پاسخ به شبهات

آیا کوروش، فیثاغورث، ارسطو، افلاطون، سقراط و ..از پیامبران بودند؟

آیا کوروش، فیثاغورث، ارسطو، افلاطون، سقراط و ..از پیامبران بودند؟

همواره این سوال از زبان کسانی که علاقه زیادی به ایران دارند شنیده می شود و باید با استناد به آیات و روایات به پاسخ آن دست یافت.

سایت اسلام کوئست به پرسشی در این زمینه پاسخ داده است:

IMG11360080

سوال:

آیا کوروش، فیثاغورث، ارسطو، افلاطون، سقراط و … از پیامبران بودند؟!

پاسخ:

در آیات قرآن کریم و روایات پیامبر(ص) و اهل بیت(ع)، دلیلی بر پیامبر بودن این افراد وجود ندارد، اما برخی اندیشوران با توجه به تعالیم الهی ارائه شده از جانب این شخصیت‌ها، به صورت احتمال(نه قطعی) مطرح کرده‌اند که شاید آنها نیز از پیامبران باشند.
در همین راستا از یکی از اندیشمندان دینی نقل است که تاریخ مدرن خاورمیانه نشان می‌دهد، ارسطو و سقراط و … همه از شاگردان حضرت ابراهیم‌(ع) بودند، چون تا آن زمان مردم خاورمیانه یا ملحد بودند و یا مشرک؛ حضرت ابراهیم برای اولین بار برای توحید برهان اقامه کرد و بعد از آن دنیا فهمید چه خبر است؛ بنابراین فکر ابراهیمی تمام خاورمیانه و یونان را فرا گرفت و ارسطو و سقراط‌‌ها تربیت شدند.[۱]

امّا در مورد کوروش، با توجه به خصوصیاتی که در قرآن بیان شده و با توجه به نظر مورخان، برخی معتقدند که ذوالقرنین، همان «کوروش» است که البته اثبات این مطلب، کمی دشوار است.

البته عموم مفسران بر این عقیده‏اند و نیز در بسیاری از روایات آمده که ذوالقرنین از پیامبران نبوده، بلکه بنده صالحی از بندگان خدا بود. امام باقر (ع) فرمودند: «ذوالقرنین» پیامبر نبود، لیکن مرد صالحى بود که خدا او را دوست می‌داشت.[۳] .[۴]

بر این اساس، حتی اگر کورش و ذوالقرنین یک نفر هم باشند، پیامبری کورش اثبات نخواهد شد.

در ضمن غیر از این افراد، ادعای پیامبر بودن هیچ فیلسوف و یا ریاضی دان دیگری اثبات نشده ‌است.

پی نوشت:

[۱]. برگرفته از شیعه آنلاین به نقل از آیت الله جوادی آملی.
[۲]. تفسیر نور الثقلین، ج ۳، ص ۲۹۴ و ۲۹۵٫
[۳]. برگرفته از پاسخ ۵۲۱۴ از همین سایت (اسلام کوئست)
author-avatar

درباره حسین الیاسی زاده

باسلام وعرض ادب: من حسین الیاسی زاده هستم مسئول نگارستان سایت فرهنگی چهارده خورشید،امید وارم از تصاویر ومنظره هایی که برای دانلود قرار میدهیم نهایت لذت را برده باشید.التماس دعا.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *