روانشناسی اسلامی

نگاهی به اهداف عملیات روانی

فکر سالم

اهداف عملیات روانی

۱- برانگیختن احساسات.

۲- تأثیر علمی یا خیالی وگمانی.

  • برانگیختن احساسات:

هدف هر مهاجم یا مدافعی از عملیات روانی، بر انگیختن احساسات و عواطف طرف مقابل است که به هر سو جهت گیرد،اقدامی عملی در پی خواهد داشت؛زیرا با ایجاد تغیر مناسب در هیجانات وعواطف،می توان رفتاری دلخواه از گروه هدف انتظار داشت؛مهم این است که احساس بد یا خوبی را نسبت به امری برانگیزد.دراین صورت فرد مورد نظر نسبت به ان،متمایل میگردد ورفتاری متناسب ان ازخود نشان میدهد.

  • تاثیر علمی یا خیالی و گمانی:

احساسات وعواطف همه انسان ها ، تحریک پذیر وتابعی از متغیر ادراکات وارزش های مورد قبول آنهاست واگر عملی را خردمندانه یا جاهلانه توصیف می کنند،خواستگاه چنین وصفی ، تحریک های احساسی آنهاست.

گاهی اعمال خردمندانه نیز از احساسات وهیجانات اثر می پذیرد، ولی آن را هیچ گاه به احساسی یا هیجانی بودن توصیف نمی کنند؛ بلکه با عقل وعلم می شناسانند(وعمل عالمانه) می نامند.

هنگامی که خواستگاه حرکت واقدامی، عواطف واحساسات باشد، اگر چه ارزش های مورد قبول فرد، او را به این عمل کشانده باشد، ان را همچنان( عمل احساسی) می نامند.

البته این در صورتی است که چنین عملی بر اثر اطلاعات غلط، اموری سطحی وغیر واقعی ، از او سر زده باشد وفرد تحت تأثیر قرار گرفته ، شتابزده وارد میدان عمل شده باشد.

اکنون این پرسش مطرح می شود که در عملیات روانی- که هدف، تأثیر بر احساسات وعواطف وامیال است- کدام شکل از اثر گذاری ورجود دارد؟آیا منظور ، اثر گذاری از طریق ارائه مطالب عقلی ، علمی ویقینی است یا ارائه مطالب خیالی ، وهمی وخرافی؟ آیا می توان طرف مقابل را با ارائه اطلاعات غلط یا مفاهیم غیر واقعی تحت تأثیر قرار داد وبا اطلاعات نا خواسته از تصمیم خود واداشت؟

دقت در تعریف عملیات روانی ونیز تجارب وآثار عاملان عملیات روانی ، دومین شیوه( ارائه مطالب وهمی وخیالی ) را رهنمون می شود؛ زیرا برای چیرگی بر احساسات ، عواطف وامیال طرف مقابل تا نقطه ی تغییر تصمیم، باید اندیشه وعقل را مخفی واز توجه فرد به ان جلوگیری کند واز سوی دیگر مطالب ومفاهیم غیر واقعی؛ خرافی ودروغین را ارئه کند تا بتواند جایگزین واقعیت گردد واحساسات ، عواطف وامیال را به سوی مقصد دلخواه ، جهت دهد.

پی نوشت:

نگاهی به عملیات روانی در اسلام/پژوهشکده تحقیقات اسلامی

مطالب مرتبط

دیدگاهی در مورد “نگاهی به اهداف عملیات روانی

  1. سلام.من کد لوگوی وبتون رو تو وبم گذاشتم .منتظرم لوگوی وب من فراموش نشه لطفا

  2. سلام واحترام تشکر از شما…..به زودی بخش پیوند های مبلغان راه اندازی میشه فعلاً تازه قالب سایت تغییر دادیم هنوز در حال ویرایش قالب هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *