالگی رخ می¬دهد. اولین مرحله، رشد بیضه هاست، که با بزرگ شدن بیضه ها و رشد آلت همراه است. با پیشرفت مراحل بلوغ، افزایش رشد موهای زهار، زیربغل و صورت، خشن تر شدن صدا و توانایی نعوظ رخ می دهد. جهش رشدی که همراه با افزایش اندازه بدن و توده ماهیچه ای می باشد درمراحل بعدی بلوغ درسنین ۱۴تا۱۶سالگی اتفاق می¬افتد. پسران دو سال پس از دختران به حداکثر خود می رسد» .

مراحل بلوغ دردختران
« بلوغ در دختران زودتر از پسران رخ می دهد. اولین مرحله بلوغ، در این جنس، جوانه زدن پستان ها در سنین ۱۰-۱۱سالگی آغاز شده و با رشد موهای زهار و زیربغل ادامه می یابد. جهش رشدی نسبت به پسران زودتر رخ داده و با اولین پریود که در سن۱۱-۱۲سالگی رخ می دهد، کامل می گردد و فاصله بین آغاز بلوغ و اولین پریود اغلب ۲-۵/۲ سال است. درایران سن متوسط بلوغ بین ۱۱تا۱۳سالگی است».

علت بلوغ
« تقریبا تمامی اعمال و فعالیت های بدن تحت کنترل و تنظیم اجزا یا بافت های خاصی موسوم به غده های درون ریز هستند و اصلی ترین آن ها عبارتند از: غده هیپوفیز، غده لوزالمعده(پانکراس)، غده تیروئید، غدد فوق کلیوی و غدد جنسی (تخمدان ها درجنس مونث و بیضه ها در جنس مذکر). غدد بدن اثرات خود را ازطریق تولید و ترشح مواد شیمیایی عالی به نام هورمون اعمال می کنند و هر غده ای ممکن است، یک یاچند نوع هورمون ترشح کند که وارد گردش خون شده و در بافت های اصلی که هدف هورمون است، اثرمی کنند. علت بلوغ، تغییر در فعالیت اکثر این غدد است. اصلی ترین غده هایی که دربلوغ موثرند، عبارتند از:غده هیپوفیز، غدد فوق کلیوی، غددجنسی و غده تیروئید».
« اولین تغییر در شروع بلوغ، افزایش ناگهانی و شدید هورمون های هیپوفیز(خصوصا هورمون رشد و هورمون های محرک غدد جنسی)است. اما این که چه عامل یا عواملی باعث این تغییر میشود، هنوز به درستی شناخته نشده است وبه نظر می رسد عوامل مختلفی درآن دخیل هستند؛ که از آن میان، یکی ازهورمون های تولید و ترشح شده ازبافت های چربی بدن نقش مهمی دراین زمینه ایفا می کند» .
فعالیت غدد جنسی با شروع بلوغ ، شدیدا افزایش می یابد. غدد فوق کلیوی، مسئول رویش موهای زهار(شرمگاه)، زیربغل و سایرنقاط بدن به جز صورت، هستند.
غده تیروئید، درسوخت و ساز سلول ها و بافت های بدن نقش بسیار مهمی دارد و حضور آن برای فعالیت و بروز اثر طبیعی سایر هورمون های بدن ضروری است. اختلال در غده تیروئید، موجب به تاخیر افتادن بلوغ یا ایجاد بلوغ زودرس می شود.

منبع:کیمیای بهشتی

author-avatar

درباره ثریا حیدری

سلام :حیدری هستم مدیریت دایرکتوری خواهران مبلغ پایگاه چهارده خورشید. بیا تا گل برافشانیم ومی در ساغر اندازیم /// فلک راسقف بشکافیم وطرحی نو در اندازیم

مطالب مرتبط

دیدگاهی در مورد “مراحل وعلت بلوغ

  1. ی دوست گفت:

    سلااااااااااااااااااااااااااااااااام آجی جونیم..خوبی؟؟؟؟؟ خیلیییییییییییییییییییییی نامردی ثریا..دلم برات چسبیده بودااااااااااااا…گگگگگگگگ…؛آجی میخوام برات پیام خصوصی بدم ولی نمیشه..نمیدونم چرا…فکر کنم بازم ایمیل و گذرواژه منو تغییر دادن…دیوونه شدممممم…بوسسسسسسسسسسس نفسی….یا علی

  2. ی دوست گفت:

    عاطفه م آجیممممممممم

  3. عاطفه نامجو گفت:

    سلاااااااااااااااااام…ثریا جان…فکر نکنم من دیگه بتونم وارد سایت بشم…باید برم…ببخش بدیامو…همیشه به یادت خواهم بود…یا علی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *