دانشنامه مهدویت

بشارت ظهور در کتاب وشن جوک…!!!!

۶۱۳

بشارت ظهور حضرت بقیه الله ـ علیه السّلام ـ در کتاب «وشن جوک»
در کتاب «جوک» که رهبر جوکیان هندو است و او را پیامبر می‌دانند، ‌درباره‌ی بشارت ظهور حضرت «بقیه الله» ـ علیه السّلام ـ و رجعت گروهی از اموات در دوران حکومت عدالت گستر آن حضرت، چنین آمده است:
«آخر دنیا به کسی برگردد که خدا را دوست می‌دارد و از بندگان خاص او باشد و نام او «خجسته» و «فرخنده» باشد. خلق را، که در دین‌ها اختراع کرده و حق خدا و پیامبر را پایمال کرده‌اند، همه را زنده گرداند و بسوزاند، و عالم را نو گرداند، و هر بدی را سزا دهد، و یک «کرور» دولت او باشد که عبارت از چهار هزار سال است، خود او و اقوامش پادشاهی کنند.»[۹][۱] . اوپانیشاد، ترجمه‌ی محمد داراشکوه (از متن سانسکریت) ج۲، ص۶۳۷٫
[۲] . غیبت شیخ طوسی، ص۱۱۱، ص۱۸۰؛ بحارالانوار، ج۵۱، ص۷۴، ح۲۵؛ اثبات الهداه، ج۳، ص۵۰۲، ح۲۹۴؛ منتخب الاثر، ص۱۶۹، ح۸۱، و در چاپ دیگر، ص۲۲۲، ح۸۱٫
[۳] . عقد الدرر، باب ۳، ص۳۹٫
[۴] . بشارات عهدین، ص۲۴۶ ـ علائم الظهور کرمانی، ص۱۸ ـ لمعات النور فی کیفیه الظهور، ج۱، ص۱۹، نور الانوار، ص۸۶، نور هفتم.
[۵] . بشاره الاسلام، ص۲۴۳٫
[۶] . عقد الدرر، ص۲۶ و ۱۶۰، آخر باب اول و باب هشتم؛ بحارالانوار، ج۵۱، ص۷۷، ح۳۵؛ غیبت نعمانی، ص۲۴۰، ح۳۴، باب ۱۳٫
[۷] . جگرنات به لغت سانسکریت نام بتی است که هندوها آن را مظهر خدا می‌دانند.
[۸] . علائم الظهور کرمانی، ص۱۷؛ لمعات شیرازی، ج۱، ص۱۸؛ نور الانوار، ‌نور هفتم، بشارات عهدین، ص۲۴۶ به نقل از کتاب زبده المعارف، ذخیره الالباب و تذکره الاولیاء.
[۹] . بشارات عهدین، ص۲۷۲ ـ علائم الظهور کرمانی، ص۱۸٫
@#@
دو کلمه‌ی «فرخنده» و «خجسته» در عربی به (محمّد و محمود) ترجمه می‌شود و این هر دو اسم، نام مبارک حضرت مهدی ـ علیه السّلام ـ می‌باشد، و شاید هم اشاره به «محمّد» و «احمد» باشد؛ زیرا در روایات اسلامی وارد شده است که حضرت مهدی ـ علیه السّلام ـ دو نام دارد، یکی مخفی و دیگری ظاهری است، ‌نامی که مخفی است «احمد» و آن که ظاهر است «محمد» می‌باشد.
در این زمینه، در حدیثی از امیر مؤمنان علی ـ علیه السّلام ـ روایت شده است که بر فراز منبر فرمود:
«مردی از دودمان من در آخر الزمان ظهور می‌کند که رنگش سفید مایل به سرخی ـ گندم گون ـ و شکمش کمی چاق و برآمده؛ رانهایش پهن، استخوان شانه‌هایش درشت، در پشت وی دو خال است: یکی به رنگ پوست بدنش و دیگری شبیه خال پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ است. و نیز دو نام دارد: یکی مخفی و دیگری ظاهر، ‌نامی که مخفی است «احمد» و آن که ظاهر است «محمّد» می‌باشد. چون پرچم خود را به اهتزاز درآورد، شرق و غرب جهان را روشن سازد و دست بر سر مردم گذارد، پس دل مؤمنان از آهن قوی‌تر گردد، خداوند، نیروی چهل مرد به آنان عطا فرماید، مرده‌ای نیست که (با ظهور او) شادی به دل و قبرش راه نیابد، ارواح آنها در قبور به دیدار یکدیگر می‌روند و قیام حضرت قائم ـ علیه السّلام ـ را به همدیگر مژده می‌دهند.»[۱] اما تعیین مدّت دولت مهدی ـ علیه السّلام ـ و همچنین تفسیر «کرور» به چهار هزار سال با روایات اسلامی و اصطلاحات ریاضی توافق ندارد؛ زیرا در روایات اسلامی در مورد مدت حکومت حقّه به اختلاف سخن رفته و به طور قطع مدت حکومت آن حضرت مشخص نیست، و کرور نیز طبق اصطلاحات ریاضی در زمان گذشته عبارت از پانصد هزار است که با تفسیر مذکور موافقت ندارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهی در مورد “بشارت ظهور در کتاب وشن جوک…!!!!

  1. ثریا حیدری گفت:

    سلام جناب کرمی احسنت خیلی جالب بود.ویرایش مطالبتون انجام دادم .از تصاویر تو متن هم استفاده نمایید.یاحق//

  2. مجتبی کرمی گفت:

    سلام
    تشکر از لطف شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *