پاسخ به شبهات

انکارمعجزه طوفان وکشتی حضرت نوح علیه السلام

۲۰۱۲۰۷۱۸۱۰۲۴۳۸۴۸۸_۰۱

سلام عرض ادب و احترام….

ببخشید حاج آقا،چند وقتیه که این متن تو واتساپ و تلگرام و لاین و …. پخش شده.

چند روز پیش هم تو یکی از گروه ها ارسال شد و به دست من رسید.

با اعضای گروه رو متن بحث کردیم و همگی به اتفاق،این عقیده رو داشتیم که بسیار بسیار مطلب بی محتوایی هست این متن.اما خوب کسانی هم هستند که ممکنه با این مطالب پوچ و بی معنا در اعتقاداتشون ابهاماتی به وجود بیاد…

بنده خودم برای جواب به این داستان سوره نوح رو به همراه تفسیر(البته تا حدودی چون تفسیر یه کم زیاد بود) مطالعه کردم اما راجع به مدت شناور بودن کشتی و تعداد حیوانات و بقیه مطالب،توضیحاتی پیدا نکردم….

این شد که شما رو زحمت دادم و ان شالله با کمک شما میخوام جواب این متن رو مثل خود متن انتشار بدیم که حداقل عده کمتری دچار ضعف در اعتقادات بشن.هرچند این کار جز با کمک کسانی که دین و ایمانشون بهتر از بقیه باشه موفق نمیشه.چون متاسفانه افرادی که دشمن دین باشن،کم نیستن…

و اما متن شبهه:

—————————————————————————-

شبهه:

۴۰ روز و ۴۰ شب
مدت شناور بودن کشتی: ۱سال و ۲ ماه و ۲۷ روز
علت طوفان: فساد روی زمین
اندازه ی کشتی:  ارتفاع ۱۳ متر، طول ۱۳۷ متر، عرض ۲۲ متر
جنس کشتی:  چوب (کوفر)
مسافرین:
۱۷ هزار و ۴۰۰ عدد پرنده
۱۲ هزار عدد خزنده
۹ هزار عدد پستاندار
۵ هزار عدد دوزیست
۲ میلیون حشره
۷ نفر انسان به اضافه خود نوح
(این تعداد جاندار فقط شامل یک جفت از هر نوع جانداری هست که در اون زمان میزیست)
یک تصوری از برخی حیوانات داخل کشتی
غذای مصرفی برای یک جفت فیل در یک سال: ۱۶۵ تن غذا و  ۱۶ تن آب
همچنین برای یک جفت زرافه:  ۲۴ تن غذا
یک جفت اسب آبی:  ۲۹ تن غذا
یک جفت شیر:  ۷ تن گوشت (گوشت هایی که تا یک سال فاسد نشن)
(این فقط بر فرض اینکه هیچکدوم تولید مثلی انجام ندن)
سطح آب: ۶ متر بالاتر از مرتفع ترین بلندی روی زمین (۶ متر بالا تر از اورست)
ارتفاع اورست: ۸ کیلومتر و ۸۴۸ متر
دمای هوا در این ارتفاع:  از منفی ۳۵ درجه سانتی گراد تا منفی ۱۴ درجه سانتی گراد
دمای فریزر یخچال خونمون: میانگین منفی ۵ درجه سانتی گراد
دمای انجماد آب: ۰ درجه سانتی گراد
اکسیژن موجود در این ارتفاع: ۷۳% کتر از اکسیژن سطح زمین
-بطور مثال یک سال زندگی یک جفت شیر در دمای منفی ۳۵ درجه سانتی گراد !
-کشتی شناور روی آبهای منجمد !
-تنفس ۹هزار پستاندار در کنار هم با احتساب کمبود ۷۳% اکسیژن در این ارتفاع نسبت به زمین (خفگی تمام پستانداران و …)
-از دمای آب و فشار آب و مقدار نور و مخلوط آب شور و شیرین هم بگذریم.
-از بردن حیوانات از سرتاسر زمین به کشتی هم بگذریم.
-از جا دادن حیوانات در کشتی هم بگذریم.
-از درست رفتار نکردن حیوانات با هم هم بگذریم.
-از قضیه های پیش اومدن راجع به فضولاتشون هم بگذریم.
حالا بیاید بچه های خوبی باشیم و فرض کنیم همه اینا شدنی هست و تمام گونه های زیستی اون موقع صحیح و سالم بعد از یک سال به خشکی میشینن.
چه اتفاقی افتاده ؟
-گیاه خواران هیچ گیاهی برای خوردن ندارن
-گوشت خوار ها هیچ حیوانی برای خوردن ندارن
-برای تولید مثل شما به حداقل ۵۰ حیوان نر و ماده نیاز مندید و با فقط یک جفت نسل اون حیوانات از بین خواهد رفت.
حالا نوح وظیفه ی منقرض نشدن نسل انسان رو به عهده پسرانش میذاره
حام و سام و یافث
و اما فرزندان اون ها:
اسم فرزندان حام: کوش، نمرود، (جفتشون پسر)
اسم فرزندان سام: عیلام عیلام، آشور، ارفکشاد، لود، آرام (همشون پسر)
اسم فرزندان یافث: جومر، ماجوج، مادای، یاوان، توبال، ماشک، تیراس (همشون پسر)
خب فکر کنم نسل آدمی به بن بست میخوره اینجا مگر اینکه همه پسرای نوح بکر زا بوده باشن.
مقایسه ی کشتی نوح با باغ وحش سن دیگو
باغ وحش: ۳ هزار تا حیوون در ۱۸۰۰ هکتار زمین و ۵۰۰ نفر کارمند
کشتی نوح:  ۵۰ هزار تا حیوون در ۱ کشتی چوبی و ۸ نفر مراقب
مقایسه ی کشتی نوح با کشتی تایتانیک
مدت شناور بودن 
تایتانیک: نهایتا یک هفته
نوح: ۱سال و ۲ ماه و ۲۷ روز
ابعاد
تایتانیک: ارتفاع ۵۳ متر، طول ۲۶۸ متر، عرض ۲۸ متر
نوح:  ارتفاع ۱۳ متر، طول ۱۳۷ متر، عرض ۲۲ متر
جنس کشتی
تایتانیک: فولاد
نوح: چوب
تعداد مسافرین
تاتانیک: ۳ هزار نفرو ۵۴۷ نفر (انسان) و تدارکات تغذیه اشون برای ۲ هفته
نوح: ۵۰ هزار حیوون، ۲ میلون حشره، ۸ نفر انسان و تدارکات تغذیه ای این تعداد جانور
ساخت توسط
تایتانیک: چندین هزار مهندس و تکنسین
نوح: نوح به همراه خانواده
واقعا این داستان رو مردم باور میکنن ؟
اگر قرار به معجز ه کردن بود که همه این مشکلات رو خدا با معجزه پوشش بده چند تا سوال:
-چه نیازی به کشتی بود ؟
-نمیتونست از همون اول معجزه به کار ببره ؟
-نمیتونست طراحی بهتری تدارک ببینه  برای کشتن انسان های مفسد؟
این همه معجزه برای پوشش دادن این همه اشکال ؟
این همه مشکل !
قلبشون رو از کار مینداختی راحت تر نبودی ؟
یا اصلا چرا خلق کردی که بکشی ؟
چقدر اشتباه !

—————————————————————————-

پاسخ:

  • آنچه که ذکر شده است (ازمدت ها وکیفیت طوفان مدت معلق بودن تعداد جانداران داخل کشتی) همه بی اساس هستند وفقط مغرضانه ودر جهت موضع گیری بوده هدف نویسنده این است که ذهن خواننده را درگیر تعداد وآمار های نا صحیح کند، تا در اثنای این مقایسه از این ارقام واعداد در جهت رسیدن به هدف خودش که همان ایجاد شک در اصل قضیه ودر مرتبه بالاتر نقض آیه یا سوره ای از قرآن کریم می باشد.
  • معلوم است که نویسنده شبهه شخصی است که عقیده ای به مسائل دینی ندارد ، وفقط نوشته اش را برای به تمسخر گرفتن یک واقعه ی تاریخی به کار گرفته که شواهد آن قابل تکذیب نیست هر چند این شواهد، اکنون فقط در نزد محققین ومورخینی است که به این عرصه پرداخته اند.وتا به حال چنین ادعایی با سند قطعی به این شکل با جزئیات دقیق در مورد داستان حضرت نوح علیه السلام نشده است.نویسنده شخصی است مغرض با قدرت خیال پردازی قوی هرچند خود باختگی وخیالبافی در کلام این نویسنده کاملا واضح وآشکار است ومی توان گفت ضعف او در مسائل دینی آنقدر زیاد است که ظاهراً تعریفی از معجزه نمی داند والا به این شکل در مورد این واقعه عظیم تاریخی موضع گیری نمی کرد.
  • نویسنده پا را از حد فراتر گذاشته وحتی برای خداوند هم تعیین تکلیف می کند(آنجایی که اشاره کرده بهتر است به این شکل کشته می شدند) باید به او گفت که از اهمیت این نوع عذاب همین بس که بعد از گذشت هزاران سال از این واقعه توانسته ذهن مشوش وافکار خنثی شمارا به خود مشغول کند فارغ از جنبه های اجتناب ناپذیر وغیر قابل تکذیب آن تالازم باشد نویسنده بنشیند واین همه آسمان ریسمان به هم ببافد وادعای ناصحیح خود را مطرح کند.
  • نویسنده معجزه را که در تعریف آن آمده(معجزه چیزی است که از حد توان انسان های عادی خارج است وبا اذن خداوند انجام می شود)را با ساخته های دست بشر(کشتی تایتانیک-باغ وحش) مقایسه می کندوباز هم آمار وارقام به هم می بافد.حال آنکه این آیه از قرآن کریم می فرماید(اصنع الفلک باعیننا)ای نوح در مرئی ومنظر ما(خداوند متعال وقدرت بی پایانش کشتی را بساز)  قدرت بی پایان وعلم لایزال الهی را در کیفیت ساخت ابزار ها مقایسه می کند با علم اجمالی انسان ها به محیط اطراف ونیاز های ابزاری آنها.نویسنده قرآن نخوانده تا این آیه را در آن ببیند که خداوند فرموده(أأنتم اشد خلقاً ام نحن الخالقون.آیا ساخته های خداوند متعال کامل تر وقوی تر است یا ساخته های دست شما انسان ها)آیا ساخت یک جهان با تمام ویژگی ها ونقش های گوناگون ونظم وانسجام بین اجزای آن وپدیده های مختلف واداره کردن آنها سخت تر است  یا ساخت یک کشتی بزرگ واداره ی ساکنان آن.پس جایی برای فرا فکنی وشبهه سازی در این مورد باقی نمی ماند که نویسنده این گونه با پدیده های دست بشر مقایسه کرده که البته این هم نشان دهنده ی سودجویی خود باختگی ومادی گرایی نویسنده است.

اما بررسی سایر جنبه های این شبهه:

  • آنچه که این نویسنده ذکر کرده از آمار وارقام،کیفیت ومحاسبات،تغذیه ونگه داری،اسامی فرزندان و…. هیچ کدام دارای سند قطعی نیست وفقط ساخته وپرداخته ذهن مشوش اوست اگر ممکن است سند آنهارا ذکر کند تا ما هم مراجعه کنیم.

بله آنچه که ما در این مورد داریم کلیاتی است که آن هم از قرآن کریم برداشت شده است.وتا به حال هیچ محقق ،مفسر ویا مورخی جزئیات این واقعه ی عظیم را به این شکل عنوان نکرده است.هرچند مواردی در احادیث وروایات درباره کیفیت آن داریم والبته شواهدی که جدیداً از لحاظ علمی با تحقیق دانشمندان در حال اثبات است.وهنوز به جزئیات دقیق این واقعه پی نبرده اند.

  • این اتفاق به صورت جهانی رخ نداده است پس در نتیجه آب گرفتگی هم به صورت کامل رخ نداده است. در مورد طوفان حضرت نوح دو نظریه وجود دارد:

الف: منطقه ای بودن آن

ب: جهانی بودن آن

که البته جهانی بودن آن رد شده است.چون در این صورت آب گرفتگی شامل مکان هایی می شد که تابه حال با دعوت شخص پیامبر روبه رو نشده بودند پس با پیامبرواحکام ودستورات او آشنایی نداشتند واتمام حجت نشده بود پس لازمه ی آن این است که بدون اتمام حجت عذاب شده باشند.وجهانی بودن این واقعه از طرف هیچ منبع دینی وتاریخی وتوسط هیچ مورخ ومحققی تأیید نشده است.پس این واقعه منطقه ای بوده وجهانی نیست.وفقط محصور به همان محل سکونت حضرت نوح علیه السلام بوده است.

  • در مورد رسیدن آب به بالای قله اورست هم از همان فرضیه هایی است که اولا صحت آن قابل اثبات نیست وثانیا فقط برای بزرگ نمایی است.لازمه ی این که آب بخواهد بالاتر از قله اورست قرار بگیرد وبا توجه به ویژگی مایع بودن آب وکروی بودن زمین نیاز است که آب به صورت کامل قطر زمین را در بر بگیردچون حصار ومانعی برای جلوگیری آب به سایر مناطق با توجه به ارتفاع اورست وجود ندارد.چنین مقدار آبی در زمین وجود نداشت واگر معجزه یا عذاب الهی این مقدار آب را فرود آورده باشد باز معجزه ثابت می شود.وبا وجود معجزه معیار ها ومقیاس های بشر جهت درک آن ناتوان است.حال چگونه شما این ارتفاع دقیق را عنوان می کنید آیا غیر از این است که ناشی از جهل وخیال بافی شما نسبت به این واقعه است.که قطعاًدر آن فضا نیز میزان اکسیژن معادل سطح آب می شود نه معادل با ارتفاع اورست.وچندین اشکال دیگر بر این شبهه وارد است.
  • در مورد حیوانات سوار بر کشتی نیز سه محور وجود دارد.

محور اول: می توان گفت آنچه که از تعداد ونوع حیوانات  با این دقت در جزئیات توسط نویسنده اشاره شده است  باز هم تخمین ونابجاست. هیچ سندعلمی وقابل استناد در این زمینه وجود ندارد.

محور دوم: در مورد نگه داری حیوانات نیز می توان گفت.خدایی که امر به جمع آوری این حیوانات کرده وچنین فضایی را برای آنان مهیا کرده قطعا روش نگه داری وتغذیه آنان را نیز به ایشان تعلیم فرموده است.قیاس های مرتبط با باغ وحش وتایتانیک فقط مغالطه بوده وبا هدف فرافکنی مطرح شده است.نگه داری حیوانات مطیع پیامبر خدا با حیوانات اسیر ورام شده تفاوت دارد وبا وجود برتری های ظاهری وامکانات رفاهی همه می دانند که کشتی تایتانیک بر اثر یک تصادف ساده علی رغم همه امکانات  غرق شد واز بین رفت.وکشتی که طبق صراحت قرآن در محضر خداوند وبا علم الهی توسط پیامبر الهی علیه السلام ساخته شده باشد قطعاً قابل قیاس با ساخته دست بشر عادی نیست.

محور سوم:در مورد تغذیه آنها می توان گفت صرف نظر از تدارکات درون کشتی (ماهی ها آبزیان،گیاهان،درختان،موجودات غرق شده شناور ناشی از طوفان ) منبع بزرگی برای تغذیه ساکنین وحیوانات داخل کشتی بوده است.

در ادامه باید اشاره کرد که حضرت نوح  علیه السلام ۸۰ نفر همراه داشت که ۴۰ مرد و ۴۰ زن بودند.بسیاری با همسران خود سوار کشتی شدند پس ادعای نبودن همسربرای مردان یا این که فرزندان حضرت نوح همه پسر بودند باطل وبی اساس است وطبق شبهه ۷ نفر چگونه به این همه موجود سوار بر کشتی رسیدگی می کردند خدا می داند. ونویسنده معلوم نیست با مراجعه به کدام ثبت احوال اسامی نوه ها وفرزندان حضرت نوح علیه السلام را پیدا کرده است.که ناشی از ضعف دانش نویسنده است.در ضمن تعداد افرادی که در اینجا ذکر کرده ایم برداشت شده از قوی ترین منابع بوده که باز هم قابل تأیید کامل نیست از این جهت که ممکن است بیشتر از این هم باشد.

  • نهایتا این که می توان گفت نمی توان معجزه بودن این حادثه عظیم را رد کرد با تمامی جزئیاتی که دارد چه آنهایی که بر ما معلوم است.وچه مواردی که پوشیده ومستور است.ولی حدأقل آنچه که بر تأیید این موضوع داریم همان تعریفی است که در مورد معجزه داریم(معجزه چیزی است که از قدرت انسان های معمولی خارج است وبا اذن خداوند انجام می گیردوقابل قیاس با محاسبات بشری نیست.)

خداوند متعال در عین حکمت وعلم رفتار می کند که اگر غیر از این بود کانون ونظم جهان در ثانیه از هم می پاشید.کاربران گرامی این روزها شبهه ها در فضای مجازی گسترده شده جهت از بین بردن اعتقاد شما جوانان پس مواظب باشید.باعلم با شبهات برخورد کنید وهر کجا جوابی نداشتید فورا شبهه را نپذیرید شک نداشته باشید که دین مبین اسلام به عنوان کامل ترین دین وجامع ترین برنامه از سوی خالق هستی جهت رسیدن انسان به کمال بر پاک ترین فرد نازل شده جواب همه شبهات را داده به علمای دین وتخصصان علوم دینی مراجعه نمایید حتماً جواب وجود دارد.چون این سنت خداوند است .هر کس دنبال علم باشد خداوند متعال حتما راه روشن را جلوی انسان قرار می دهد.پس خواهشاً در شبهات فورا تسلیم نشوید ومتوجه باشید که اشخاصی که این شبهات را وارد می کنند صرفاً با هدف قراردادن اعتقاد ناب وپاک شما عزیزان کار می کنند.امید وارم همیشه در پناه حضرت حق ثابت قدم باشید.

پاسخ داده شده توسط:

حجه الاسلام خورشیدی

سجادآذرباد

——————————-

پی نوشت ها:

آیات ذکر شده:قرآن کریم

منابع تاریخی:زندگی نامه انبیاء

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *