علم وفناوری, علوم قرآنی

ایکه کجاست و اصحاب الایکه چه کسانی هستند؟؟

اصحاب الایکه نام قومی در قرآن است که رسالت پیامبر خود شعیب علیه السلام را نپذیرفتند و به عذاب الهی گرفتار شدند. نام این قوم ۴ بار در قرآن ذکر شده است:
« وَ إِنْ کانَ أَصْحابُ الْأَیْکَهِ لَظالِمین»[۱]
« کَذَّبَ أَصْحابُ الْأَیْکَهِ الْمُرْسَلینَ»[۲]
« وَ ثَمُودُ وَ قَوْمُ لُوطٍ وَ أَصْحابُ الْأَیْکَهِ أُولئِکَ الْأَحْزابُ»[۳]
« وَ أَصْحابُ الْأَیْکَهِ وَ قَوْمُ تُبَّعٍ کُلٌّ کَذَّبَ الرُّسُلَ فَحَقَّ وَعیدِ»[۴]
واژه ایکه به معنای بیشه ای است که درختان انبوه و در هم پیچیده ای داشته باشد و جمع آن «ایک» است. با توجه به این معنا در می یابیم که محل زندگی اصحاب ایکه پر از درخت بوده و به نام آنها در تاریخ ثبت شده است. حال ببینیم مکان این بیشه کجا بوده است؟ مفسرین گفته اند اصحاب ایکه همان مردم مدین بوده اند که در نزدیکی شهرشان بیشه ای بوده است. علامه طباطبایی معتقد است منزلگاه قوم لوط و قوم ایکه هر دو بر سر شاهراهی قرار داشت. مقصود از این شاهراه راهی است که مدینه را به شام وصل می کند. شهرهایی که در این مسیر قرار داشتند منزلگاه قوم لوط و شعیب بوده اند و چون همه این مسافت جنگلی نبوده نتیجه می گیریم که قوم ایکه یک طایفه از قوم شعیب بوده اند و سرزمین ایشان نیز یک ناحیه از حوزه دعوت شعیب بوده که بیشه زار بوده است و در نهایت خداوند آنها را به خاطر کفرشان هلاک نمود.
برخی دیگر معتقدند حضرت شعیب برای هدایت دو قوم مبعوث شد، بار اول به سوی مردم مدین و بار دوم به سوی اصحاب ایکه مبعوث شد.
اما دیدگاه عموم قرآن پژوهان بر این است که ایکه به گونه ای با مدین قرابت و نزدیکی داشته و در نتیجه در ساحل شرقی دریای سرخ واقع بوده و به علت نزدیکی با مدین، برخی حدس زده اند که ایکه همان مدین است. درنتیجه می توان جغرافیای مدین و ایکه را یکی دانست و با توجه به اینکه مدین امروزه به نام معان خوانده می شود، می توان ایکه را همان شهر معان امروزی دانست که در کشور اردن واقع است.[۵]
پی نوشت:
[۱] .حجر،۷۸
[۲] .شعراء،۱۷۶
[۳] .ص،۱۳
[۴] .ق،۱۴
[۵] . دانشنامه اماکن جغرافیایی قرآن مجید، محمدحسن عرب، تهران، فرهنگ مکتوب، ۱۳۸۸، ص۱۱۱-۱۱۶

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *