دانشنامه مهدویت

سازگاری طول عمر امام زمان عج با عقل ،قرآن و علم پزشکی

آیا ممکن است….!!! امام زمان علیه السلام زنده باشد و از دنیا نرفته باشد؟image

علم پزشکى: از نظر دانش جدید، جسم انسان براى سالیانى دراز، داراى قابلیت حیات و بقا است. دانشمندانى که نظریات آنان مورد اعتماد است، مى‏گویند : همه بافت‏هاى اصلى در جسم انسان و حیوان، تا بى‏نهایت قابلیت دارد و از این جهت کاملاً ممکن است که انسانى هزاران سال زنده بماند ؛ البته مشروط به اینکه عوارضى بر او عارض نشود که ریسمان حیات او را پاره کند براى آگاهى بیشتر ر.ک : ائمتنا، ج ۲، ص ۳۷۱ ؛ منتخب الاثر، ص ۲۸۱ ؛ المهدى، ص ۱۴۱ب) برنارد شاو مى ‏گوید: از اصول علمى مورد پذیرش همه دانشمندان بیولوژیست، این است که براى عمر بشر نمى‏توان حدى تعیین کرد و حتى دیرزیستى نیز مسئله مرزناپذیرى است.( راز طول عمر امام زمان‏ علیه السلام؛ عل ‏اکبرمهدى ‏پور، ص ۱۳). پروفسور “اتینگر” مى‏ نویسد: به نظر من با پیشرفت تکنیک‏ ها و کارى که ما شروع کرده‏ایم بشر قرن بیست و یکم خواهد توانست هزاران سال عمر کند.( مجله دانشمند، سال ۶، ش ۶، ص ۱۴۷)

عقل حکم میکند: این حکم عقل است که اگر میلاد و حیات و زیست کسی ثابت شد، مرگ و وفات وی دلیل می خواهد نه زنده بودن او . لذا زنده ماندن پس از میلاد یک اصل عقلی است. اگر خبر وفات کسی را بشنویم ، از علت و سبب آن می پرسیم و این پی جویی علت مرگ ، جوان ، پیر ، بیمار، سالم و …. نمی شناسد؛ یعنی همواره مرگ ، علت می خواهد. پس عقل نتیجه می گیرد که او زنده است ؛ مگر دلیل محکمی وفات او را اثبات کند و چه کسی با چه دلیلی می تواند چنین ادعا کند؟! در حالی که زمان ، زمان غیبت کبری است . خداوند علیم و حکیم ، برای تمامیت حجت و برهان خود از هنگام تولد او تا هم اکنون گاه و بی گاه آن ماه تابان را به افرادی ویژه و چشمانی پاک و مشتاق می نمایاند.

از منظر قرآن: در قرآن آیه‏ هایى هست که نه تنها از عمر طولانى بلکه از امکان عمر جاویدان خبر مى ‏دهد و آن آیه درباره حضرت یونس‏ علیه ‏السلام است که مى‏ فرماید: اگر او (یونس ‏علیه ‏السلام) در شکم ماهى تسبیح نمى‏ گفت، تا روز رستاخیز در شکم ماهى مى ‏ماند.( سوره صافات، آیه ۱۴۴). با توجه به این آیه شریفه، عمر بسیار طولانى (از عصر یونس‏ علیه‏ السلام تا روز رستاخیز)- که در اصطلاح زیست شناسان عمر جاویدان نامیده مى‏ شود- براى انسان و ماهى از نظر قرآن کریم امکان ‏پذیر است. ۲٫ قرآن کریم در مورد حضرت نوح‏ علیه ‏السلام مى‏ فرماید: « به راستى ما نوح را به سوى قومش فرستادیم، پس /۹۵۰ سال در میان آنها درنگ نمود»؛( سوره عنکبوت، آیه ۱۴). جالب اینکه در روایتى از امام سجادعلیه ‏السلام نقل شده است که فرمودند: در امام مهدى ‏علیه ‏السلام سنت و شیوه‏اى از زندگى حضرت نوح ‏علیه‏ السلام است و آن طول عمر است؛( کمال‏الدین، ج ۱، باب ۲۱، ح ۴، ص ۵۹۱٫) ۳٫ و نیز درباره حضرت عیسى‏ علیه ‏السلام مى‏فرمایند: « … و هرگز او را نکشتند و به دار نیاویختند بلکه امر به آنها مشتبه شد… به یقین او را نکشتند بلکه خداوند او را به سوى خود بالا برد که خداوند توانا و فرزانه است»؛( سوره نساء، آیه ۱۵۷).

تورات وانجیل: در تورات آمده است که: « … تمام ایامِ ” آدم “که زیست، نهصد و سى سال بود که مُرد… جمله‏ ى ایام “انوش” نهصد و پنج سال بود که مُرد… و تمامى ایّام “قینان” نهصد و ده سال بود که مُرد… پس جمله‏ ى ایّام “متوشالح” نهصد و شصت و نه سال بود که مُرد..»؛( زنده روزگاران ، ص ۱۳۲ به نقل از تورات – ترجمه فاضل خانى – سفر پیدایش باب پنجم، آیات ۵ – ۳۲). بنابراین تورات صریحاً به وجود افرادى با داشتن عمرهاى طولانى (بیش از نهصد سال) اعتراف مى ‏کند. در انجیل نیز عباراتى موجود است که نشانگر آن است که عیسى ‏علیه ‏السلام پس از به دار کشیده شدن زنده گردیده و به آسمان بالا رفته است؛( زنده روزگاران، ص ۱۳۴ به نقل از عهد جدید، کتاب اعمال رسولان، باب اول، آیات ۱ – ۱۲). و در روزگارى فرود خواهد آمد و مسلّم است که عمر آن بزرگوار از دو هزار سال بیشتر است. با این بیان روشن مى ‏شود که پیروان دو آئین یهود و مسیحیت باید به علت اعتقاد به کتاب مقدس به عمرهاى طولانى نیز معتقد باشند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *